Plan: | Hordijkerveld |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1005Hordijkveld-oh01 |
Het juridisch bindende gedeelte van een bestemmingsplan bestaat uit de verbeelding van de digitale plankaart en de regels. De regels zijn als volgt opgebouwd: Het eerste hoofdstuk bevat de definities van begrippen die voor het algemene begrip, de leesbaarheid en uitleg van het plan van belang zijn en de wijze van meten. In hoofdstuk twee wordt op de bestemmingen en hun gebruik ingegaan. Het derde hoofdstuk gaat in op de algemene regels. De overgangs- en slotregel maken onderdeel uit van het vierde hoofdstuk. In de toelichting wordt beschreven waarom het plan wordt opgesteld en welke beleidsregels en uitgangspunten richtinggevend zijn voor het plan en waarom bepaalde regels zijn opgenomen en hoe deze moeten worden geïnterpreteerd.
Hieronder wordt het plan beschreven aan de hand van de in het bestemmingsplan opgenomen bestemmingen.
Bedrijven en nutsvoorzieningen
Aan de Huniahof bevindt zich een bescheiden bedrijvenstrip; deze heeft de bestemming "Bedrijf" gekregen. Hiermee is tot uitdrukking gebracht dat zich aldaar bedrijven mogen vestigen t/m categorie 2 van de lijst van bedrijfsactiviteiten, behorende bij de regels Hordijkerveld.
Door middel van de aanduiding "bedrijf van categorie 3.1" op de plankaart is vermeld dat aldaar tevens een bedrijf van categorie 3.1 is toegestaan (Hordijk 158).
Kleinschalige, openbaar nutsvoorzieningen hebben de bestemming "Bedrijf - Nutsvoorziening" gekregen.
De sportschool aan Huniahof 16 heeft op dit adres de functieaanduiding (s), "sport" gekregen.
De benzine verkooppunten aan de Hordijk 242 en Huniahof 2 hebben de bestemming "Bedrijf - Verkooppunt motorbrandstoffen" gekregen.
Cultuur en Ontspanning
Het scoutingterrein aan de Wendeldijk heeft de bestemming "Cultuur en ontspanning" gekregen.
Detailhandel
Winkels in een "eigen" gebouw hebben de bestemming "Detailhandel" gekregen. In dit geval de vestigingen aan de Hordijk nummers 22 en 24.
Gemengd
Aan de Kerstendijk bevindt zich een winkelstrip met daarboven woningen, welke de bestemming "Gemengd" heeft gekregen. De voorzieningen aan de Kerstendijk staan onder druk vanwege concurrentie met het nabijgelegen winkelcentrum Keizerswaard in het centrum van IJsselmonde. Behoud van de huidige winkels is wenselijk, maar in plaats van winkels kan binnen deze bestemming ook plaats worden geboden aan maatschappelijke voorzieningen, kleine kantoren en bedrijven t/m categorie 1. Hiermede is beoogd leegstand te voorkomen.
Groen
Het openbaar groen is bestemd als "Groen". In deze bestemming zijn tevens kleine gebouwtjes voor openbaar nut, verkeer en vervoer, niet groter dan 80 m3 toegestaan, alsmede kleinschalige speeltoestellen. Ter plaatse van de aanduiding (sv-tt), "specifieke vorm van verkeer - tramtracé", is de tramlus aan de Reyerdijk opgenomen, terwijl ter plaatse van de dubbelbestemming "Waterstaat - Waterstaatkundige functie" de gronden mede bestemd zijn voor de bescherming van een hoofdwatergang.
Horeca
De horecavoorzieningen, welke in een "eigen" gebouw gevestigd zijn, hebben de bestemming "Horeca" gekregen. Het betreft de vestigingen aan de Hordijk 153, Wendeldijk 25 en Reyerdijk 110.
Horecavestigingen die onderdeel uitmaken van een gebouw met een andere bestemming (i.c. "Gemengd"), hebben een functieaanduiding gekregen met de kleine letter (h). Dit is het geval aan Kerstendijk 3, Omloopdijk 1 en Emelissedijk 247, 249 en 255.
Horeca definitie en afbakening
Het bedrijfschap Horeca en Catering deelt horeca in vier bedrijfsgroepen in, te weten de drankensector, fastfoodsector, restaurantsector en hotelsector. Voor de definitie van een horecabedrijf zoals in de horecanota bedoeld wordt, is aangesloten bij het begrip 'openbare horeca-inrichting' uit de Rotterdamse APV. Binnen een openbare horeca-inrichting kan een ondernemer verschillende activiteiten ontplooien op het gebied van etenswarenverstrekking, het schenken van (alcoholhoudende) drank en het aanbieden van amusement.
