Plan: | Zuidwijk |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1010Zuidwijk-oh01 |
Het bestemmingsplan bestaat uit de regels en een plankaart (verbeelding) met daarbij een toelichting. Op de verbeelding zijn de bestemmingen in kaart gebracht. Samen met de regels is dit het juridisch bindend gedeelte van het bestemmingsplan. In de toelichting wordt beschreven waarom het plan wordt opgesteld, welke beleidsregels en uitgangspunten richtinggevend zijn voor het plan en waarom bepaalde voorschriften zijn opgenomen en hoe deze moeten worden geïnterpreteerd. De toelichting heeft geen juridisch bindende werking.
De planregels zijn onderverdeeld in vier hoofdstukken:
Het onderhavige plan legt voornamelijk de bestaande situatie planologisch vast, maar dit plan maakt ook een aantal ontwikkelingen mogelijk. In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de wijze van bestemmen.
Bedrijven
De bestemming "Bedrijf - 2" laat bedrijven toe t/m categorie 2 van de lijst van bedrijfsactiviteiten behorende bij dit bestemmingsplan. Bedrijven die in een hogere categorie vallen, zijn met een aanduiding op de verbeelding aangegeven en met adres genoemd in de regels.
Wonen
Voor de functie wonen zijn diverse bestemmingen opgenomen:
Woonfuncties zijn ook in de gemengde bestemmingen opgenomen.
Werken aan huis
In de voorschriften is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. De bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan in alle woningen, ongeacht het type woning of het gebied waar de woning staat. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.
Vergunningvrij bouwen op het achterfgebied
Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.
De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor).
Een omgevingsvergunningvrij bouwwerk op grond van artikel 2 Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Een bouwwerk dat toegestaan is op grond van artikel 3 Bor, behoeft bij strijdigheid met het bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning.
Gemengd
Een aantal locaties binnen het plangebied heeft een gemengde bestemming gekregen. Er is een onderscheid gemaakt in de bestemmingen "Gemengd - 1" t/m "Gemengd - 5".
De bestemming "Gemengd - 1" betreft een globale bestemming die gelegd is op een deel van de buurt De Velden. De bestemming laat woningen toe zowel op de begane grond als op de verdiepingen, terwijl bedrijven, kantoren en maatschappelijke voorzieningen, uitsluitend zijn toegestaan op de begane grond langs de Slinge.
De bestemming "Gemengd - 2" betreft eveneens een globale bestemming, welke gelegd is op het terrein van de huidige sporthal aan de Asterlo. Toegestaan is detailhandel en openbare nutsvoorzieningen op de begane grond en woningen op de verdiepingen.
De bestemming "Gemengd - 3" betreft een gedetailleerde bestemming ten behoeve van bestaande voorzieningen, waarbij bedrijven, detailhandel, kantoren en maatschappelijke voorzieningen op de begane grond zijn toegestaan, met uitzondering van de gebouwen aan de Scherpenhoek / Beumershoek alwaar bedrijven, kantoren en maatschappelijke voorzieningen ook op de 1e verdieping zijn toegestaan. Woningen zijn uitsluitend op de verdiepingen toegestaan.
De bestemming "Gemengd - 4" betreft een globale bestemming voor een deel van de buurt De Velden, waar uitsluitend woningbouw is toegestaan.
De bestemming "Gemengd - 5" betreft een gedetailleerde bestemming die zowel bedrijven (t/m categorie 2) , als dienstverlening in de vorm van kleine kantoren toestaat.
Wegen
De hoofdwegen in het plangebied hebben de bestemming "Verkeer - Verkeersweg" gekregen. Deze bestemming is bedoeld voor wegen ten behoeve van het doorgaande verkeer, met de bijbehorende bruggen en viaducten, tramlijnen met bovenleidingen en parkeerplaatsen. En daarnaast natuurlijk ook voor wandel- en fietspaden en gebouwtjes en bouwwerken ten behoeve van deze functies. Binnen de bestemming "Verkeersweg" zijn de 50-km wegen opgenomen die, gebaseerd op de wegcategorisering duurzaam veilig, ook in de toekomst 50-km wegen zullen blijven.
