Plan: | Pernis |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1009Pernis-oh01 |
Geluidrapport
In het overleg met de dS+V is geconstateerd dat de berekening van de Madroellocatie nog is gebaseerd op de worst case variant met hoogteaccenten op de gehele locatie. In het concept ontwerp bestemmingsplan zijn de hoogteaccenten echter meer noordelijk gelegd. De DCMR heeft aangegeven dat de locaties qua omvang en hoogte overeen moeten komen met het uiteindelijke bestemmingsplan. Ondanks het feit dat het geluidrapport feitelijk voldoende informatie bevat, is er ook informatie in het rapport vermeld die tot verwarring leidt voor wat betreft het toe te passen ontheffingsinstrument. Het onderwerp geluid is het meest cruciale milieuonderwerp en dient dan ook duidelijk te zijn.
De DCMR stelt voor om voor de Madroellocatie pas bij het opstellen van een wijzigingsplan een hogere waardeprocedure te voeren omdat deze locatie geen stap 3-besluit nodig heeft.
Reactie
Op dit punt is overeenstemming met de DCMR bereikt. Voor een beperkt deel van de Madroellocatie is wel een stap 3-besluit nodig (hiermee wordt een besluit bedoeld om op basis van de Stad&Milieubenadering af te wijken van de wettelijke geluidnormen). Voor het grootste deel van de Madroellocatie (waar de geluidbelasting lager is dan de maximale belasting uit de Wet geluidhinder) zal pas bij het toepassen van de wijzigingsbevoegdheid een hogere waardeprocedure worden gevoerd, omdat dan maatwerk kan worden geleverd.
Veiligheidsrapport
De DCMR vraagt aandacht voor de uitgangspunten voor de populatie in Pernis. In het concept rapport wordt uitgegaan van 6000 personen. Het huidige inwonertal is echter 4700 en door de toekomstige ontwikkellocaties streeft men naar 5000.
Gelet op het feit dat er in het rapport onvoldoende informatie van het bedrijf Shell is verkregen heeft de DCMR het bedrijf per e-mail op 13 juli 2010 verzocht aanvullende informatie te verstrekken voor het verantwoorden van het groepsrisico.
Reactie
Het klopt dat in het veiligheidsrapport van hogere aantallen personen wordt uitgegaan dan er thans aanwezig zijn en dan het streefaantal (in het veilighiedsrapport 5.206 in de huidige situatie en 5.840 na planrealisatie). Dit komt omdat er in het onderzoek, vanuit de worst-case benadering die het uitgangspunt moet zijn bij veiligheidsberekeningen, rekening is gehouden met een hoog aantal personen (2,4) per woning in zowel de huidige als de nieuwe situatie.
Inmiddels heeft Shell de benodigde informatie geleverd, en is deze opgenomen in het bestemmingsplan.
Op 25 mei 2010 is het concept luchtrapport ontvangen. Op 8 juni is de dS+V geïnformeerd over het feit dat in het rapport niet de meest recente achtergrondwaarden zijn gehanteerd. Het verschil is echter te groot om hieraan voorbij te gaan. De achtergrondwaarde voor 2010 ligt nu 7 ug hoger. Gelet op de discussie van de laatste jaren over NO2 in Pernis is het aan te bevelen om het rapport op dat onderdeel te herzien. De gehanteerde achtergrondwaarden geven een veel te optimistisch beeld. De conclusie met betrekking tot NIBM wordt overigens gedeeld.
Reactie
Het luchtrapport is op 9 augustus 2010 herzien op basis van de meest recente achtergrondwaarden. Ook met de recente achtergrondwaarden is er sprake van een optimistisch beeld ten opzichte van de meetresultaten. Gemeentewerken kan echter niet anders dan bij de berekeningen uitgaan van deze officiële achtergrondwaarden.