Beleidsonderwerpen die wel voor de horecabranche gelden of sterke raakvlakken hebben maar niet binnen de horecanota expliciet beschreven worden, zijn de hotelsector, de kwaliteitseisen ten aanzien van terrassen (nota kwaliteitseisen voor terrassen) en het programma gericht op het tegengaan van (overmatig) alcohol- en drugsgebruik en uitgaansgeweld.
Vergunningvrij exploiteren
Rotterdam biedt een groot aantal bedrijven, waarbij horeca ondergeschikt is aan de primaire detailhandelfunctie en bedrijven waar het exploiteren van horeca een minimale weerslag heeft op de omgeving, de mogelijkheid om vergunningvrije horeca te exploiteren. Dit betreft bijvoorbeeld het koffiehoekje in de supermarkt, de bakkerij waar ook een gebakje gegeten kan worden en het restaurant in ouderenhuisvesting. Vergunningvrij betekent dat geen vergunning hoeft te worden aangevraagd en derhalve ook geen leges verplicht zijn. De exploitatie van de volgende inrichtingen kan zonder vergunning plaatsvinden:
Exploitatievergunning nodig
Voor alle overige inrichtingen, waar horeca de primaire bedrijfsfunctie betreft, is een exploitatievergunning vereist. De horeca-exploitatievergunning wordt afgegeven voor de inpandige m² alsmede voor de eventuele m² terras en heeft een looptijd van vijf jaar. Voor de beoordeling van de aanvraag van de exploitatievergunning geldt dat het bestemmingsplan van de betreffende locatie leidend is. Of een vergunning wordt toegewezen, hangt daarnaast onder andere af van afwegingen die ten aanzien van het beleid worden gemaakt (horecagebiedsplannen). Daarnaast wordt beoordeeld of het pand bouwtechnisch en geluidstechnisch geschikt is voor de door de ondernemer aangevraagde activiteiten. Voor het proces en vereisten van de vergunningverlening wordt verwezen naar paragraaf 4.3 van de horecanota 2012-2016.
Terrassen
Binnen de bestemming “Verkeer-Verblijfsgebied” zijn tevens ongebouwde (gevel)terrassen toegestaan aangrenzend aan bestemmingen die horeca toelaten.
Maatschappelijke voorzieningen
Onder maatschappelijke voorzieningen worden sociale, culturele, medische, educatieve en levensbeschouwelijke voorzieningen verstaan, dan wel voorzieningen ten behoeve van de openbare dienst. Dit betekent dat een functie die past in deze definitie zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende functie. Binnen dit plan zijn er enkele maatschappelijke voorzieningen, waaronder scholen met gymzaal en een buurthuis.
Zowel het hoofdgebouw als het omliggende erf hebben dezelfde bestemming, te weten "Maatschappelijk - 1" of "Maatschappelijk - 2". In laatstgenoemde bestemming zijn geen geluidgevoelige functies in de zin van de Wet geluidhinder toegestaan, in de eerstgenoemde bestemming wel.
Geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen (in de zin van de Wet geluidhinder) zijn bijvoorbeeld scholen, kinderdagverblijven (sinds Wgh 1-7-2012) of ziekenhuizen. Een buurthuis of een consultatiebureau zijn niet geluidsgevoelig.
De maximum toegestane bouwhoogte wordt uitgedrukt in meters.
Recreatie
De nutstuinen aan de Pietersdijk hebben de bestemming "Recreatie - Nutstuin" gekregen.
Tuin
In de bestemming "Tuin" is geregeld wat er aan aanbouwen en bijgebouwen bij woningen gebouwd mag worden, alsmede andere bouwwerken. De woonwagenstandplaats aan het Zevenbergsedijkje 54b is met een functieaanduiding (wp), "woonwagenstandplaats" in deze bestemming ondergebracht.
Tuinen behorende bij voor "jeugdopvang" aangeduide gebouwen, mogen tevens worden gebruikt als buitenspeelruimte ten behoeve van een kinderdagverblijf.
Vergunningvrij bouwen
Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.
De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht Bor.
Een bouwwerk genoemd in artikel 2 van het Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Voor bouwwerken die genoemd zijn in artikel 3 van het Bor is bij strijdig gebruik op grond van een bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning vereist.
Verkeer
De bestemming "Verkeer - Erf" is gelegd op gronden die gebruikt mogen worden voor de ontsluiting van een (hoofd)gebouw, alsmede voor parkeren en groenvoorzieningen bij dat (hoofd)gebouw. De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is gelegd op de buurtontsluitingswegen, terwijl de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" is gelegd op de hoofdontsluitingswegen. Garageboxen hebben de bestemming "Verkeer - Garagebox" gekregen.
