Plan: | Hoek van Holland - Woongebied |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1051HvHWoongeb-oh02 |
Bij het ontwikkelen van een nieuw ruimtelijk plan is het belangrijk rekening te houden met geluidsbronnen en de mogelijke hinder of overlast daarvan voor mensen. De basis voor het beoordelen van geluid is de Wet geluidhinder en de Luchtvaartwet. In deze wetten liggen normen vast voor geluid afkomstig van de industrie, weg- en spoorwegverkeer en luchtvaartverkeer.
Rotterdams beleid
In het bestemmingsplan wordt een opsomming van geluidsgevoelige bestemmingen en eventueel nieuwe bronnen, of aanpassingen van bestaande bronnen weergegeven. Onderzocht wordt of de maximaal toelaatbare geluidsbelasting (ook wel voorkeursgrenswaarde genoemd) overschreden wordt. Is dit het geval, dan is onderzoek noodzakelijk naar maatregelen die genomen kunnen worden om de geluidsbelasting terug te dringen. Indien het niet haalbaar blijkt de geluidsbelasting terug te dringen tot de maximaal toelaatbare waarde biedt de Wet geluidhinder de mogelijkheid een hogere maximaal toelaatbare geluidsbelasting vast te stellen. Dit heet het nemen van een Besluit hogere waarden. De motivering van dit besluit moet voldoen aan het Rotterdamse Ontheffingsbeleid Wet Geluidhinder. Dit beleid is erop gericht het aantal geluidsgehinderden zoveel mogelijk terug te dringen.
Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Dit is door Gemeentewerken gedaan op 15 augustus 2011.
In het bestemmingsplan ‘Hoek van Holland - Woongebied’ wordt de realisatie geluidsgevoelige bestemmingen (woningen) mogelijk gemaakt op locatie "Lemaireweg". Indien gewenst, kan op deze locatie de mogelijkheid worden gecreëerd voor een alternatieve ontsluitingsroute van het dorp waarbij De Cordesstraat wordt doorgetrokken tot de Prins Hendrikweg. In het akoestisch onderzoek is dit meegenomen. Een globale ligging van de (potentiële) ontwikkellocatie is weergegeven in figuur 6.1.
Figuur 6.1: Kaart met de ligging van de onderzochte locaties (NB: locatie 1e Scheepvaartstraat is vernietigd door de Raad van State).
In de onderstaande tabel zijn de resultaten van het onderzoek weergegeven.
Locatie | weg | rekenpunt | hoogte rekenpunt [m] |
Lden [dB] |
OverschrijdingVoorkeur (48dB) |
OverschrijdingMaximaal (63 dB) |
|||||
Lemaireweg | Prins Hendrikstraat De Houtmanstraat Hoekse Hillweg Overige wegen |
1.02 1.05 1.07 - |
4,50 7,50 1,50/4,50 - |
60,5 51,2 59,2 max. 48 |
Ja Ja Ja Nee |
Nee Nee Nee Nee |
|||||
Tabel 6.1: Onderzoeksresultaten
Uit de tabel blijkt dat de voorkeurswaarde bij locatie "Lemaireweg" wordt overschreden door de Prins Hendrikweg, De Houtmanstraat en de Hoekse Hillweg. Bovendien valt deze locatie onder de categorie "Groen stedelijk Gebied" van het Actieplan geluid. De bijbehorende drempelwaarde is 58 dB, deze waarde wordt overschreden.
De ontwikkellocaties liggen niet in de zone van de spoorlijn Rotterdam - Hoek van Holland. Nader onderzoek is in dit kader niet nodig.
Voor industrieterrein Maasvlakte/Europoort is in 1997 een saneringsprogramma vastgesteld waarbij een nieuwe 55 dB(A)-contour is vastgesteld. Deze geluidscontour ligt vóór de bestaande woningen in Hoek van Holland. De ontwikkelingslocatie "Lemaireweg" ligt wél binnen deze contour (zie figuur 6.2).
Figuur 6.2: 50 dB(A)-contour industrieterrein Maasvlakte/Europoort en ligging plangebied.
In de onderstaande tabel staan de maximale geluidbelastingen op de ontwikkelingslocaties vanwege industrieterrein Maasvlakte/Europoort.
Locatie | hoogte [m] |
Maximale geluidsbelasting [dB(A)] |
OverschrijdingVoorkeur (50 dB(A)) |
OverschrijdingMaximaal (60 dB(A)) |
|||||||
Lemaireweg | 0 - 9 9 - 18 18 - 24 |
56 57 58 |
Ja Ja Ja |
Nee Nee Nee |
|||||||
Uit de tabel blijkt dat de maximaal toelaatbare geluidsbelasting met toepassing van de Zeehavennorm van 60 dB (A) niet wordt overschreden.
Bij een overschrijding van de maximaal toelaatbare waarde mogen geen geluidgevoelige bestemmingen in het bestemmingsplan worden toegelaten. Dit betekent dat de geluidbelasting bij deze bestemmingen in ieder geval moet worden beperkt tot de maximaal toelaatbare geluidbelasting. Tevens bestaat bij een overschrijding van de voorkeurswaarde de verplichting om te onderzoeken of mogelijkerwijs de geluidbelasting door middel van maatregelen tot de voorkeurswaarde teruggebracht kan worden.
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. Het Hogere waardenbesluit is bijgesloten bij het bestemmingsplan als Bijlage 3.
Wegverkeer
Voor de volgende wegen moet een hogere waarde worden aangevraagd:
Locatie | Bestemming | Zoneplichtige weg | LDEN
(Incl. aftrek art. 110g Wgh) [dB] |
||
Lemaireweg | Woningen | Prins Hendrikstraat De Houtmanstraat Hoekse Hillweg |
60 51 59 |
Als van de wijzigingsbevoegdheid voor de doortrekking van de De Cordesstraat gebruik wordt gemaakt, moet er in de te volgen procedure aanvullende hogere waarden voor deze straat worden aangevraagd.
Industrielawaai
Voor het gezoneerde industrieterrein Maasvlakte/Europoort moeten de volgende hogere waarden worden aangevraagd:
Locatie | Bestemming | Letmaal [dB(A)] |
|||
Lemaireweg | Woningen | 58 | |||
Tegelijkertijd met het ontwerpbestemmingsplan zijn de hogere waarden ter inzage gelegd. Tezamen met de verleende hogere waarden vormt geluidshinder geen belemmering voor de ontwikkeling.