direct naar inhoud van 10.4 Kamer van Koophandel
Plan: Laurenskwartier
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1022Laurenskwrt-oh01

10.4 Kamer van Koophandel

De Kamer van Koophandel geeft aan dat het Laurenskwartier een boeiend gebied met hippe winkels, trendy uitgaansgelegenheden en mooie appartementen is. Om het gebied ook in de toekomst te laten bloeien wordt aandacht gevraagd voor de volgende punten:

10.4.1 Aanloopstraten

In het concept-ontwerpbestemmingsplan wordt naar mening van de Kamer van Koophandel onvoldoende aandacht besteed aan de achterblijvende aanloopstraten, zoals delen van de Hoogstraat en de Mariniersweg, de westzijde van het Oostplein en de zuidzijde van de Goudsesingel. Het bestemmingsplan biedt de mogelijkheid in het plangebied meerdere gebouwen te ontwikkelen. Hierdoor neemt het aantal plinten toe. Uit de toelichting van het bestemmingsplan blijkt echter niet dat iets is gedaan met het advies van de EDBR (Economic Development Board Rotterdam). In haar advies "Begane grond in de lift, naar een betere ontwikkeling en beheer van de plinten in de Rotterdamse binnenstad" (augustus 2008) heeft EDBR haar twijfels geuit over de omvang van de plintenstructuur. Voorkomen moet worden dat door de uitbreiding van de plinten elders in het gebied, winkelpanden leeg komen te staan.

De Kamer van Koophandel vraagt tevens aandacht voor de bijzondere hofjes in het gebied, die op dit moment onvoldoende worden benut.

Commentaar

Wij kennen het advies van de EDBR en onderkennen het belang van goed functionerende plinten in de Rotterdamse binnenstad. De plinten die worden toegevoegd in dit bestemmingsplan zijn plinten die zijn gelegen in het kernwinkelgebied van Rotterdam. Op deze locatie hechten wij aan een continuïteit van plinten, met daarin functies die aantrekkelijk zijn voor bezoekers en inwoners van de binnenstad. De plinten die toegevoegd worden vormen ontbrekende schakels in deze continuïteit.

De aanloopstraten naar het kernwinkelgebied zijn reeds aan het transfomeren naar locaties voor bijzondere winkels, dienstverlenende functies en bedrijvigheid in de lagere categorieën. Het nieuwe bestemmingsplan maakt deze ontwikkeling (evenals het vorige bestemmingsplan) mogelijk. Hetzelfde geldt voor de distributiehoven. Hoewel de masterplannen geen concrete ideeën laten zien voor deze hoven, worden ontwikkelingen hier niet door het bestemmingsplan belemmerd.

10.4.2 Trendy uitgaansgelegenheden

De Kamer van Koophandel geeft aan dat het concept bestemmingsplan op het gebied van horeca zeer star is. In de bijlage is per blok het bestaande aantal horecagelegenheden ingetekend (met uitzondering van de Nieuwe Markthal). Er worden geen uitbreidingsmogelijkheden geboden. Hierdoor is een nieuwe horecagelegenheid enkel mogelijk als een bestaande horecagelegenheid wordt beëindigd. Dit bemoeilijkt de komst van nieuwe uitgaansgelegenheden als ook de uitbreiding van bestaande horeca. De Kamer van Koophandel vraagt om enige souplesse, bijvoorbeeld door uitbreiding van het aantal horecazaken (inclusief het aantal toegestane vierkante meters) met maximaal 10% mogelijk te maken.

Commentaar

De huidige horecanota Rotterdam 2007-2011 heeft ontwikkelings- en consolidatiegebieden in het Laurenskwartier aangewezen. Daar waar sprake is van consolidatiegebieden is het gewenst, mede gelet op de woonomgeving, het huidige aantal horecazaken in stand te houden. Extra horecazaken zijn op basis van het huidige horecabeleid niet gewenst. Daar waar sprake is van ontwikkelingsgebied (o.a de Binnenrotte) heeft de afgelopen vijf jaar reeds een enorme ontwikkeling van horeca plaats gevonden. Deze nieuwe horecalocaties zijn nu positief bestemd in het bestemmingsplan. Op locaties waar nog nieuwe horeca verwacht wordt, is dit mogelijk gemaakt op de horecakaart. Het betreft hier bijvoorbeeld de ontwikkeling van horeca in de nieuwe Markthal. Omdat de huidige horecanota onvoldoende sturingsmogelijkheden biedt ten aanzien van horecacategorieeen, wordt nu nog vastgehouden aan een beperkende regeling voor horeca in het bestemmingsplan.

10.4.3 Openbaar vervoer, verkeer en parkeren

De Kamer van Koophandel geeft aan dat gelet op de beperkte aanwezigheid van het openbaar vervoer de aanrijroutes in het gebied van belang zijn. Tweerichtingsverkeer in het gebied is belangrijk, in het bijzonder op de Meent. Ook wordt het belang van voldoende parkeerplaatsen benadrukt, zowel het parkeren vlakbij de winkels voor een kort verblijf als parkeergelegenheid in openbare parkeergarages. De Kamer van Koophandel vindt het onduidelijk of de toename van het aantal woningen, winkels en kantoren gepaard gaat met voldoende uitbreiding van het aantal openbare parkeerplaatsen. Gelet op de bestaande parkeerdruk en de beoogde uitbreidingen ziet de Kamer van Koophandel het totaal aantal parkeerplaatsen graag toenemen.

Commentaar

Het bestemmingsplan maakt een goede bereikbaarheid van het gebied mogelijk. Ten aanzien van het parkeren geldt de regel dat nieuwe woningen moeten voorzien in hun eigen parkeerbehoefte. Voor de ontwikkellocaties in dit bestemmingsplan is de markthal toereikend met 1100 plaatsen voor bewoners en bezoekers. Daarnaast is het de bedoeling dat bezoekers van de Rotterdamse binnenstad hun auto parkeren aan de randen van de binnenstad, bijvoorbeeld in de Museumparkgarage of in de toekomstige Kruispleingarage (Park & Walkgarages). Zij kunnen vervolgens de binnenstad te voet bereiken. Een andere optie is dat bezoekers parkeren in Park & Ridegarages aan de rand van de stad en het centrum vervolgens met het openbaar vervoer bereiken. Het parkeren op straat in de Rotterdamse binnenstad zal afnemen en zal steeds meer bedoeld zijn voor kortparkeren. Hierdoor blijft het mogelijk een winkel of dienstverlenend bedrijf met de auto aan te doen, maar zal er minder lang geparkeerd kunnen worden.