direct naar inhoud van 6.4 Geluid
Plan: Kralingen-West
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1016KralngnWest-oh01

6.4 Geluid

Bij het ontwikkelen van een nieuw ruimtelijk plan is het belangrijk rekening te houden met geluidsbronnen en de mogelijke hinder of overlast daarvan voor mensen. De basis voor het beoordelen van geluid is de Wet geluidhinder en de Luchtvaartwet. In deze wetten liggen normen vast voor geluid afkomstig van de industrie, weg- en spoorwegverkeer en luchtvaartverkeer.

Volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro) dient in het kader van goede ruimtelijke ordening sprake te zijn van een goede leefkwaliteit, of leefomgevingskwaliteit. Deze begrippen zijn niet duidelijk omlijnd en kennen vele invalshoeken. Met betrekking tot geluid betekent het echter dat niet alleen gekeken wordt naar de geluidsbronnen genoemd in de Wet geluidhinder, maar ook naar niet wettelijke geluidsbronnen zoals scheepvaart, tramverkeer, 30 km/uur wegen, parkeervoorzieningen. Hierbij wordt het geluidsniveau in beeld gebracht.

In de Wet geluidhinder staan de geluidsgevoelige bestemmingen genoemd waarvoor maximaal toelaatbare geluidsbelastingen gelden maar ook hier geldt dat in het kader van een goede ruimtelijke ordening gekeken moet worden naar bestemmingen, die in de Wet geluidhinder niet als geluidsgevoelig zijn aangemerkt, maar dit wel kunnen zijn.

Rotterdams beleid

Bij de nieuwe geluidsgevoelige situaties die het bestemmingsplan mogelijk maakt wordt onderzocht of de maximaal toelaatbare geluidsbelasting (ook wel voorkeursgrenswaarde genoemd) wordt overschreden. Is dit het geval, dan is onderzoek noodzakelijk naar maatregelen die genomen kunnen worden om de geluidsbelasting terug te dringen. Indien het niet haalbaar blijkt de geluidsbelasting terug te dringen tot de maximaal toelaatbare waarde biedt de Wet geluidhinder de mogelijkheid een hogere maximaal toelaatbare geluidsbelasting vast te stellen. Dit heet het nemen van een Besluit hogere waarden. De motivering van dit besluit moet voldoen aan het Rotterdamse Ontheffingsbeleid Wet Geluidhinder. Dit beleid is erop gericht het aantal geluidsgehinderden zo veel mogelijk terug te dringen.

6.4.1 Wegverkeer

Als in een zone langs een weg nieuwe geluidsgevoelige situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/uur geldt buiten beschouwing blijven. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.

Tabel Breedte geluidszones langs wegen

Soort gebied   Stedelijk gebied   Buitenstedelijk gebied  
Aantal rijstroken   1 of 2   3 of meer   1 of 2   3 of 4   5 of meer  
Zonebreedte   200 meter   350 meter   250 meter   400 meter   600 meter  

Plangebied

Het Slaakhuys krijgt in het bestemmingsplan Kralingen-West een nieuwe bestemming, waarin vanaf de tweede bouwlaag ook woningen zijn toegestaan. Dit is de enige nieuwe geluidsgevoelige situatie die in dit bestemmingsplan mogelijk wordt gemaakt. Hiervoor is het benodigde akoestisch onderzoek uitgevoerd.

Het Slaakhuys ligt in de toetsingszones van drie zoneplichtige (50-km/uur) wegen, de Oostzeedijk, het Oostplein en de Gerdesiaweg. Uit de akoestische berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting van de Oostzeedijk op het Slaakhuys 48 dB is. De geluidsbelasting vanaf het Oostplein en de Gerdesiaweg is lager, respectievelijk 45 en 41 dB.

