direct naar inhoud van 10.7 Participatie Verenigde Ondernemers Scheepvaartkwartier
Plan: Scheepvaartkwartier
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1032Scheepkwart-oh01

10.7 Participatie Verenigde Ondernemers Scheepvaartkwartier

10.7.1 Waarom nu dit ontwerp

Participanten geven aan dat het opvallend is dat dit bestemmingsplan er nu pas ligt, ondanks de herhaaldelijke verzoeken, smeekbedes van de stichting Wijkbelangen. Nu is het er opeens wel, gestuurd door omstandigheden.

Commentaar

Het bestemmingsplan is opgepakt in het kader van de actualisatie verplichting onder de Wet ruimtelijke ordening. Reclamanten geven terecht aan dat een eerdere actualisatie van de bestemmingsplannen in het gebied wenselijk was geweest.

10.7.2 Westerstraat 52/54 als reden start plan

Participanten geven aan dat de omstandigheden om te starten met het bestemmingsplan betreffen de opvang Westerstraat 52/54.

Commentaar

Het bestemmingsplan is opgepakt in het kader van de actualisatieverplichting onder de Wet ruimtelijke ordening. Hier niet aan voldoen is financieel zeer nadeling voor de gemeente. Er wordt daarom gewerkt aan de actualisatie van bestemmingsplannen van het gehele Rotterdamse grondgebied. Daarbij worden ontwikkelingen die zich aandienen uiteraard meegenomen.

Inmiddels heeft de deelgemeente Centrum besloten de woonvoorziening aan de Westerstraat 52/54 te laten vervallen. Deze is daarom niet langer opgenomen in het bestemmingsplan.

10.7.3 Zonder Zalmhaven Urban niet integraal

Participanten missen een integrale visie nu de Zalmhaven Urban niet is meegenomen in de besluitvorming. Zeker nu de effecten (positief en negatief) niet meegenomen zijn. Het is een plan met oogkleppen.

Commentaar

De witte vlek die in het concept ontwerpbestemmingsplan was opgenomen is nu - naar aanleiding van de participatie - opgenomen in het bestemmingsplangebied. Dit was mogelijk omdat de verleende vrijstelling voor de Zalmhaven Urban is vervallen. De locatie wordt nu bestemd conform de huidige situatie. In paragraaf 4.5 zijn de mogelijke toekomstige ontwikkingen beschreven, waaronder de Zalmhaven Urban.

10.7.4 Plan mist ambitie van entree Vasteland

Er wordt een vooruitziende blik gemist ten aanzien van de 'leegheid' op het Vasteland. Dit roept vragen op. Waarom wordt hier niet gelijk een ambitie statement gemaakt om de entree en aanzicht van de wijk op een hoger plan te brengen.

Commentaar

Aan het Vasteland is de bestemming gemengd-3 opgenomen waarbinnen diverse functies zijn toegestaan. Er zijn daarmee voldoende mogelijkheden om een goede plintinvulling aan het Vasteland te realiseren.

10.7.5 Goede mix verhouding wonen kantoren

Participanten zien in de regels en lezen tussen de regels door een serieuze grotere nadruk op wonen, een duidelijke shift in de balans. Participanten geven aan dat dit bekend is, gelet op de plannen voor de Zalmhaven Urban. In het bestemmingsplan is nu ook daadwerkelijk de gedachte opgenomen het aantal kantoren terug te brengen. Dat baart participanten zorgen. De kwaliteit van het Scheepvaartkwartier is juist een goede mix, die al onder druk komt met de eventuele komst van de Zalmhaven Urban.

Commentaar

Het bestemmingsplan stuurt niet op een vermindering van het aantal kantoren in het gebied. De toelichting van het bestemmingsplan is hierop aangepast. Een transformatie van kantoren naar woningen, conform het vorige bestemmingsplan, is opnieuw mogelijk.

