Plan: | IJsselmonde-Centrum |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1004IJsCentrum-oh02 |
Bij het opstellen van de regels is aansluiting gezocht bij het 'Standaard bestemmingsplan Rotterdam' van 1 mei 2009. Met het gebruik van een standaardbestemmingsplan beoogt de gemeente een samenhangend geheel aan bestemmingsplannen te creëren, waarbij de verschillende regelingen zo min mogelijk uiteenlopen.
De regels van het plan bestaan uit de volgende onderdelen:
Op de plankaart (verbeelding) zijn de voorkomende functies apart bestemd. Hierdoor is het mogelijk om met bijbehorend renvooi (verklaring van de bestemming) te zien welke bestemmingen aan de gronden binnen het plangebied zijn gegeven. In de bijbehorende regels zijn de bestemmingen van de gronden en gebouwen beschreven..
In de voorschriften is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. De bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan in alle woningen, ongeacht het type woning of het gebied waar de woning staat. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.
Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.
De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor).
Een omgevingsvergunningvrij bouwwerk op grond van artikel 2 van het Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Voor bouwwerken die toegestaan zijn op grond van artikel 3 van het Bor is bij strijdigheid met het bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning vereist.
De bestaande woningen in het plangebied die afgedekt zijn met een plat dak zijn bestemd als "Wonen". De woningen met een kap of schuin dakvlak zijn bestemd als "Wonen-1", terwijl de bestemming "Wonen-2" is gelegd op die woonlocaties waar woningen voorkomen die hetzij plat, hetzij met een kap zijn afgedekt.
Vrijstaande bergingen behorende bij woningen zijn bestemd als "Wonen - Berging". Garageboxen zijn bestemd als "Verkeer - Garagebox".
De bestemming "Wonen - Bijzonder Woongebouw" is voorbehouden aan die woonfuncties waarbij 24 uur per etmaal zorg aanwezig is c.q. verleend wordt.
De hoofdwegen in het plangebied hebben de bestemming "Verkeer - Wegverkeer" gekregen. Deze bestemming is bedoeld voor wegen ten behoeve van het doorgaande verkeer, met de bijbehorende bruggen en viaducten, tramlijnen en parkeerplaatsen. En daarnaast natuurlijk ook voor wandel- en fietspaden en gebouwtjes en bouwwerken ten behoeve van deze functies. Binnen deze bestemming zijn de 50-km wegen opgenomen die, gebaseerd op de wegcategorisering duurzaam veilig, ook in de toekomst 50-km wegen zullen blijven.
De bestemming "Verkeer - Verblijfsgebied" is opgenomen voor de buurtontsluitingswegen met de bijbehorende trottoirs. Ook pleinen, snippergroen, speeltoestellen en water vallen hieronder. Binnen deze bestemmingen is ook de aanleg van nieuwe waterpartijen en watergangen mogelijk indien dit vanuit het oogpunt van waterbeheer wenselijk is. Dit betekent dat veranderingen in de inrichting van de openbare ruimte kunnen worden doorgevoerd zonder planherziening (mits de veranderingen passen binnen deze bestemming).
Bestaand of nieuw te realiseren water is belegd met de bestemming "Water - 1".
Structurele groengebieden zijn bestemd als "Groen". Binnen deze bestemming zijn behalve groenvoorzieningen, ook voet- en fietspaden, water, auto-ontsluitingen en speeltoestellen toegestaan. Ten aanzien van water geldt hetzelfde als hiervoor gezegd is ten aanzien van de bestemmingen "Verkeer - Wegverkeer" en "Verkeer - Verblijfsgebied".
In de notitie "Beleidslijnen voor de horeca in de deelgemeente IJsselmonde 2008-2011" worden de hoofdlijnen van het horecabeleid in deze deelgemeente beschreven (zie ook paragraaf 2.4.4). Dit beleid is, voor zover ruimtelijk relevant, vastgelegd in dit bestemmingsplan. De horeca is in de huidige panden bestemd met de bestemming "Horeca" of met een aanduiding "horeca" op de verbeelding.
Onder maatschappelijke voorzieningen worden sociale, culturele, medische, educatieve en levensbeschouwelijke voorzieningen verstaan. Dit betekent dat een functie die past in deze definitie zonder planwijziging vervangen kan worden door een andere passende functie.
Deze functie is met de bestemming "Maatschappelijk - 1" of "Maatschappelijk - 2" op de verbeelding gezet, waarbij laatstgenoemde bestemming voorbehouden is voor de niet-geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen.
De bedrijven in het plangebied zijn bestemd als "Bedrijf - 2", waarmee aangeduid is dat het gaat om bedrijven t/m categorie 2 van de lijst van bedrijfsactiviteiten behorende bij de regels van dit plan.
De gemeentewerf aan de Dwarsdijk is bestemd als "Bedrijf - Gemeentewerf".
De bestemming "Bedrijf - Nutsvoorziening" is toegekend aan een gemaal aan de Bommelerwaard / Tielerwaard. Kleine bouwwerken van openbaar nut zijn niet als zodanig bestemd, doch zijn mogelijk gemaakt binnen de bestemmingen "Groen" en "Verkeer - Verblijfsgebied". Het gaat hierbij om gebouwtjes met een inhoud van minder dan 80 m3.
