Plan: | Overschiese Kleiweg en Zestienhovensekade |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1015Ovklwzestka-oh02 |
Bij goede ruimtelijke ordening hoort het voorkomen van voorzienbare hinder door bedrijven. Hiervoor bestaan voor nieuwe situaties geen wettelijke normen. De VNG-brochure "Bedrijven en milieuzonering" (2007) geeft informatie over milieuhinder van vrijwel alle bedrijfstypen en andere activiteiten. Hierin zijn voor de milieuaspecten geur, stof (luchtkwaliteit), geluid en gevaar afstandswaarden gegeven. De aard van de hinder is bepalend voor de vraag in hoeverre tussen een belastende en een gevoelige functie verweving mogelijk is, dan wel ruimtelijke scheiding noodzakelijk is. De VNG-uitgave bevat een tabel met indicatieve afstanden bij het omgevingstype rustige woonwijk en een tabel voor het omgevingstype gebied met functiemenging. Hiermee kan de vraag worden beantwoord welke afstand in de regel aanvaardbaar is tussen een nieuw bedrijf en woningen en tussen nieuwe woningen en bedrijven, of welke bedrijven aanvaardbaar zijn in een gebied met functiemenging.
Bij gebieden met functiemenging kan gedacht worden aan stadscentra, winkelcentra, horecaconcentratiegebieden, zones langs stedelijke wegen, woongebieden met kleinschalige en ambachtelijke bedrijvigheid, gebieden nabij industrieterreinen. In deze gebieden is een combinatie van wonen en werken vaak mogelijk. Vaak aanpandig, bij lichte bedrijvigheid, of naast elkaar, bij de iets zwaardere bedrijven en met aandacht voor de ontsluiting bij bedrijven met een verkeersaantrekkende werking.
Het plangebied van dit bestemmingsplan is volgens de Rotterdamse systematiek getypeerd als gemengd gebied. Dit houdt in dat binnen het plangebied bedrijfsactiviteiten, die behoren tot de milieucategorieën 1, 2 en 3.1zijn toegestaan temidden van het woongebied.
Naast deze bedrijven behoren enkele bedrijven in het plangebied tot een hogere milieucategorie. Op figuur 6.1 is de ligging van deze bedrijven (met hun milieucategorie) ten opzichte van de ontwikkelingslocaties weergegeven. Deze bedrijven hebben een maatbestemming gekregen. Dit betekent dat zij zijn toegestaan op hun huidige locatie, maar dat wanneer zij vertrekken er een bedrijf voor terug moet komen dat tot de lagere milieucategorie 1 t/m 3.1 behoort.
Alle bedrijven vallen onder het activiteitenbesluit. Door de afstand van deze bedrijven tot de nieuwe ontwikkelingenen en/of de afschermende werking van de omliggende bebouwing leveren deze bedrijven geen beperking op voor dit bestemmingsplan.
Ontwikkellocatie 1 is opgenomen als wijzigingsbevoegdheid. Bij de uitwerking hiervan moet door middel van inrichting van de locatie of eventueel door het nemen van maatregelen, worden aangetoond dat voldoende rekening is gehouden met de geluidsproductie van het naastliggende bedrijf, dat behoort tot milieucategorie 4.1. Dit bedrijf heeft een geheel gesloten gevel aan de zijde van de te bouwen woningen. Daardoor zal de geluidsoverdracht naar verwachting tot een minimum beperkt blijven.
Figuur 6.1: ligging bedrijven (behorende tot milieucategorie 3.2 en 4.1) ten opzichte van ontwikkelingslocaties.
Overige activiteiten in of nabij het plangebied
In de omgeving van het plangebied is het vliegveld Rotterdam The Hague Airport van invloed op het plangebied. De invloed hiervan komt aan de orde in de hierna volgende paragrafen over geluid en externe veiligheid.