10.7.6 Ontsluiting wijk herzien

Ten aanzien van paragraaf 2.3.4 'Binnenstad Bereikt' wordt opgemerkt dat het Scheepvaartkwartier slechts ontsloten wordt door twee drukke kruisingen en daarmee verdient de wijk gelijk alle aandacht om deze ontsluitingen goed te laten functioneren. De prioriteit ligt nu bij het doorgaand verkeer, dat zou moeten worden herzien. Zekere in tijden van afsluitingen, zeker in verband met de zwakke Maastunnel. De afsluitingsrichting van de Maastunnel kan na overleg met de veiligheidsregio wellicht worden aangepast en omgedraaid waarmee een groot deel van de extra druk die de wijk vaakt treft vervalt.

Commentaar

Het beleid 'Binnenstad Bereikt' is in 2009 door de raad vastgesteld. Het bestemmingsplan Scheepvaartkwartier regelt niet het functioneren van de ontsluiting van en naar het Scheepvaartkwartier.

10.7.7 Erkenning nodig voor werklocatie wijk

Ten aanzien van paragraaf 2.3.5 'Werklocaties' geven participanten aan dat het belang van het Scheepvaartkwartier als werklocatie ontkend wordt of vergeten wordt te noemen. Participanten verwijzen naar de vooroverlegreactie van de Kamer van Koophandel en vragen om aandacht voor een blijvend hoogwaardig ondernemersklimaat in het Scheepvaartkwartier.

Commentaar

In het Scheepvaartkwartier is het beleid 'werklocaties Rotterdam 2030' in het 'productiegebied' binnenstad van toepassing en maakt daarmee onderdeel uit van de visie om het centrum uit te bouwen tot een topvoorzieningencentrum met een goede mix van functies, waaronder ook werkfuncties vallen.

10.7.8 Stop met verwijderen parkeerplaatsen

Ten aanzien van paragraaf 2.4.1 'Wandelpromenade' (in het ontwerpbestemmingsplan paragraaf 2.4.2) wordt aangegeven dat de zin 'de faciliteiten op de Willemskade, Westerkade, Parkkade en Parkhavenstrook sluiten aan op de wensen zoals de bewoners die hebben uitgesproken tijdens het participatie traject voor de buitenruimte projecten' niet helemaal de waarheid is. De herinrichting is te koste gegaan van veel parkeerplaatsen geheel tegen de zin van de ondernemers. Die zijn hierin wel aangehoord, maar flagrant genegeerd. De Parkkade, de laatste schakel, zou nog wel een parkeeropvang kunnen blijven bieden. Participanten verwijzen tevens naar de reactie van de Kamer van koophandel en roepen op om het verwijderen van parkeerplaatsen een halt toe te stoppen.

Commentaar

De kades in het Scheepvaartkwartier hebben de bestemming verkeer-wegverkeer en verkeer-verblijfsgebied. Deze bestemmingen maken een uitwisseling mogelijk tussen verkeersfuncties en groenfuncties. De keuze voor parkeren of groen wordt gemaakt in het stedelijk beleid (stadsvisie, Binnenstadsplan, Verkeersplan) en wordt niet bepaald door het bestemmingsplan Scheepvaartkwartier. Bij inrichtingsplannen zal een afweging gemaakt worden tussen het belang van voldoende parkeerplaatsen en het belang van groene kades.

10.7.9 Parkeergarages niet allemaal openbaar

Participanten geven aan dat in het bestemmingsplan ten onrechte de suggestie wordt gewerkt dat de parkeergarages aan de Vollenhovenstraat, Houtlaan en Het Park openbaar zijn. Dit zijn echter privégarages. Alleen onder de Erasmusbrug is een openbare parkeergarage. Het beter benutten van deze privegarages, dat valt buiten de invloedssfeer van gemeente en bestemmingsplan. Het op termijn verminderen van het aantal kantoren is beleid waar participanten slecht mee kunnen leven. De wijk heeft nu een mooie mix tussen werken , wonen en voorzieningen. Die mix maakt de kwaliteit en de dynamiek in het gebied. De kleinschalige kantoorvilla's is voor een grote doelgroep aantrekkelijk. Niet iedereen wil worden weggestopt in verzamelgebouwen zonder eigen identiteit. Participanten geven aan dat de te hoge parkeerdruk is ontstaan door gemeentelijk beleid. Het Scheepvaartkwartier is slecht ontsloten door Openbaar Vervoer, zeker het westelijk deel. En bij de inrichting van de kades zijn inmiddels 450 van de 2250 parkeerplaatsen in het gebied verdwenen. Het nu verdrijven van ondernemers als oplossing van de parkeerproblematiek voelt als de omgekeerde wereld. Ook bij de planvorming van de Parkkade gaan weer een groot aantal parkeerplaatsen verloren. Participanten vinden groene kades ook mooi, maar zijn afhankelijk van de bereikbaarheid voor hun klanten. Participanten willen daadwerkelijke oplossingen (extra parkeergarages) voordat er nieuwe parkeerplaatsen verdwijnen.

