direct naar inhoud van 6.4 Geluid
Plan: Overschiese Kleiweg en Zestienhovensekade
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02

6.4 Geluid

Bij het ontwikkelen van een nieuw ruimtelijk plan is het belangrijk rekening te houden met geluidsbronnen en de mogelijke hinder of overlast daarvan voor mensen. De basis voor het beoordelen van geluid is de Wet geluidhinder en de Luchtvaartwet. In deze wetten liggen normen vast voor geluid afkomstig van de industrie, weg- en spoorwegverkeer en luchtvaartverkeer.

Volgens de Wet ruimtelijke ordening (Wro) dient in het kader van goede ruimtelijke ordening sprake te zijn van een goede leefkwaliteit, of leefomgevingskwaliteit. Deze begrippen zijn niet duidelijk omlijnd en kennen vele invalshoeken. Met betrekking tot geluid betekent het echter dat niet alleen gekeken wordt naar de geluidsbronnen genoemd in de Wet geluidhinder, maar ook naar niet wettelijke geluidsbronnen zoals scheepvaart, tramverkeer, 30 km/uur wegen, parkeervoorzieningen. Hierbij wordt het geluidsniveau in beeld gebracht.

In de Wet geluidhinder staan de geluidsgevoelige bestemmingen genoemd waarvoor maximaal toelaatbare geluidsbelastingen gelden maar ook hier geldt dat in het kader van een goede ruimtelijke ordening gekeken moet worden naar bestemmingen, die in de Wet geluidshinder niet als geluidsgevoelig zijn aangemerkt, maar dit wel kunnen zijn, zoals kinderdagverblijven.

Rotterdams beleid

In het bestemmingsplan wordt een opsomming van geluidsgevoelige bestemmingen en eventueel nieuwe bronnen, of aanpassingen van bestaande bronnen weergegeven. Onderzocht wordt of de maximaal toelaatbare geluidsbelasting (ook wel voorkeursgrenswaarde genoemd) overschreden wordt. Is dit het geval, dan is onderzoek noodzakelijk naar maatregelen die genomen kunnen worden om de geluidsbelasting terug te dringen. Indien het niet haalbaar blijkt de geluidsbelasting terug te dringen tot de maximaal toelaatbare waarde biedt de Wet geluidhinder de mogelijkheid een hogere maximaal toelaatbare geluidsbelasting vast te stellen. Dit heet het nemen van een Besluit hogere waarden. De motivering van dit besluit moet voldoen aan het Rotterdamse Ontheffingsbeleid Wet Geluidhinder. Dit beleid is erop gericht het aantal geluidsgehinderden zoveel mogelijk terug te dringen.

6.4.1 Wegverkeer

Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de te onderzoeken zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid van de betreffende weg. In de onderstaande tabel is dit weergegeven.

Soort gebied   Stedelijk gebied   Buitenstedelijk gebied  
Aantal rijstroken   1 of 2   3 of meer   1 of 2   3 of 4   5 of meer  
Zonebreedte   200 meter   350 meter   250 meter   400 meter   600 meter  

Tabel 6.1: Breedte geluidszones langs wegen

Conform het gemeentelijke ontheffingsbeleid alsmede ten behoeve van de goede ruimtelijke onderbouwing van een ruimtelijk plan dient de geluidbelasting vanwege relevante niet zoneplichtige geluidbronnen bij dat ruimtelijk plan inzichtelijk te worden gemaakt. Een 30 km/uur weg is relevant indien de weg direct langs een ontwikkellocatie ligt.

In nieuwe situaties is de voorkeursgrenswaarde aan de gevel 48 dB. Het college van burgemeester en wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.

Het plangebied ligt in de zone van een aantal binnenstedelijke wegen, zie tabel binnenstedelijke wegen.

Tevens ligt de zone van de rijkswegen A13 en A20 over het plangebied.

