Plan: | Hordijkerveld |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1005Hordijkveld-oh01 |
IJsselmonde is voortgekomen uit de ambachten Oost- en West IJsselmonde. Daar is in 1827 nog het eiland Feijenoord en de tiendheerlijkheid Lombardijen aan toegevoegd. Het gebied bestond hoofdzakelijk uit polders met dijken waarbij aan veel dijken lintbebouwing ontstond. Lange tijd lag het gebied binnen de invloedssfeer van Dordrecht maar vanaf 1870 werd IJsselmonde in fasen steeds meer bij Rotterdam getrokken om te worden bebouwd. In 1872 reed de eerste trein over het eiland, daarna volgde de aanleg van de Maasbruggen, de Barendrechtse brug, de Spijkenissebrug en de tramverbindingen. Tegelijkertijd ontstond aan de noordkant van het eiland de gordel van havens met bijbehorende industriegebieden. Tot 1941 was IJsselmonde een zelfstandige gemeente die werd begrensd door de Nieuwe Maas en de omliggende toenmalige gemeenten Charlois, Ridderkerk en Barendrecht. De buurt Sportdorp is voor de Tweede Wereldoorlog ontworpen en gebouwd. Voor Zomerland is ook voor de oorlog een ontwerp gemaakt. Na de annexatie in 1941 is een nieuw ontwerp gemaakt voor Zomerland, waarbij de bouw na de oorlog startte. Begin jaren vijftig werd vanwege de aanhoudende woningnood (wederopbouwopgaaf) een nieuwe wijk gepland die werd beschouwd als uitbreiding van het dorp IJsselmonde en ter afsluiting van de wijken Pendrecht, Zuidwijk en Lombardijen. In de zestiger jaren werd gestart met Hordijkerveld, Tuinenhoven, Reijeroord, Groenenhagen en Kreekhuizen. De woningen waren bedoeld voor werknemers uit de haven- en industriegebieden en de dienstensector.