De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is opgenomen voor de buurtontsluitingswegen met de bijbehorende trottoirs. En daarnaast voor pleinen, groenstroken, snippergroen, speeltoestellen en dergelijke. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van nieuwe waterpartijen en watergangen mogelijk, indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming).
De bestemming "Verkeer - Erf" is gelegd op terreinen ten behoeve van de ontsluiting van de aanliggende bebouwing, voor parkeren en groenvoorzieningen .
De bestemming "Verkeer - Garagebox" is bedoeld voor gronden waarop garageboxen zijn / worden gebouwd voor de stalling van (motor)voertuigen.
De bestemming "Verkeer - Parkeergarage" is gelegd op een binnenterrein van een bouwblok aan de Klinkenburg. De parkeergarage wordt ontsloten door middel van onderdoorgangen in de bebouwing.
Water
De bestemming "Water - 1" is gelegd op de singels en andere watergangen in het plangebied. Hiermee wordt de waterberging en de aan- en afvoer van oppervlaktewater veilig gesteld.
Groen
Structurele groengebieden zijn bestemd als "Groen". Binnen deze bestemming zijn ook voet- en fietspaden en speeltoestellen toegestaan. Tevens wordt in de bestemming Groen de mogelijkheid geschapen om maximaal 9000 m2 wateroppervlak aan te leggen binnen het peilgebied dat betrekking heeft op de wijk Zuidwijk, als compensatiemogelijkheid voor de historische wateropgave in Zuidwijk.
De bestemming "Tuin" betreft de tuinen die behoren bij grondgebonden woningen.
De bestemming "Tuin -1" is gelegd op de gemeenschappelijke tuinen bij appartementengebouwen, welke tuinen in eigendom zijn van de woningbouwvereniging Vestia. Vestia overweegt delen van de binnenterreinen te verhuren aan bewoners van aangrenzende woningen. Belanghebbende heeft om deze tuinbestemming verzocht, omdat het vigerende bestemmingsplan op deze gronden ook een tuinbestemming kent.
In de bestemming "Tuin -1" is een beperkte bouwmogelijkheid opgenomen, t.w. alleen voor bouwwerken, geen gebouwen zijnde, zoals erfafscheidingen, (brand)trappen en uitstekende delen aan gebouwen, zoals balkons, luifels, galerijen.
Voorzieningen van openbaar nut
Deze bestemming is toegekend aan gebouwen ten behoeve van de openbaar nutsvoorzieningen (trafohuizen, gemalen e.d.). Kleine bouwwerken van openbaar nut (abri's, wachthuisjes, telefooncellen, elektriciteitskasten e.d) zijn niet als zodanig bestemd en zijn zonder meer toegelaten in de bestemmingen "Groen" en Verkeer - Verblijfsgebied". Het gaat hierbij om gebouwtjes met een inhoud van minder dan 80 m3.
Voorzieningen voor sport en spel
De bestemming "Sport - Sport- en speelterrein" is gelegd op gronden voor sportterreinen en speelterreinen.
Horeca
In de "Horecanota Charlois 2007-2011" zijn de hoofdlijnen van het horecabeleid in deze deelgemeente beschreven (zie ook par. 2.5.3). Dit beleid is, voor zover ruimtelijk relevant, vastgelegd in dit bestemmingsplan. De horeca is in de huidige panden bestemd met een aanduiding "Horeca toegestaan" op de verbeelding. In de regels zijn de adressen vastgelegd waarvoor deze aanduiding geldt.
Maatschappelijke voorzieningen
Onder maatschappelijke voorzieningen worden sociale, culturele, medische, educatieve en levensbeschouwelijke voorzieningen verstaan. Dit betekent dat een functie die past in deze definitie zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende functie. Dit is de ruimste definitie, op de plankaart met "Maatschappelijk - 1" bestemd, wat inhoudt dat er geluidsgevoelige voorzieningen toegestaan zijn. De bestemming "Maatschappelijk - 2" houdt in dat er geen geluidsgevoelige voorzieningen zijn toegestaan.