Commentaar

Het oplossen van de bestaande parkeerproblematiek in de wijk valt buiten de reikwijdte van dit bestemmingsplan. De toelichting van het bestemmingsplan is hierop aangepast. Het bestemmingsplan stuurt niet aan op een vermindering van het aantal kantoren in het gebied. Een transformatie van kantoren naar woningen, conform het vorige bestemmingsplan, is wel mogelijk. Het bestemmingsplan heeft de bestaande parkeerplaatsen in het plangebied positief bestemd.

10.7.10 Evenementenbeleid beter inpassen

Participanten vragen om aandacht voor het evenementenbeleid in het gebied. Zeker in de zin van het tijdelijk opofferen van de bereikbaarheid en parkeerplaatsen. Een eenzijdige afsluiting van de Parkkade zou verboden moeten worden, een tijdelijk stoplicht zoals tijdens de Volvo Ocean race kan juist een prima oplossing zijn.

Commentaar

In het bestemmingsplan zijn naar aanleiding van deze reactie de evenementennota -herrijking evenementenbeleid en de evenementenvergunningen nota genoemd. De organisatie van een evenement en de daarbij te nemen maatregelen vinden plaats in het kader van het vergunningverleningstraject en wordt niet geregeld in een bestemmingsplan.

10.7.11 Mogelijkheid parkeergarage Parklaan opnemen

Participanten zien een eventuele parkeergarage onder de Parklaan al graag opgenomen in het bestemmingsplan. Dan kan deze nadat geld gevonden is gerealiseerd worden en vervolgens de kades worden opgeknapt.

Commentaar

Op dit moment is er geen concreet plan voor een parkeergarage onder de Parklaan en zijn er geen financiele middelen om een dergelijke garage te bekostigen. Om deze reden kan een parkeergarage niet bestemd worden in het bestemmingsplan. Mochten er in de toekomst concretere plannen zijn voor een dergelijke garage, dan kan hier een omgevingsvergunningsprocedure voor doorlopen worden.

10.7.12 Mogelijkheden voor stoep- en tuinparkeren

Er wordt gesproken over het legaliseren van het stoep/tuinparkeren. Participanten geven aan dat dit op de plankaart op het Westplein en bijvoorbeeld de Westerlaan op een aantal punten bewust niet wordt gedaan. Participanten vragen of kan worden aangegeven waar in de wijk het stoep/tuin parkeren wel wordt gelegaliseerd en waar het wordt verboden. En op welke manier worden de ondernemers hierover geïnformeerd.

Commentaar

Bij het opstellen van het nieuwe bestemmingsplan is gekeken naar het huidige gebruik van de ruimte in het Scheepvaartkwartier. Naar aanleiding daarvan zijn bestemmingen toegewezen. In de tuinen waar reeds geparkeerd wordt, wordt dit toegestaan middels de bestemming tuin-2. Deze bestemming is aangegeven op de plankaart van het bestemmingplan. Informatievoorziening vindt plaats middels de standaard bestemmingsplanprocedure.

10.7.13 Doorsteek gewenst restaurant Westerstraat - Houtlaan

Participanten vragen ten aanzien van Restaurant 010 aan de Westerstraat de doorsteek via de tuin naar het pand aan de Houtlaan mogelijk te maken. Dit was bij de realisatie van het nieuwe pand aan de Houtlaan de bedoeling, maar is uiteindelijk niet geregeld in de doorlopen procedure.

Commentaar

Naar aanleiding van deze reactie is de realisatie hiervan mogelijk met het nieuwe bestemmingsplan.