Om de geluidsinvloed van omliggende wegen op de 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplanOverschiese Kleiweg en Zestienhovensekade te bepalen, is akoestisch onderzoek uitgevoerd door het Ingenieursbureau van Gemeentewerken Rotterdam d.d. 14-12-2010.

De verwachte etmaalintensiteiten van de binnenstedelijke wegen voor het jaar2021zijn verstrekt door dS+V, afdeling Verkeer en Vervoer. In de onderstaande tabel 6.2 is een overzicht opgenomen van de gehanteerde etmaalintensiteiten.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0027.png" afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0028.png"

Tabel 6.2: etmaalintensiteiten binnenstedelijke wegen

2) Kv = Kinkers in keperverband
3) DAB = Dicht Asfalt Beton
4) Het prognosejaar voor wegvakken 1 t/m 5 is 2021 en voor de overige wegen 2020

Straatnaam   tussen   en   Etmaalint.
2020/2021  
Snelheid
[km/uur]  
Wegdek
type  
Geluid
zone [m]  
A13   Kleinpolderplein   Doenkade   150.875   80   ZOAB5)6)   600  
A20   Kleinpolderplein   Schieplein   159.150   80   ZOAB6)   600  

Tabel 6.3: etmaalintensiteiten buitenstedelijke wegen

5) ZOAB = Zeer Open Asfalt Beton
6) Op de verbindingsboog A13-A20 is DAB toegepast

In het akoestisch rapport is een overzicht gegeven van het gehanteerde rekenmodel. Voor weg- en railverkeerslawaai is een rekenmodel gemaakt met behulp van het programma WinHavik (versie 8.091) van DirActivity software. Bij de berekeningen door het programma wordt gebruik gemaakt van het Royal Haskoning rekenhart voor wegverkeerslawaai (versie 14) en railverkeerslawaai (versie 9). Het modelleren en rekenen is volgens SRMII conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.

Locatie   Bestemming   Weg   Rekenpunt   Hoogte
Rekenpunt
[m]  
LDEN

[dB]  
1   wonen   A13
A13
overige  
01.7

alle  
1,5
4,5
alle  
52
55
<=48  
2   wonen   A13
Ludolf de Jonghstraat
Abraham van Beyenstraat
Piet Cottaarstraat
overige  
02.10
02.10

02.02
02.07
alle  
7,5
4,5

1,5
1,5
alle  
60
52

50
51
<=48  
2b   wonen   A13
Oost Sidelinge
Piet Cottaarstraat
overige  
02b.2
02b.2
02b.4
alle  
7,5
7,5
4,5
alle  
62
49
50
<=48  
3   wonen   A20
overige  
03.6
alle  
4,5
alle  
50
<=48  
4   wonen   A20
overige  
04.2
alle  
4,5
alle  
51
<=48  
5   wonen   A20
overige  
05.6
alle  
7,5
alle  
54
<=48  
6   wonen   A20
overige  
06.8
alle  
7,5
alle  
54
<=48  
7   wonen   A20
Terletweg
overige  
07.8
07.2
alle  
7,5
1,5
alle  
53
50
<=48  
10   wonen   A20
overige  
10.1
alle  
4,5
alle  
50
<=48  

Tabel 6.4: Maximale geluidbelasting bij bestemmingen op ontwikkellocaties per zoneplichtige weg (incl. aftrek art. 110g Wgh)

Uit de tabel blijkt dat bij de ontwikkelingslocaties de voorkeurwaarde van 48 dB vanwege één of meerdere wegen wordt overschreden.

De maximaal toelaatbare geluidbelasting voor woningen vanwege de binnenstedelijke wegen (63 dB) wordt daarbij niet overschreden.

De maximaal toelaatbare geluidbelasting voor woningen vanwege een buitenstedelijke weg (53 dB) wordt vanwege de A13 bij locaties 1, 2 en 2b en vanwege de A20 bij locaties 5 en 6 op een hoogte van 7,5 meter overschreden.