Het betekent dat een functie die past in deze bestemming zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende functie.
Belwinkels
De aanwezigheid van belwinkels (soms ook belhuizen genoemd) wordt in Rotterdam in menig deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Weliswaar moeten belwinkels die tevens goederen te koop aanbieden zich net als winkels houden aan de Winkeltijdenwet, maar voor sec het bieden van de mogelijkheid om goedkoop te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.
Overeenkomstig Rotterdams beleid in de 'leefmilieuverordening belhuizen' (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belwinkels aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belwinkels in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.
Het bestemmingsplan bestemt hiertoe dergelijke bestaande belwinkels positief. Op de plankaart en in de planregels wordt hiertoe op adres de nadere aanduiding 'belwinkel toegestaan' opgenomen. In het overige plangebied is verder geen belwinkel toegestaan. In gebieden waar een bestemmingsplan geldt, zijn belwinkels doorgaans toelaatbaar in bestemmingen die een winkelfunctie mogelijk maken. Nu het bestemmingsplan in de omschrijving van het begrip 'winkel' expliciet een 'belwinkel' uitsluit, is op een locatie zonder de nadere aanduiding 'belwinkel toegestaan' geen belwinkel toegestaan.
Het opnemen van regeling in de 'leefmilieuverordening belhuizen' in dit bestemmingsplan is overigens ook noodzakelijk omdat een leefmilieuverordening slechts voorrang heeft op een bestemmingsplan dat in werking is getreden voorafgaand aan de inwerkingtreding van een leefmilieuverordening.
Het plangebied kent belwinkels aan de Slinge 405 en Langenhorst 241; deze functie is met de aanduiding "belwinkel" op de verbeelding aangegeven.
Dubbelbestemmingen
Deze bestemmingen overlappen als het ware gronden met een andere, primaire bestemming.
In het plangebied bevinden zich 3 x 150 kV ondergrondse hoogspanningsleidingen, welke met de dubbelbestemming "Leiding - Hoogspanning" op de verbeelding zijn aangegeven.
Andere dubbelbestemmingen betreffen "Waarde - Archeologie - 1" resp. "Waarde - Archeologie - 2", welke het behoud beogen van de aan de gronden eigen zijnde archeologische waarden. Eerstgenoemde bestemming is gelegd op gronden aan de Kapelburg, terwijl laatstgenoemde bestemming de rest van het plangebied beslaat.
De dubbelbestemming "Waterstaat - Waterstaatkundige functie" is gelegd langs hoofdwatergangen, Deze bestemming beoogt de bescherming van hoofdwatergangen door middel van een bouwverbod. Dit bouwverbod kan met een afwijking door middel van een omgevingsvergunning doorbroken worden, mits het belang van de instandhouding van de hoofdwatergang hierdoor niet wordt geschaad. Aan de vergunning kunnen desgewenst voorwaarden worden verbonden.
Gebiedsaanduidingen
De molenbiotoop van de Pendrechtse Molen is als een cirkelvormig gebied met een straal van 400 meter op de verbeelding aangegeven. In deze vrijwaringszone zijn extra regels opgenomen voor nieuwe bouwwerken om ervoor te zorgen dat de molen voldoende wind kan vangen en het zicht op de molen niet te veel beperkt wordt. Op 400 meter van de molen mogen nieuwe bouwwerken niet hoger zijn dan 5m65 plus NAP. Ter plaatse ligt het maaiveld op circa 1m25 onder NAP, waardoor in dat geval een maximum bouwhoogte van 6m90 van toepassing is.
Dichter bij de molen geldt een lagere bouwhoogte: zo geldt op 300 meter afstand van de molen dat bouwwerken niet boven 4m65 plus NAP mogen uitkomen.