Plan: | Polderwetering |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0606.BP0016-0002 |
Aan de westkant van het plangebied loopt de spoorlijn Schiedam-Delft, met een akoestische onderzoekszone (Wet geluidhinder) van 700 meter aan weerszijden van het spoor. Het plangebied ligt binnen deze onderzoekszone. Er is in het kader van het bestemmingplan geen akoestisch onderzoek gedaan omdat het bestemmingsplan de realisatie van nieuwe geluidsgevoelige functies niet mogelijk maakt. De geplande woningbouw is daarom met een wijzigingsbevoegdheid opgenomen op de verbeelding. Indien gebruikt wordt gemaakt van de wijzigingsbevoegheid dient er akoestisch onderzoek plaats te vinden. De voorkeursgrenswaarde voor nieuw te bouwen woningen bedraagt 55 dB. Onder het per 1 juli 2012 in werking getreden SWUNG-1 regime geldt op die plaatsen, waar de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, dat tot een bovengrens van 60 dB onder voorwaarden woningbouw mogelijk is. Voor bijzondere binnenstedelijke locaties geldt een ruimere normering tot 65 dB. Dit betreft verdichtinglocaties waar complexe inpassingprojecten (gaan) spelen. Het is echter wenselijk om deze uitzondering te begrenzen. Op dit moment vindt er hieromtrent nog overleg plaats tussen betrokken partijen. Deze ruimere normering lijkt echter niet van toepassing op de planlocatie.
Het gebied grenst aan de zuidzijde aan het industrieterrein 's-Graveland / Spaanse Polder. Dit is een geluidgezoneerd industrieterrein. De geluidszone afkomstig van dit industrieterrein ligt deels over het plangebied. Voor nieuw te bouwen woningen geldt een voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). In bepaalde gevallen kan de gemeente een afwijking van het bestemmingsplan verlenen tot maximaal tot maximaal 55 dB(A). Aan de oostzijde van het plangebied ligt het niet gezoneerde bedrijventerrein Noordwest. Dit terrein ligt op Rotterdams grondgebied.
De onderzoekszone in het kader van wegverkeerslawaai, bestaande uit 200 meter aan weerszijden van de 's-Gravelandseweg ligt gedeeltelijk over het plangebied. Hierbinnen zijn geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen gepland. Het plangebied valt buiten de onderzoekszone van de A20 en de wegen binnen het plangebied zijn allemaal 30 kilometer per uur en daarmee niet meer zoneplichtig.
Op 18 oktober 2010 is de wijziging van het aanwijzingsbesluit van Rotterdam The Hague Airport in werking getreden. Als gevolg van de wijzigingen van het aanwijzingsbesluit moeten alle gemeenten waarover de contour loopt nieuwe wettelijke geluidscontouren opnemen in de bestemmingsplannen. Voor Schiedam is dit de 35 Ke-contour. Binnen deze zone, welke met de aanduiding 'luchtvaartverkeerzone' is aangegeven op de verbeelding, mogen geen nieuwe woningen of andere milieugevoelige bestemmingen worden gerealiseerd.