direct naar inhoud van 3.5 Huidig gebruik
Plan: Hoek van Holland - Woongebied
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1051HvHWoongeb-oh02

3.5 Huidig gebruik

Hoek van Holland wordt gekenmerkt door een tuinstedelijk dan wel suburbaan karakter. Er is sprake van ruime profielen en groenstructuren. Zoals het een suburbane kern betaamt is er veelal sprake van laagbouw. Verspreid over het plangebied komt wel hoogbouw voor, maar een duidelijke concentratie tekent zich hierbij niet af.

Het centrum van Hoek van Holland en de omliggende buurten verschillen in hun fysieke verschijningsvorm in sterke mate van elkaar. Het centrum (omgeving van de Prins Hendrikstraat) kent een grote verscheidenheid in zowel het type bebouwing als de functies daarvan.

Winkeltjes en kleinschalige bedrijvigheid worden in het centrum gecombineerd met wonen, waarbij de dichtheid van de bebouwing hoog is te noemen. De bebouwing van de buurten die het centrum omgeven bestaat daarentegen hoofdzakelijk uit eengezinswoningen. Aan huis gebonden beroepen komen slechts op zeer beperkte schaal voor.

Omschrijving van de buurten

Binnen het plangebied zijn verschillende woonmilieu's te onderscheiden. In de volgende beschrijving verwijzen de nummers naar de onderstaande kaart.

1.In het noordwesten van het plangebied is een villawijk gesitueerd met middenstandswoningen in de omgeving van de 's-Gravenzandseweg. Het westelijke deel van de De Ruijterstraat wordt gevormd door circa 100 jaar oude woon- en winkelbebouwing. Deze bebouwing staat bekend als de “zon- en maanwoningen”. Het oostelijke deel van de De Ruijterstraat is gebouwd in de zestiger en negentiger jaren.

2.Eveneens in het noorden van het plangebied is in de jaren zestig een uitbreidingswijk met hoogbouw gerealiseerd. Verder zijn eengezinswoningen in zowel de koop- als de huursector aanwezig.

3.Het gebied rond de Columbusstraat en Van Spilbergenstraat betreft een uitbreidingswijk uit de jaren vijftig en zestig en omvat bijna uitsluitend eengezinswoningen in de huursector. Ter plaatse van de school is in de jaren negentig een woongebouw in drie bouwlagen opgericht met enkele eengezinswoningen. De omgeving van de Rijpstraat en de Harwichweg omvat een uitbreiding uit de jaren zestig en zeventig, met voornamelijk koopwoningen en bungalows.

De voormalige camping en het ijsbaanterrein (overloopcamping) zijn in de tweede helft van de tachtiger jaren bebouwd met eengezinswoningen. Aan de Rijpstraat is een woongebouw in drie lagen opgericht naast kavelbebouwing met bungalows. Na de camping en de ijsbaan zijn ter afronding de voormalige korfbalvelden bebouwd met eengezins koop- en huurwoningen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1051HvHWoongeb-oh02_0007.png"

Figuur 3.4: Nummering buurten.

4.Aan de oostzijde bevindt zich het gebied tussen de Huydecoperstraat en de Van Warwyckstraat. Dwars door het deelgebied heen loopt de Brunelstraat. Dit is een buurt met allemaal dezelfde woningen van twee bouwlagen met een kap. De smalle voortuinen en diepe achtertuinen zijn karakteristiek. De voorzijde van de woningen richten zich op een straat, tussen de tuinen aan de achterzijde binden zich informele groenstroken. Het plan is te verdelen in een noordelijk en een zuidelijk deel. Hiertussen bevindt zich een groenstrook die aansluit op de groene achterpaden.

5.Tussen de 2e Scheepvaartstraat en De Cordesstraat zijn de zogenoemde Oud-woningen gelegen. Zij danken hun naam aan hun architect J.J.P. Oud. Het ontwerp voor deze woningen is één van de hoogtepunten van zijn werk. De twee stroken langs de Scheepvaartstraat zijn dan ook in zijn geheel als monument aangewezen. De woningen dateren uit 1927 en zijn recentelijk gerenoveerd. De Oud-woningen zijn in de stijl van de Nieuwe Zakelijkheid ontworpen. Die bouwstijl is sober en bevat weinig ornamenten. Het bijzondere is dat J.J.P. Oud als één van de weinige aanhangers van deze stijl symmetrie hanteerde in zijn ontwerpen. Dit is terug te vinden in de ronde koppen aan de uiteinden van de blokken.

6.De meest oostelijke wijk in het plangebied is een uitbreidingswijk uit de zeventiger jaren met uitsluitend eengezinswoningen. Aan de Houtmanstraat is een hoge flat gelegen als afronding van de wijk.