Water
De singels en waterpartijen zijn bestemd als "Water".
Wonen
De bestemming "Wonen - 1" is gebruikt voor eenlaagse woningen met kap, terwijl de bestemming "Wonen - 2" is gebruikt voor tweelaagse woningen met kap, gelegen aan Hordijk, Zevenbergsedijkje alsook voor de woningen in project "Rietveld".
Door middel van de aanduiding "jeugdopvang" op de plankaart is kenbaar gemaakt dat aan de Hordijk 181 en 197-2 tevens een kinderdagverblijf is toegestaan.
Voor deze woningen is een maximum goot- en nokhoogte vastgelegd in de regels.
De woningen in de rest van het plangebied hebben de bestemming "Wonen" gekegen. Voor deze bestemming is de maximum toegestane bouwhoogte vermeld op de verbeelding (plankaart).
Zelfstandige bergingen hebben de bestemming "Wonen - Berging" gekregen.
Woon-zorgzone
Aan de Huniadijk en Klamdijk is een buurt ontstaan met woningen geschikt voor ouderen. Door twee zorginstellingen is hier een woon-zorgzone ontwikkeld. Bij deze ontwikkeling is het uitgangspunt geweest dat mensen in staat moeten worden gesteld zo lang mogelijk zelfstandig te kunnen wonen. Zorg op maat en aan huis hangt hiermee samen. In het onderliggende bestemmingsplan is deze woon-zorgzone bestemd middels de bestemming "Wonen - Bijzonder woongebouw".
Werken aan huis
In de regels bij een woonbestemming is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. Toegelaten zijn bedrijven t/m categorie 1 van de lijst van bedrijfsactiviteiten behorende bij deze regels, d.w.z. de meest lichte vorm van bedrijvigheid. Verder zijn kleine kantoren en ateliers ten behoeve van een kunstenaar toegestaan. toegestaan. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.
Dubbelbestemmingen zijn bestemmingen welke samenvallen met andere (enkelvoudige) bestemmingen. In dit bestemmingsplan komen de volgende dubbelbestemmingen voor :
De dubbelbestemming "Leiding - Hoogspanning" heeft betrekking op 3 x 150 kV ondergrondse hoogspanningsleidingen, welke zich ondergronds in de Kreekhuizenlaan bevinden.
Door middel van de dubbelbestemmingen "Waarde - Archeologie - 1" resp. Waarde - Archeologie - 2" en "Waarde - Archeologie - 3" worden de zich in de grond bevindende archeologische waarden beschermd.
Grofweg aangeduid ligt de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie - 1" over het Zevenbergsedijkje, de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie - 2" over de Hordijk en heeft de rest van het plangebied de dubbelbestemming "Waarde - Archeologie - 3" gekregen (zie ook bijlage 1 van de toelichting).
De dubbelbestemming "Waterstaat - Waterstaatkundige functie" is opgenomen ter bescherming van een ondergrondse hoofdwatergang in het noordwesten van het plangebied.
De aanwezigheid van belwinkels in Rotterdam in menig deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Weliswaar moeten belwinkels die goederen te koop aanbieden zich net als winkels houden aan de Winkeltijdenwet, maar voor uitsluitend het bieden van de mogelijkheid om goedkoop te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.
Overeenkomstig Rotterdams beleid in de 'leefmilieuverordening belhuizen' (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belwinkels aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belwinkels in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.
In het plangebied van dit bestemmingsplan komen dergelijke bestaande belwinkels niet voor.
Het schrappen van het algemene bordeelverbod uit het Wetboek van Strafrecht maakt het mogelijk de exploitatie van seksinrichtingen aan gemeentelijke regelgeving te onderwerpen. In de nota "Het Rotterdams prostitutiebeleid" (juni 2000) staat hoe dit in de gemeente Rotterdam is geregeld. Het beleid is gericht op het tegengaan van uitbreiding van het aantal seksinrichtingen.
Eén van de criteria waar de vergunningaanvraag voor een seksinrichting aan wordt getoetst is het bestemmingsplan. Nieuwe vestigingen zijn niet toegestaan als dit niet past in het bestemmingsplan. Voor de bestaande vestigingen, seksinrichtingen die bestonden vóór 1-2-2000, geldt dat zij gevestigd mogen zijn in strijd met het bestemmingsplan (overgangsrecht). Deze vestigingen worden als zij ook aan de andere criteria voldoen positief bestemd in nieuwe bestemmingsplannen.
Binnen dit bestemmingsplan zijn geen seksinrichtingen bestemd of toegestaan.