Plan: | Boulevard I |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP2050Boulevard1-OH01 |
Ontsluiting autoverkeer
Het plangebied is gelegen op de kop van de verbinding tussen de Grote Stern en de Koninginnelaan. Vanaf deze wegen wordt de ontwikkeling direct ontsloten. De Koninginnelaan is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h binnen de bebouwde kom van Rozenburg. De Grote Stern is een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Grote Stern geeft toegang tot het westelijk deel van Rozenburg en sluit aan op de Meeuwensingel/Volgerweg. De Grote Stern vormt een gebiedsontsluitende route en biedt aansluiting op de Calandbrug. Via de Calandbrug wordt de N15 richting de Maasvlakte en de N57 richting Brielle bereikt. De Koninginnelaan biedt in zuidelijke richting toegang tot het centrum van Rozenburg. In noordelijke richting sluit de Koninginnelaan aan op de Boulevard Rozenburg. In westelijke richting biedt deze weg toegang tot de veerpont naar Maassluis. In oostelijke richting wordt de aansluiting met de A15 richting Rotterdam bereikt. De ontsluiting voor het autoverkeer is goed.
Ontsluiting langzaam verkeer
Het fietsverkeer wordt primair afgewikkeld via de Grote Stern en de Koninginnelaan. De Koninginnelaan is een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 30 km/h. Het fietsverkeer wordt op deze weg conform de inrichting van Duurzaam Veilig gemengd afgewikkeld. De Grote Stern is een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom en is voorzien van fietssuggestiestroken. Volgens de richtlijnen van Duurzaam Veilig dient een dergelijke weg over vrijliggende fietspaden te beschikken. De Boulevard Rozenburg is buiten de bebouwde kom gelegen en kent conform de inrichting van Duurzaam Veilig vrijliggende fietspaden. Binnen de bebouwde kom van Rozenburg ontbreken vrijliggende fietspaden. Wel zijn fietssuggestiestroken aanwezig. De ontsluiting voor het fietsverkeer mag als goed worden aangemerkt.
Openbaar Vervoer
Er is een bushalte gesitueerd binnen 100 m van de locatie. Deze halte wordt bediend door bussen richting treinstation Schiedam met een frequentie van 1x per uur per richting en in de spits 2x per uur per richting. Verder wordt de halte bediend door bussen richting metrostation Spijkenisse met een frequentie van 4x per uur per richting en bussen richting Brielle met een frequentie van 2x per uur per richting. Verder kan via de veerpont naar Maassluis het treinstation Maassluis worden bereikt. De afstand vanaf de locatie bedraagt circa 900 m. Vanaf het treinstation vertrekken elk half uur treinen richting Hoek van Holland en Rotterdam. De ontsluiting per openbaar vervoer is derhalve goed.
Verkeersgeneratie
De ontwikkeling Boulevard I bestaat uit het realiseren van 64 nieuwe appartementen in verschillende segmenten. Voor de verkeersgeneratie van de woningen is uitgegaan van een woonmilieu “centrum dorps” (CROW, publicatie 256). De nieuwe appartementen zijn over de twee woontorens onderverdeeld in 56 middelgrote appartementen in een middenduur segment en 8 grote appartementen in het dure segment. Voor de verkeersgeneratie van de appartementen is uitgegaan, conform Duurzaam Veilig van een etage koop. Voor de dure appartementen is conform CROW publicatie 256 een factor van 0,8 in vermeerdering gebracht voor ruimere woningen. De verkeersgeneratie voor de appartementen bedragen respectievelijk 5,8 en 6,6 mvt/weekdagetmaal per appartement. Dit betekent dat als gevolg van deze appartementen de verkeersgeneratie circa 325 mvt/etmaal (56 x 5,8) en circa 53 mvt/etmaal (8 x 6,6) bedraagt. Per saldo bedraagt de totale verkeersgeneratie van de nieuwe appartementen circa 378 mvt/etmaal. Dit verkeer zal worden afgewikkeld over de wegen rondom de locatie. Aangenomen is dat de verkeersgeneratie ten gevolge van deze ontwikkeling reeds is opgenomen in de gebruikte Regionale Verkeers- en Milieukaart (RVMK) voor 2020.
Conclusie
De ontsluiting van de ontwikkelingslocatie is voor het gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Het extra verkeer ten gevolge van de ontwikkeling bedraagt circa 378 mvt/etmaal. Dit verkeer zal zich afwikkelen over de wegen rondom de locatie, waarbij de verkeersafwikkeling voldoende gewaarborgd blijft. De toename van het verkeer ten gevolge van deze ontwikkeling (Boulevard I) tezamen met de naastgelegen overige ontwikkelingen zijn beperkt en leiden niet tot een verslechtering van de doorstroming of verkeersveiligheid op de ontsluitende stedelijke hoofdwegen (zoals de Grote Stern en de Koninginnelaan). Infrastructurele aanpassingen ten behoeve van de ontwikkeling zijn niet noodzakelijk. Het aspect verkeer staat de uitvoering van dit plan dan ook niet in de weg.