Plan: | Pernis |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1009Pernis-oh01 |
Het provinciale beoordelingskader is vastgelegd in de provinciale Structuurvisie (PSV) en de verordening Ruimte. Deze zijn op 2 juli 2010 door provinciale staten vastgesteld. Sinds december 2009 geldt het Waterplan 2010-2015. Ik verzoek u de toelichting van het plan hierop aan te passen.
Reactie
Het Waterplan 2010-2015 is thans vermeldt in paragraaf 5.1.2 van de toelichting.
Artikel 7, lid 3 van de verordening Ruimte schrijft voor dat bestemmingsplannen die voorzien in nieuwe kantoren met een omvang van meer dan 1000 m2 bruto vloeroppervlak per vestiging, in overeenstemming moeten zijn met een regionaal afgestemd kantorenprogramma. U wordt verzocht de toelichting hierop aan te vullen.
Reactie
In zijn algemeenheid vragen wij uw aandacht voor de gronden die op de functiekaart van de dS+V zijn aangeduid als stedelijk groen. Deze grote gebieden stedelijk groen maken onderdeel uit van de Zuidvleugelgroenstructuur. De hoofdfunctie van stedelijk groen is recreatie. Ruimtelijke ontwikkelingen, mits met behoud van de groene functies en kwaliteiten staat in deze gebieden voorop.
Reactie
Geconstateerd is dat enkele ontwikkellocaties waarvoor in het bestemmingsplan wijzigingsbevoegdheden zijn opgenomen (deels) in kern-/beschermingszone van de primaire waterkering liggen. Niet duidelijk is of de voorgestane ontwikkelingen significante belemmeringen kunnen hebben voor het onderhoud, de veiligheid of de mogelijkheden voor versterking van de waterkering en hoe het waterschap hierover heeft geadviseerd. Daarmee is niet duidelijk of wordt, of kan worden voldaan aan artikel 10, lid 3 van de verordening Ruimte.
Reactie
In de regels van het bestemmingsplan is vastgelegd dat binnen de bestemming "Waterstaat -Waterkering" (de primaire bestemming) niet ten behoeve van de op de verbeelding aangegeven onderliggende bestemmingen mag worden gebouwd. Burgemeester en wethouders kunnen hiervan bij het toepassen van de wijzigingsbevoegdheid afwijken, mits de belangen van de waterkering hierbij niet worden geschaad. Hierbij dient een advies van de beheerder van de waterkering te worden verkregen. Er kan en hoeft pas in een later fase (als er een concreet nieuwbouwplan is) te worden aangetoond dat er geen significante belemmeringen zijn voor de waterkering. Er heeft in het recente verleden op verschillende locaties met instemming van de beheerder nieuwbouw plaatsgevonden binnen de zone van een primaire waterkering, zodat duidelijk is dat dit op een verantwoorde manier kan gebeuren mits dit goed wordt afgestemd met de beheerder.
In het waterplan 2010-2015 is aangegeven dat bij ruimtelijke ontwikkelingen in zowel buitendijks gebieden als kwetsbare binnendijks gebieden het uitgangspunt voor ontwerp is dat het risico van overstromingen (kansen en gevolgen) wordt geminimaliseerd. Ook is aangegeven dat op locaties met een hoog risico voor overstromingen expliciet aandacht wordt besteed aan (realisatie van) evacuatieroutes en vluchtplekken. Graag zouden wij naast een beschrijving van het risico nader toelichting zien hoe bij de voorgestane ontwikkelingen het risico wordt beperkt en hoe hier anderszins mee wordt omgegaan (evacuatie e.d.).
Reactie
De werkgroep Uitgiftepeilen van Gemeentewerken Rotterdam zal, wanneer gebruik wordt gemaakt van de wijzigingsbevoegdheid voor de ontwikkeling in buitendijks gebied (de Madroellocatie) een uitgiftepeil afgeven voor verantwoord bouwen in buitendijks gebied. Thans is er nog geen concreet beleidskader voor het beperken van overstromingsrisico in buitendijks gebied, dit is er bij toepassing van de wijzigingsbevoegdheid mogelijk wel en zal dan worden toegepast. Voor de buitendijkse ontwikkeling geldt dat er bij een overstroming geen sprake zal zijn van een hoge waterstand. Bovendien ligt de ontwikkeling tegen de waterkering aan, zodat evacuatie goed mogelijk is. Nadere maatregelen zijn daarom niet nodig om tot een goede ruimtelijke ordening te komen. Wat betreft het binnendijks gebied kan niet worden gesteld dat Pernis een hoog risico op overstromingen heeft. Gezien de zeer kleine kans en de zeer grote en onvoorspelbare gevolgen van een dijkdoorbraak kan dit risico geen betrekking hebben op de wijze van bestemmen van de hoofdzakelijk bestaande en deels te ontwikkelen situatie in Pernis.
De ontwikkellocatie aan de Vermaetweg bevindt zich dichtbij Shell (Raffinarderij en Chemie), ten aanzien waarvan in de onderbouwing is aangegeven dat daar sprake is van een overschrijding van de orientatiewaarde. Geconstateerd is dat een verantwoording van het groepsrisico inclusief het advies van de VRR in het plan ontbreekt. Een verder toename van de overschrijding van de orientatiewaarde van het groepsrisico als gevolg van een ruimtelijke ontwikkeling, dient te worden voorkomen. In de ruimtelijke onderbouwing (verantwoording groepsrisico) dient aandacht te worden besteed aan de mogelijkheid van (bron-)maatregelen, die ertoe kunnen leiden dat ten aanzien van Shell op termijn voldaan kan worden aan de orientatiewaarde. Verder dient in de verantwoording groepsrisico, mede op basis van een advies van de VRR, beschreven te worden welke mogelijkheden er in het plangebied zijn met betrekking tot zelfredzaamheid en hulpverlening en dienen maatregelen ter verbetering daarvan te worden overwogen.
Reactie
Thans zijn de benodigde gegevens van Shell verkregen en heeft de VRR op basis daarvan een advies uitgebracht. Deze informatie en een verantwoording zijn opgenomen in het bestemmingsplan. Op basis van de aan Shell vergunde situatie is er een overschrijding van de orientatiewaarde berekend. De ontwikkelingen die het bestemmingsplan Pernis mogelijk maakt binnen het invloedsgebied zorgen niet voor een verhoging van het groepsrisico. In de feitelijke situatie (zonder opslag van butadieen) is er geen sprake van een overschrijding van de orientatiewaarde.