Maatregelen

In de gevallen waar de geluidbelasting niet tot de maximaal toelaatbare waarde terug kan worden gebracht, kunnen dove gevels of vliesgevels worden toegepast. Een ‘dove gevel’ wordt niet getoetst aan de Wet geluidhinder. Door toepassing van een vliesgevel of voorzetgevel kan de geluidbelasting op de werkelijke gevel tot de maximaal toelaatbare geluidbelasting worden beperkt.

6.4.2 Railverkeer

Overeenkomstig de systematiek van verkeerswegen hebben ook spoorwegen een toetsingzone voor geluidhinder. De omvang van deze zone is per traject opgenomen in het 'Besluit geluidhinder spoorwegen'.

Ten zuidoosten van het plangebied liggen de spoorlijn Rotterdam – Gouda (traject 602) en de HSL-lijn Rotterdam - Amsterdam (traject 515). Delen van het plangebied liggen binnen de geluidzones van de genoemde spoortrajecten. In tabel 4.2 zijn de zonebreedtes van deze spoortrajecten opgenomen. Tevens is aangegeven welke ontwikkellocaties binnen deze geluidzones vallen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0029.png"

Tabel 6.5: Zonebreedte spoorwegen en locaties gelegen in de geluidzone

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0030.png"

Tabel 6.6: Verkeersgegevens spoortraject 515 en 602

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0031.png"

Tabel 6.7: Maximale geluidbelasting bij onderzochte locaties vanwege spoorweglawaai

De geluidbelasting vanwege de spoorlijn Rotterdam – Amsterdam (traject 515) voldoet bij locaties 5, 6, 7 en 10 aan de voorkeurswaarde voor woningen (55 dB).

De geluidbelasting vanwege de spoorlijn Rotterdam – Gouda (traject 602) voldoet bij locatie 4 aan de voorkeurswaarde voor woningen.

De voorkeurswaarde voor woningen wordt bij locaties 5, 6, 7 en 10 vanwege de spoorlijn Rotterdam – Gouda (traject 602) overschreden. De maximaal toelaatbare geluidbelasting voor woningen (68 dB) wordt daarbij echter niet overschreden.

6.4.3 Luchtvaart

Ten noorden van het plangebied ligt de luchthaven Rotterdam The Hague Airport.Binnen de landelijke vastgestelde luchtvaartgeluidscontour met een voorkeurswaarde van 35 Ke zijn geen nieuwe woningen toegestaan. Deze locatie is gelegen buiten deze 35 Ke-luchtvaartgeluidscontour.

De locatie is echter wel gelegen binnen de 20 Ke-geluidscontour van luchthaven Rotterdam The Hague Airport. Het Rotterdams beleid (motie Beynen door de gemeenteraad aangenomen op 29 april 1999) geeft aan dat in beginsel geen nieuwe woningen zijn toegestaan binnen deze 20 Ke-geluidscontour. Slechts bij uitzondering wordt medewerking verleend met betrekking tot de realisatie van woningen in bestemmingsplannen binnen de 20 Ke-geluidscontour van het Rotterdam The Hague Airport-voorkeursalternatief, en wel in geval van:

a. woningen, die zullen dienen ter vervanging van op die plaats reeds aanwezige bebouwing (vervangende nieuwbouw) of woningen, die een open plaats in de bestaande, te handhaven, bebouwing opvullen, doch uitsluitend indien sprake is van zwaarwegende belangen en bebouwing op kleine schaal;

b. woningen, die om redenen van bedrijfs- of grondgebondenheid dringend noodzakelijk zijn, doch uitsluitend in incidentele gevallen.

Ke-contouren conform aanwijzingsbesluit van 2004

Alle ontwikkellocaties vallen buiten de wettelijke 35 Ke-geluidcontour. Ontwikkelingslocatie 1 ligt
binnen de 20 Ke-contour (zie figuur 6.2) en daarmee wordt de door Rotterdam gestelde grenswaarde van 20 Ke overschreden.

afbeelding "i_NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02_0032.png"

Figuur 6.2: 20 Ke-contour conform aanwijzingsbesluit van 2004.

