Plan: | West |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0606.BP0002-0002 |
Met betrekking tot het aspect geluid worden het wegverkeer, railverkeer, vliegverkeer en de industrie als potentiële geluidsbronnen onderscheiden. Op grond van de Wet geluidhinder, en voor vliegverkeer de Luchtvaartwet en Wet luchtvaart, geldt voor deze geluidsbronnen een voorkeursgrenswaarde waar woningen en anderen geluidgevoelige objecten aan moeten voldoen. Voor de realisatie van woningen en andere geluidgevoelige objecten binnen één of meerdere van deze zones is een akoestisch onderzoek vereist, waaruit de geluidsbelasting op de gevel blijkt.
De verschillende geluidsbronnen welke van invloed zijn op het plangebied worden in het navolgende beschreven. Dit geldt niet voor het vliegverkeerlawaai aangezien het plangebied ruimschoots buiten de 35 Ke-contour van Rotterdam The Hague Airport is gelegen.
De Westfrankelandsedijk, Willem de Zwijgerlaan, Schoolstraat, Nieuwe Haven, Burgemeester van Haarenlaan, Burgemeester Knappertlaan en het in het verlengde daarvan gelegen deel van de Vlaardingerdijk zijn gezoneerde wegen als bedoeld in artikel 74 van de Wet geluidhinder. Dit geldt ook voor de rijksweg A4 welke aan de westzijde van het plangebied is gelegen. De overige wegen zijn bestaand of geprojecteerd 30 km/h-gebied, welke op grond van de Wet geluidhinder niet gezoneerd zijn.
Op grond van de Wet geluidhinder bevinden zich langs alle spoorwegen geluidszones. Het noordelijke deel van de Distillateursbuurt is gelegen binnen de geluidzone behorende bij (het bovengrondse deel van) het metrotracé Schiedam-Spijkenisse (traject 622). Op grond van de Regeling zonekaart spoorwegen geldt voor dit traject een geluidzone van 100 meter aan weerszijden van het spoor.
Het plangebied bevindt zich binnen de wettelijke geluidszone van een aantal (haven)industrieterreinen. Dit betreft: Schiedam-Zuid, Vulcaanhaven/Koningin Wilhelminahaven/Vettenoord/Het Scheur, Botlek - Pernis, Waal-Eemhaven en Havens Noordwest. De verschillende geluidzones samen bestrijken het volledige plangebied.
Westfrankelandsestraat 23-25
Door S&W Consultancy is voor deze locatie een akoestisch onderzoek uitgevoerd (nr. 2110414, d.d. 27 april 2011). Aanvullend heeft de DCMR een berekening uitgevoerd naar de geluidsbelasting ten gevolgen van gezoneerde industrieterreinen (kenmerk 21202038, d.d. 27 juni 2011). Het bouwplan is gelegen binnen de geluidszone voor wegverkeerslawaai van de Nieuwe Haven. Daarnaast ligt het bouwplan binnen de geluidszones van de industrieterreinen Schiedam-Zuid en Vulcaanhaven/Koningin Wilhelminahaven/Vettenoord/Het Scheur. Voldaan wordt aan de voor deze geluidszones van toepassing zijnde voorkeursgrenswaarden, waardoor het aspect geluid geen belemmering vormt voor realisatie van dit project.
Westerkade 26-30
Door Schoonderbeek en Partners Advies B.V. is een akoestisch onderzoek (nr. 20110146.R01, d.d. 31 maart 2011) uitgevoerd. Het bouwplan is niet gelegen binnen de een geluidzone voor weg- en railverkeerlawaai, maar wel binnen de geluidszones behorende bij enkele industrieterreinen. Als gevolg van de geluidsbelasting ten gevolge van de gezoneerde industrieterreinen Schiedam-Zuid en Waal-Eemhaven wordt de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) overschreden. De geluidsbelasting op de gevel ten gevolge van deze industrieterreinen bedraagt 51 tot 55 dB(A). Overeenkomstig het bepaalde in artikel 59 van de Wet geluidhinder is het mogelijk om hogere waarden (geluid) vast te stellen tot maximaal 55 dB(A).
Besluit hogere waarden (geluid)
Het besluit tot vaststellen van hogere waarden voor het project Westerkade 26-30 heeft gelijktijdig met dit bestemmingsplan ter inzage gelegen. Ten aanzien van dit besluit zijn geen zienswijzen ingediend. Het college heeft besloten voor dit project hogere waarden (geluid) te verlenen (Bijlage 5).