Plan: | Scheepvaartkwartier |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1032Scheepkwart-oh01 |
Het nieuwe bestemmingsplan Scheepvaartkwartier is vernoemd naar het karakteristieke deel dat in 1977 door het Ministerie van cultuur, recreatie en maatschappelijkwerk is aangewezen tot Beschermd Stadsgezicht. Het bestemmingsplan draagt bij aan het in stand houden van het beschermd stadsgezicht. Als vertrekpunt voor de instandhouding van het beschermde stadsgezicht zijn dan ook de regelingen uit de vorige bestemmingsplannen genomen. De regelingen zijn hierbij gewijzigd gelet op de huidige wettelijke regelingen, zoals de Wro en de Wabo en gewijzigde inzichten.
In een deel van het Scheepvaartkwartier is het, conform het vorig bestemmingsplan, mogelijk om kantoren te transformeren naar een woonfunctie, en andersom. Deze mogelijkheid geldt voor de bestemmingen "Gemengd - 1", "Gemengd - 3". Die transformatie sluit nog steeds goed aan bij het kader geformuleerd in de Stadsvisie.
In het Scheepvaartkwartier is sprake van een grote parkeerdruk. In het gebied zijn enkele gebouwde parkeervoorzieningen aanwezig, zoals een ondergrondse parkeergarage aan Het Park en parkeergarages Van Vollenhovenstraat, Houtlaan en Erasmusbrug. Naast deze gebouwde parkeervoorzieningen wordt er veel op straat geparkeerd. De gevolgen van de parkeerdruk in het plangebied is dat naast het parkeren in parkeergarages en op straat, veelvuldig in karakteristieke onderdelen van het plangebied geparkeerd wordt. Voorbeelden daarvan zijn de parkeerplaatsen in voortuinen aan de Parklaan en de tuinen in de Muizenpolder. Dit zet de kwaliteiten van het Beschermd Stadsgezicht sterk onder druk. Aangezien hier op korte termijn geen verandering in zal komen is ten aanzien van het parkeren in tuinen een onderscheid gemaakt tussen tuinen waar reeds geparkeerd wordt en tuinen waar nog geen parkeren plaats vindt. De bestemming "Tuin - 1" betreft de standaard Rotterdamse bestemming voor tuinen. De bestemming "Tuin - 2" laat het parkeren in de tuin toe. In het bestemmingsplan Scheepvaartkwartier zijn de bestaande parkeergarages en parkeren op straat positief bestemd.
Het Masterplan 'Het Park' vormt het kader voor toekomstige ontwikkelingen in het Park bij de Euromast. Het doel van het Masterplan is de renovatie van het Park, verbindingen leggen met de omgeving, een basis leggen voor een duurzaam en zorgvuldig beheer en geschikt maken van het Park voor 21e eeuws gebruik. Het Park behoort tot de hoofdstructuur van de openbare ruimte van de stad. Het Park is één van de ontwerpen van de bekende landschapsarchitecten Zocher en heeft mede om die reden een belangrijke cultuurhistorische waarde. De cultuurhistorische en esthetische waarden van het Park staan als gevolg van achterstallig onderhoud en intensief gebruik onder druk. Om het cultuurhistorische waardevolle park te kunnen behouden, wordt er de komende jaren extra geinvesteerd in het park. In november 2010 is het Park door de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) uitgeroepen als beschermd Rijksmonument op grond van de Monumentenwet uit 1988. De bescherming van het Rijksmonument het Park is geregeld in de Wabo. Voor wijzigingen aan het park is dan ook een omgevingsvergunning nodig.
Meer groen, een knooppunt op dijkniveau met een tramplushalte en twee nieuwe hoge gebouwen op het terrein van het Erasmus MC. Dat zijn de hoofdlijnen in het Masterplan Westzeedijk. Het resultaat is een kader voor een attractieve, groenstedelijke straat tussen het Droogleever Fortuynplein en de Westersingel. Hierdoor ontstaat de gewenste nieuwe wandelpromenade tussen het Droogleever Fortuynplein en het Vasteland. Voor de verbinding tussen het Museumpark en Het Park wordt gedacht aan een hoogwaardige oversteek op dijkniveau vanaf het plein van de Kunsthal en het Natuurmuseum via een brede opgang over de dijk naar de entree van Het Park aan het begin van de Kievitslaan. Het masterplan is van beperkte invloed op het bestemmingsplan Scheepvaartkwartier. De verbinding tussen Museumpark en het Park bevindt zich grotendeels buiten het bestemmingsplangebied. Het bestemmingsplan Scheepvaartkwartier belemmert de ontwikkelingen die beschreven zijn in het Masterplan niet.