Nog vast te stellen Ke-contouren conform variant 4c uit MER 2008

Naar verwachting zal het aanwijzingsbesluit luchtvaartterrein Rotterdam The Hague Airport in 2011 van kracht worden. Vanaf dat moment zullen de Ke -contouren conform variant 4c uit de MER 2008 als toetsingskader dienen. Het gevolg is dat ook in dat geval alle ontwikkellocaties buiten de wettelijke 35 Ke-geluidcontour zijn gelegen. De door Rotterdam gestelde grenswaarde van 20 Ke wordt echter op locaties 1 en 2 overschreden. De ontwikkelingslocatie 1 ligt in zijn geheel binnen de 20 Ke-contour en de ontwikkellocatie 2 ligt deels binnen deze contour. Deze toekomstige Ke-contouren zijn weergegeven in het bijgevoegde akoestisch onderzoek.

6.4.4 Conclusies

Wegverkeerslawaai

De geluidsbelasting op de gevel van de afzonderlijke locaties is berekend. De geluidsbelasting is getoetst aan de voorkeursgrenswaarde zoals in de Wgh is vastgelegd. Bij alle locaties wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden.

In de onderstaande tabel wordt per wegvak de hogere grenswaarde aangegeven wegvak. Bij besluit van 28 december 2011 zijn door burgemeester en wethouders voor deze locaties hogere waarden vastgesteld (zie bijlage 2).

De maximaal toelaatbare geluidbelasting voor woningen vanwege een buitenstedelijke weg (53 dB) wordt vanwege de A13 bij locaties 1, 2 en 2b en vanwege de A20 bij locaties 5 en 6 op 7,5 meter hoogte overschreden. De gemeente Rotterdam hecht waarde aan het ontwikkelen van woningbouw op deze locaties. Woningen kunnen hier worden gerealiseerd door gebruik te maken van dove gevels of vliesgevels, ook wel voorzetgevels genoemd.

Locatie   Aan te vragen hogere grenswaarde per wegvak wegverkeerslawaai   Lden
[dB]  
1   A13   53  
2   A13
Oost Sidelinge
Ludolf de Jonghstraat
Abraham van Beyenstraat
Piet Cottaarstraat  
53
49
52
50
51  
3   A20   53  
4   A20   50  
5   A20   51  
6   A20   53  
7   A20
Terletweg  
53  
10   A20   53  

Tabel 6.8: Aanvragen van hogere grenswaarde per wegvak

Raillawaai

De geluidsbelasting op de gevel van de afzonderlijke locaties is berekend. De geluidsbelasting is getoetst aan de voorkeursgrenswaarde zoals in de Wgh is vastgelegd. Bij locaties 5, 6, 7 en 10 wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden. In de onderstaande tabel wordt voor het spoortraject 602 de hogere grenswaarde aangegeven. Bij besluit van 28 december 2011 zijn door burgemeester en wethouders voor deze locaties hogere waarden vastgesteld (zie bijlage 2).

Locatie   Aan te vragen hogere grenswaarde   Lden
[dB]  
5   Rotterdam – Gouda (spoortraject 602)   58  
6   Rotterdam – Gouda (spoortraject 602)   59  
7   Rotterdam – Gouda (spoortraject 602)   58  
10   Rotterdam – Gouda (spoortraject 602)   56  

Tabel 6.9: Aanvragen van hogere grenswaarde per wegvak

In het Rotterdamse beleid ten aanzien van woningenbouw en luchtvaartlawaai is dit als volgt uitgewerkt.

Luchtvaart

De gemeente Rotterdam verleent medewerking met betrekking tot woningbouw op ontwikkelingslocatie 1 binnen de 20 Ke-contour, omdat de woningen op die locatie een open plaats in het bestaande, te handhaven woongebied opvullen. Hierbij is in acht genomen dat het gaat om woningbouw op kleine schaal, waardoor het totale aantal gehinderden door vliegtuiglawaai slechts in zeer geringe mate zal toenemen (zie 4.2).