direct naar inhoud van 4.3 Juridische planbeschrijving
Plan: Hoek van Holland - Woongebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1051HvHWoongeb-oh02

4.3 Juridische planbeschrijving

4.3.1 Werken aan huis

In de planregels is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. De bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan in alle woningen, ongeacht het type woning of het gebied waar de woning staat. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.

4.3.2 Vergunningvrij bouwen op het achtererfgebied

Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig zijn het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen. De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van Bijlage II van het Bor.

Een omgevingsvergunningvrij bouwwerk op grond van artikel 2 van het Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Een bouwwerk dat toegestaan is op grond van artikel 3 van het Bor, behoeft bij strijdigheid met het bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning.

In artikel 4 van Bijlage II van het Bor wordt de mogelijkheid geboden om in een aantal gevallen een omgevingsvergunning te verlenen teneinde af te wijken van het bestemmingsplan. In aansluiting hierop is ervoor gekozen om voor bijbehorende bouwwerken beleidsregels op te stellen. Dit is geregeld in het beleidskader voor toepassing artikel 4 van Bijlage II van het Bor voor de deelgemeente Hoek van Holland (vastgesteld op 9 augustus 2011 door het dagelijks bestuur van Hoek van Holland).

4.3.3 Verkeers- en verblijfsgebied

De hoofdwegen in het plangebied hebben de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" gekregen. Deze bestemming is bedoeld voor verkeerswegen met de bijbehorende bruggen en viaducten, tramlijnen met bovenleidingen en parkeerplaatsen. En daarnaast natuurlijk ook voor wandel- en fietspaden en gebouwtjes en bouwwerken ten behoeve van deze functies. Binnen de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" zijn de 50 km/uur-wegen opgenomen, gebaseerd op de wegcategorisering duurzaam veilig.

De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is opgenomen voor de ontsluitingswegen met de bijbehorende trottoirs. En daarnaast voor pleinen, snippergroen, speeltoestellen en dergelijke. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van nieuwe waterpartijen en watergangen mogelijk indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming).

Ten aanzien van evenementen is geregeld dat die zes keer per jaar op het Brinkplein en op het gedeelte van de Prins Hendrikstraat tussen de Rietdijkstraat en de Schoolstraat mogelijk zijn. Het Brinkplein wordt daarnaast wekelijks gebruikt voor de weekmarkt.

4.3.4 Nutsvoorzieningen

Nutsvoorzieningen hebben de bestemming "Bedrijf - Nutsvoorzieningen" gekregen. De maximale bouwhoogte is aangegeven op de planverbeelding. Aan de Nieuwlandsedijk 151 is een gasontvangstation met de bijbehorende bovengrondse en ondergrondse leidingen mogelijk.

4.3.5 Groen

Structurele groengebieden hebben de bestemming "Groen" gekregen. Binnen deze bestemming zijn ook onder andere voet- en fietspaden, parkeervoorzieningen, auto-ontsluitingen en speeltoestellen toegestaan. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van nieuwe waterpartijen en watergangen mogelijk indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming).

4.3.6 Gemengd

De meeste panden in het centrumgebied rond de Hoekse Brink en de Prins Hendrikstraat hebben de bestemming "Gemengd - 2" gekregen. De bestemming "Gemengd - 2" laat op de begane grond naast wonen eveneens de functies winkels, bedrijven (behorende tot de milieucategorieën 1 en 2), kantoren, horeca en maatschappelijke voorzieningen toe.

De panden met detailhandel en/of dienstverlening in één laag hebben de bestemming "Gemengd - 1" gekregen. Burgemeester en wethouders bevoegd zijn om op grond van artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening de bestemming "Gemengd - 1" op de panden Prins Hendrikstraat 283 - 307 te wijzigen voor een horecavestiging. De voorkeur heeft een vestiging in de daghoreca, zoals een lunchroom, restaurant, cafetaria of ijssalon, die dient te passen in het detailhandelsbeleid van de deelgemeente Hoek van Holland.

4.3.7 Horeca

In de "Horecanota Rotterdam 2012 - 2016" worden de hoofdlijnen van het horecabeleid beschreven. Dit beleid is, voor zover ruimtelijk relevant, vastgelegd in dit bestemmingsplan.

Horeca omvat een breed scala aan ondernemingen. De bekendste vormen zijn café, restaurant en hotel. Naast de klassieke horecabedrijven ontstaan er steeds meer nieuwe ondernemingen waarbinnen horeca niet de hoofdactiviteit is. Detailhandel of dienstverlening wordt dan gecombineerd met horeca. Voorbeelden hiervan zijn de slager die ook belegde broodjes verkoopt of een winkel met kookstudio die ook zwak alcoholische dranken schenkt.

Vergunningvrij exploiteren

Rotterdam biedt een groot aantal bedrijven, waarbij horeca ondergeschikt is aan de primaire detailhandelfunctie en bedrijven waar het exploiteren van horeca een minimale weerslag heeft op de omgeving, de mogelijkheid om vergunningvrije horeca te exploiteren. Dit betreft bijvoorbeeld het koffiehoekje in de supermarkt, de bakkerij waar ook een gebakje gegeten kan worden en het restaurant in ouderenhuisvesting. Vergunningsvrij betekent dat geen vergunning hoeft te worden aangevraagd en derhalve ook geen leges verplicht zijn. De exploitatie van de volgende inrichtingen kan zonder vergunning plaatsvinden:

1. inrichtingen die

  • geopend zijn tussen 07.00 en 22.00 uur
  • geen (zwak of sterk) alcoholische drank schenken;
  • geen versterkt geluid ten gehore brengen;
  • geen vergunningplichting terras exploiteren (gevelzitplaats wel mogelijk);

geen speelautomaten hebben.