De Slaak, die langs het Slaakhuys loopt, is een 30 km/uur-weg. Dit betekent dat de geluidsbelasting vanaf deze weg op de gevels van het Slaakhuys niet hoeft te worden getoetst aan de normen uit de Wet geluidhinder. Drukke 30 km/uur-wegen kunnen echter wel voor een hoge geluidsbelasting op de naastgelegen bebouwing zorgen. Om te bekijken of bij het mogelijk maken van woningen in het Slaakhuys sprake is van een goede ruimtelijke ordening (cq een goede leefomgevingskwaliteit) is de Slaak wel in het akoestisch onderzoek meegenomen. Met een hoogste berekende geluidsbelasting van 53 dB is de Slaak de maatgevende geluidsbron voor het Slaakhuys. Voor een binnenstedelijk gebied is 53 dB echter een redelijk bescheiden geluidsbelasting. De maximale waarde die voor binnenstedelijke 50 km/uur-wegen kan worden vastgesteld is 63 dB. Bovendien is de Slaak met 3.400 geprognosticeerde motorvoertuigen per etmaal in 2023 geen drukke weg, en zijn de andere wegen rond het Slaakhuys aanmerkelijk minder druk. De Jacques Kloosstraat en de Willem Perkstraat hebben beide verkeersintensiteiten die lager zijn dan 900 motorvoertuigen per etmaal. Van 30 km/uur-wegen met deze lage verkeersintensiteit is bekend dat ze niet of nauwelijks een relevante geluidsbelasting veroorzaken. Doordat de hoogbouw van het Slaakhuys evenwijdig aan de Slaak ligt, heeft de achterkant hiervan een geluidluwe gevel en wordt de rest van het Slaakhuys afgeschermd van de Slaak. Daarom is de geluidskwaliteit voor woningen ter plaatse van het Slaakhuys, voor een binnenstedelijk gebied, ruim voldoende.

Over de Oostzeedijk en het Oostplein rijdt tramlijn 21. Evenals voor 30 km/uur-wegen zijn er voor tramlijnen geen wettelijke normen. Maar om dezelfde redenen die hierboven voor 30 km/uur-wegen zijn gegeven is de geluidsbelasting van tramlijn 21 op het Slaakhuys wel berekend. De geluidsbelasting van tram 21 is maximaal 44 dB. Deze lage geluidsbelasting is niet relevant voor de herbestemming van het Slaakhuys.

6.4.2 Railverkeer

Overeenkomstig de systematiek van verkeerswegen hebben ook (bovengrondse) spoorwegen een toetsingszone voor geluidhinder. De omvang van deze zone is per traject opgenomen in het 'Besluit geluidhinder spoorwegen'. Door Kralingen-West loopt een metro-tracé, deze is op de plankaart aangegeven met de gebiedsaanduiding vrijwaringszone-spoor en de functieaanduiding tunnel. Omdat het om een ondergrondse spoorweg gaat is er geen toetsingszone en geen onderzoeksverplichting. Het plangebied valt niet binnen toetsingszones van andere spoorwegen.

Op basis van jurisprudentie is het raadzaam om bij ontwikkelingen in de buurt van ondergrondse spoorwegen (binnen 25 meter vanaf de buitenste spoorstaaf) in de bouwplanfase aandacht te besteden aan trillingshinder. Het bestemmingsplan maakt geen ontwikkelingen mogelijk waarbij trillingshinder relevant is.

6.4.3 Conclusie

Het plangebied ligt niet binnen de toetsingszones voor geluid dat afkomstig is van industrie en luchtvaartverkeer. Vanwege de ondergrondse ligging van de metro is geluid van spoorwegverkeer voor dit bestemmingsplan eveneens niet relevant. In het kader van het bestemmingsplan Kralingen-West zijn de enige wettelijke geluidsbronnen de wegen Oostzeedijk, Oostplein en Gerdesiaweg. Dit omdat de enige nieuwe geluidsgevoelige situatie die het bestemmingsplan mogelijk maakt, het Slaakhuys, binnen de toetsingszones van deze wegen ligt. De hoogste geluidsbelasting van deze wegen op het Slaakhuys bedraagt 48 dB, dit is even hoog als de wettelijke voorkeurswaarde. Omdat de voorkeurswaarde niet wordt overschreden hoeft er, ten behoeve van de geluidsgevoelige ontwikkeling die het bestemmingsplan mogelijk maakt, géén hogere waarde procedure te worden gevolgd. En is dus het ontheffingsbeleid van de gemeente Rotterdam eveneens niet van toepassing.

Vanuit het beginsel van een goede ruimtelijke ordening, en het streven naar een goede leefomgevingskwaliteit, bestaat er eveneens geen bezwaar tegen het mogelijk maken van woningen in het Slaakhuys.