De bestemming "Gemengd - 1" voorziet in een flexibele bestemming waarbinnen functies zijn toegestaan als detailhandel, kantoren en bedrijven (t/m categorie 2) op de begane grond, maatschappelijke voorzieningen op alle verdiepingen en woningen, uitsluitend op de verdiepingen.
De bestemming "Gemengd - 2" maakt hoofdzakelijk detailhandel mogelijk, terwijl dienstverlening en horeca toegestaan zijn op de genoemde adressen.
Langs de Groene Tuin zijn twee kantoorlocaties als zodanig bestemd met de bestemming "Kantoor".
Aan de Ruigewaard is een winkel die niet opgenomen is in de centrum-cluster bestemd als "Detailhandel".
De in het ontwerpbestemmingsplan opgenomen bestemming "Centrum-3" voor de herstructurering van het winkelcentrum bleek niet uitvoerbaar, omdat de particuliere grondeigenaren geen anterieure overeenkomst met de gemeente Rotterdam hadden gesloten en evenmin de samenwerkings overeenkomst waren aangegaan met de projectontwikkelaar tot uitvoering van het concept kaderplan.
In verband hiermede is het bestemmingsplan bij de vaststelling in die zin aangepast dat voor het centrumgebied zoveel mogelijk de bestaande situatie ter plaatse is vastgelegd.
De bestemmingen "Centrum - 1" resp. "Centrum - 2" zijn bij de vaststelling onveranderd gebleven.
In het ontwerpplan was niet onderkend dat de gronden die nu als "Centrum-3" zijn bestemd ook reeds van een bouwvergunning zijn voorzien en derhalve niet tot het te ontwikkelen centrumgebied behoren. Deze gronden zijn derhalve nu bestemd zoals zij vergund zijn.
De bestemming "Centrum - 4" betreft de gronden van het huidige KPN gebouw aan de Ruigewaard. Op deze locatie zijn voornamelijk bedrijven toegestaan; nieuw is de toevoeging van enige detailhandel (1000 m2.)
Als nieuwe bestemming is "Gemengd-2" bij de vaststelling toegevoegd welke bestemming de bestaande situatie in het zuidelijke centrumgebied vastlegt.
Teneinde in de planperiode toch de herstructuereing van het winkelcentrum mogelijk te maken overeenkomstig het concept Kaderplan, zijn de gronden van het zuidelijk centrumgebied (bestemmingen "Gemengd-2", "Centrum-4" en "Verkeer-Verblijfsgebied") belegd met de wijzigingsbevoegdheid "wro-zone-wijzigingsgebied -1" welke de omzetting van genoemde bestemmingen mogelijk maakt in de (nieuwe) bestemming "Centrum-5". Laatstgenoemde bestemming komt wat inhoud betreft nagenoeg overeen met de bestemming "Centrum-3" welke voor dit gebied opgenomen was in het ontwerpbestemmingsplan.
In het plangebied komen meerdere dubbelbestemmingen voor t.w. :
De bestemming "Leiding - Gas" voor de gasleiding in de Groeninx van Zoelenlaan en Olympiaweg, de bestemming "Leiding - Hoogspanning" ten behoeve van 3 x150 kV ondergrondse hoogspanningsleidingen, in de Groeninx van Zoelenlaan en Kreekhuizenlaan.
In de Groeninx van Zoelenlaan ligt een gasleiding die verlegd dient te worden in verband met de aanleg van de nieuwe tramlus aan de oostzijde van het winkelcentrum. De gasleiding wordt naar het zuiden verplaatst, teneinde de gasleiding en het tramtracé voldoende ruimtelijk van elkaar te scheiden. Het betreft het gedeelte van de leiding in de Groeninx van Zoelenlaan ten oosten van de Herenwaard. Aangezien meerdere varianten voor de verplaatsing mogelijk zijn, is in overleg met de Nederlandse Gasunie voor een ruime wijzigingszone gekozen waarbinnen alle varianten mogelijk zijn. Op de verbeelding is het wijzigingsgebied aangeduid als "wro-zone - wijzigingsgebied - 2".
De bestemming "Leiding - Riool" is gelegd op gronden waar de rioolwater persleiding zich bevindt (Kreekhuizenlaan, Tielerwaard en Bommelerwaard).
Ter bescherming van de archeologische waarden in de ondergrond zijn de bestemmingen "Waarde - Archeologie-1", "Waarde - Archeologie - 2" en "Waarde - Archeologie - 3" opgenomen.
De dubbelbestemming "Waterstaat -Waterkering" is gelegd op gronden langs de Kreekse Boezem, terwijl de dubbelbestemming "Waarde - Waterstaatkundige functie" dient ter bescherming van de onderhoudstroken van 5 meter breedte langs de hoofdwatergangen.
In het plangebied van dit bestemmingsplan komen geen bestaande belhuizen (bij winkels) voor. Belhuizen zijn doorgaans toelaatbaar in bestemmingen die een winkel mogelijk maken. Omdat de bestemmingsplanvoorschriften expliciet bepalen dat een belhuis niet onder een winkelfunctie valt, is in het plangebied geen belhuis toegestaan.
Het opnemen van de regeling in de 'leefmilieuverordening belhuizen' in dit bestemmingsplan is overigens ook noodzakelijk omdat een leefmilieuverordening slechts voorrang heeft op een bestemmingsplan dat in werking is getreden voorafgaand aan de inwerkingtreding van een leefmilieuverordening.
Binnen dit bestemmingsplan zijn geen seksinrichtingen bestemd.