2. bedrijfskantines, voor zover deze uitsluitend als zodanig in gebruik zijn;

3. inrichtingen in musea, crematoria, begraafplaatsen en rouwcentra voor zover deze worden gebruikt als ondersteuning van de bedrijfsvoering;

4. inrichtingen in ziekenhuizen, ouderenhuisvesting en verpleegtehuizen, voor zover deze uitsluitend gericht zijn op de bewoners/patiënten en hun bezoekers;

5. horeca in tuincentra en congrescentra voor zover deze worden gebruikt als ondersteuning van de bedrijfsvoering en uitsluitend gericht zijn op hun bezoekers.

Exploitatievergunning nodig

Voor alle overige inrichtingen, waar horeca de primaire bedrijfsfunctie betreft, is een exploitatievergunning vereist. De horeca-exploitatievergunning wordt afgegeven voor de inpandige m² alsmede voor de eventuele m² terras en heeft een looptijd van vijf jaar. Voor de beoordeling van de aanvraag van de exploitatievergunning geldt dan het bestemmingsplan van de betreffende locatie leidend is. Of een vergunning wordt toegewezen, hangt daarnaast onder andere af van afwegingen die ten aanzien van het beleid worden gemaakt (horecagebiedsplannen). Daarnaast wordt beoordeeld of het pand bouwtechnisch en geluidstechnisch geschikt is voor de door de ondernemer aangevraagde activiteiten. Voor het proces en vereisten van de vergunningverlening wordt verwezen naar paragraaf 4.3 van de horecanota 2012-2016.

Horeca toegestaan ter plaatse van aanduiding "horeca" en flexibel binnen de bestemming "Detailhandel - 1". Horeca is buiten de bestemming "Detailhandel - 1" toegestaan in panden die op de verbeelding zijn aangegeven met een functieaanduiding "horeca". Waar de horeca in het gehele pand is toegestaan, wordt de bestemming "Horeca" gebruikt. Binnen de bestemming "Detailhandel - 1" is horeca meer flexibel toegestaan. De horeca wordt niet op de plankaart aangegeven, maar in de regels is aangegeven hoeveel vestigingen en van welke afmetingen in een bepaald straatgedeelte zijn toegestaan.

Deze regeling geldt niet voor horeca die:

  • onderdeel is van een groter geheel zoals warenhuis, bibliotheek of sportschool, op dezelfde tijden geopend is en niet rechtstreeks vanuit de straat toegankelijk is;
  • kan worden beschouwd als 'koffiehoekje' in een winkel;
  • bestaat uit het logies-gedeelte van een hotel.

Terrassen Horeca

Binnen de bestemmingen 'Verkeer-Verblijfsgebied' en Verkeer-Wegverkeer' zijn ongebouwde terrassen ten behoeve van horecavestigingen aangrenzend aan die bestemmingen toegestaan, conform de in de regels opgenomen voorwaarden en met inachtneming van andere toepasselijke regelgeving

4.3.8 Maatschappelijk

De huidige maatschappelijke voorzieningen hebben de bestemming "Maatschappelijk - 1" of "Maatschappelijk - 2" gekregen. Onder maatschappelijke voorzieningen worden sociale, culturele, medische, educatieve en levensbeschouwelijke voorzieningen verstaan. Binnen de bestemming "Maatschappelijk" is aangegeven dat maatschappelijke voorzieningen zijn toegestaan, met dien verstande dat nieuwe geluidsgevoelige functies alleen zijn toegestaan voor zover voldaan wordt aan de Wet geluidhinder. Nieuwe geluidsgevoelige functies zijn uitsluitend toegestaan voor zover wordt voldaan aan de Wet geluidhinder. Zonder deze bepaling zou het namelijk mogelijk zijn om een nieuwe geluidsgevoelige functie toe te voegen zonder dat er akoestisch onderzoek heeft plaatsgevonden. Indien de voorkeurswaarde wordt overschreden, moet worden nagegaan of een hogere waarde kan worden verleend. De procedure hogere waarde moet gelijk oplopen met een herziening van het bestemmingsplan, zodat in een dergelijk geval een postzegelbestemmingsplan moet worden opgesteld. Dit geldt ook indien een functieverandering plaatsvindt van de ene geluidsgevoelige functie in een andere geluidsgevoelige functie. Ook dan zal akoestisch onderzoek dienen plaats te vinden.

Een maatschappelijke voorziening wordt als geluidsgevoelig gezien wanneer het een onderwijsgebouw, ziekenhuis, verpleeghuis, andere gezondheidszorggebouwen dan de genoemde (zoals verzorgingstehuis, psychiatrische inrichting, medisch centrum, polikliniek en medisch kleuterdagverblijf) betreft, alsmede de terreinen die behoren bij de andere gezondheidszorggebouwen, voor zover deze zijn bestemd of worden gebruikt voor de in die gebouwen verleende zorg. Deze functies hebben in dit bestemmingsplan de bestemming "Maatschappelijk - 1" gekregen.

NB: delen van een onderwijsgebouw die niet zijn bestemd voor geluidsgevoelige onderwijsactiviteiten, maken voor de toepassing van de Wet geluidhinder geen deel uit van een onderwijsgebouw.

4.3.9 Waarde - Cultuurhistorie

Het cultuurhistorisch waardevolle gebied rondom de Prins Hendrikstraat heeft de dubbelbestemming "Waarde - Cultuurhistorie" gekregen. In dit gebied is een sloopverbod van kracht. Burgemeester en wethouders kunnen een omgevingsvergunning voor het slopen onder voorwaarden verlenen.