7.Het centrum van Hoek van Holland is geconcentreerd rond de Prins Hendrikstraat. Vanaf deze straat strekt een aantal bouwblokken zich uit tot de 1e Scheepvaartstraat en de Midden-Scheepvaartstraat. Deze blokken zijn opgebouwd uit diverse panden daterend uit verschillende tijden, waardoor een grote diversiteit ontstaat aan architectonische beelden. Het is een zeer gemengd en daardoor levendig gebied met op de begane grond een mix van wonen, winkels en kleinschalige bedrijvigheid. Daarboven wordt veelal gewoond. Het zijn bijna allemaal panden van twee lagen en een kap, met uitzondering van enkele hoekpanden die drie bouwlagen hoog zijn. Er bevindt zich ook een aantal bijzondere losstaande gebouwen, zoals het deelgemeentehuis, het postkantoor en een kerkgebouw. Aan de Hoekse Brink, langs de Noordzijde van de Rietdijkstraat, zijn na de oorlog nieuwe panden gebouwd. De zijstraten van de Prins Hendrikstraat zijn voornamelijk woonstraten met hier en daar een andere functie. Ten zuiden van de Prins Hendrikstraat ligt een strook met zogenoemde korrelbeton-woningen die vlak na de oorlog zijn gebouwd. Het zijn allemaal gestapelde woningen met een hoogte van drie bouwlagen met een voortuin, een achtertuin en een plat dak. Eveneens aan deze zijde van de Prins Hendrikstraat, ligt het gebied rond de Blesstraat en de Hoefslag. Dit gebied ligt tussen de Prins Hendrikstraat en de dijk in. Het woongebied is in verschillende tijden gebouwd. Een aantal woningen dateert van het begin van de vorige eeuw, een paar van 1920 en een aantal uit de jaren tachtig. Het zijn allemaal eengezinswoningen met twee bouwlagen en een kap, een voor- en achtertuin.

Verkeer en vervoer

De Hoekse Lijn vormt de treinverbinding tussen Hoek van Holland en Rotterdam. Er zijn plannen om het huidige eindstation Strand in westelijke richting te verplaatsen en de mogelijkheid om de spoorlijn om te vormen tot lightrailverbinding.

Langs het centrum van Hoek van Holland ligt een regionale fietsroute vanuit Rotterdam richting 's-Gravenhage. Deze route loopt in het centrum via de bestaande stratenstructuur.

Het wegennet van Hoek van Holland is ingedeeld in wegcategorieën. De Dirk van den Burgweg, de De Cordesstraat, de Houtmanstraat en de Prins Hendrikweg zijn gebiedsontsluitingswegen. Deze straten vormen een doorgaande route langs het centrum van Hoek van Holland, met een maximumsnelheid van 50 km/u. De straten in het centrum, de Prins Hendrikstraat, de Rietdijkstraat en de Hoekse Brink zijn verblijfsgebieden. Deze straten zijn of worden ingericht als 30 km/u-wegen.

Winkels en bedrijven

Het merendeel van de winkels in het plangebied is gevestigd in het gedeelte van de Prins Hendrikstraat van de Rietdijkstraat tot de Schoolstraat (de zogenoemde oude dorpskern). Dit gebied wordt gekenmerkt door gemengde functies; de straat fungeert als winkelstraat en als uitgaansstraat met een bovenlokaal karakter.

Voorzieningen

De horecavoorzieningen zijn vooral geconcentreerd in de oude dorpskern aan de Prins Hendrikstraat en de Rietdijkstraat. Het grootste deel van de horecavestigingen betreft drankverstrekkers. Daarnaast zijn er enkele hotels aanwezig.

De kern Hoek van Holland beschikt daarnaast over een aantal maatschappelijke, culturele en sportvoorzieningen. Deze zijn geconcentreerd aan de westelijke zijde van de Harwichweg. De sportvoorzieningen zijn geconcentreerd in het gebied De Rondgang. Het complex biedt plaats aan voetbalvelden, tennisvelden, een rugbyveld en een jeu de boulesveld. Verder bevinden zich in het gebied een vogelopvangcentrum "De Houtsnip", een scoutingterrein en een begraafplaats. In de zuidoosthoek van het plangebied, de strook tussen De Cordesstraat en de Waterweg, bevindt zich een tweede sportcomplex "De Waterweg" met enkele gebouwen, waarin een korfbalvereniging, een schietvereniging, en een postduivenvereniging zijn gevestigd. Aangrenzend ligt een groenstrook, die als ijsbaan wordt gebruikt, en de gemeentewerf.

Rondom de Mercatorweg zijn diverse maatschappelijke voorzieningen gelegen, zoals een aantal scholen, het multifunctioneel centrum "De Hoekstee". Aan de De Cordesstraat liggen het politie- en brandweerbureau en een openlucht zwembad.

Een andere groep van voorzieningen is het zogenoemde kindercluster. Hierbij gaat het om de kinderboerderij en de speelplaats met kinderdagverblijf tussen de Prins Hendrikstraat en de Willem van Houtenstraat. Centraal gelegen in het plangebied tussen de Adriaan van der Kloosterstraat en de Tasmanweg ligt een nutstuinencomplex. Eveneens centraal gelegen bevinden zich in het plangebied drie kerkgebouwen ter plaatse van de adressen De Cordesstraat 27, Prins Hendrikstraat 191 en Mahustraat 170.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1051HvHWoongeb-oh02_0008.png"