Plan: | DWL-de Esch |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1003DWLdeEsch-oh01 |
In de voorschriften is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. De bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan in alle woningen, ongeacht het type woning of het gebied waar de woning staat. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.
In de Woningwet is vastgelegd welke bouwwerken bouwvergunningvrij zijn of slechts een lichte bouwvergunningsprocedure doorlopen. Aan de achterkant mag doorgaans sneller worden gebouwd zonder bouwvergunning. Voor de voor- en zijkant van de woning gelden meer beperkingen en moet meestal een bouwvergunning worden aangevraagd.
Een bouwvergunningvrij bouwwerk is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Een bouwvergunningplichtig bouwwerk moet getoetst worden aan het bestemmingsplan, er kan in beginsel geen bouwvergunning verkregen worden voor bouwwerken die het bestemmingsplan niet toestaat.
Voor een opsomming van bouwvergunningvrije bouwwerken wordt hier volstaan met een verwijzing naar het "Besluit bouwvergunningvrije en licht-bouwvergunningplichtige bouwwerken" van de gewijzigde Woningwet.
In de Horecanota 2008 - 2011 van deelgemeente Kralingen-Crooswijk worden de hoofdlijnen van het horecabeleid in de deelgemeente beschreven. Dit beleid is, voor zover ruimtelijk relevant, vastgelegd in dit bestemmingsplan. De horeca is in de huidige panden bestemd met een aanduiding "Horeca toegestaan" op de plankaart. In de voorschriften zijn de adressen vastgelegd waarvoor deze aanduiding geldt.
In de deelgemeente wordt ernaar gestreefd de overlastarme situatie zo veel mogelijk te handhaven. Inrichtingen worden uit woonstraten geweerd. Horecaondernemingen dienen te passen bij het karakter van vestigingsgebieden en de reeds gevestigde horeca. In de meeste straten in Kralingen - Crooswijk is de bestaande horecamix en spreiding al in overeenstemming met het karakter van de straat. De algemeen gewenste ontwikkeling luidt dan ook: handhaving van het bestaande aantal en soort inrichtingen.
De deelgemeente ziet af van de in het voorontwerp voorgenomen ontwikkeling van een horecapaviljoen in de Oude Plantage.
De aanwezigheid van belhuizen wordt in Rotterdam in menig deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Weliswaar moeten belhuizen die tevens goederen te koop aanbieden zich net als winkels houden aan de Winkeltijdenwet, maar voor uitsluitend het bieden van de mogelijkheid om goedkoop te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.
Overeenkomstig Rotterdams beleid in de 'leefmilieuverordening belhuizen' (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belhuizen aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belhuizen in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.
In het plangebied van dit bestemmingsplan komen dergelijke bestaande belhuizen niet voor. Belhuizen zijn doorgaans toelaatbaar in bestemmingen die een winkel mogelijk maken. Omdat de bestemmingsplanvoorschriften expliciet bepalen dat een belhuis niet onder een winkelfunctie valt, is in het plangebied geen belhuis toegestaan.
Het opnemen van de regeling in de 'leefmilieuverordening belhuizen' in dit bestemmingsplan is overigens ook noodzakelijk omdat een leefmilieuverordening slechts voorrang heeft op een bestemmingsplan dat in werking is getreden voorafgaand aan de inwerkingtreding van een leefmilieuverordening.
Het bestaande verkooppunt is als zodanig bestemd. Enige detailhandel in andere goederen of artikelen dan brandstof e.d. is hier toegestaan. De hoogte- en oppervlaktematen van de bij deze bestemming behorende bouwwerken zijn in de voorschriften van deze bestemmingen aangegeven.
Het bijbehorende lpg-vulpunt is, tezamen met de bijbehorende veiligheidszone, op de plankaart aangeduid binnen de groenbestemming. De aanduiding 'lpg-tank' ligt tevens binnen de groenbestemming en kent eveneens een veiligheidszone.
Op de bedrijventerreinen zijn zelfstandige detailhandelsbedrijven uitgesloten; deze horen thuis in een 'normaal winkelgebied'. Het voorzieningenniveau in het centrum en de concurrentieverhoudingen zouden ernstig kunnen worden aangetast, indien zich her en der grotere winkels (bijv. super- of bouwmarkten) zouden kunnen vestigen in relatief grote en goedkope ruimten, op plaatsen die daarvoor met name ruimtelijk niet geschikt zijn.
In het algemeen is op bedrijventerreinen in een aantal gevallen wel detailhandel toegestaan, mits het volumineuze detailhandel is, die wat betreft schaal, omvang van de goederen en mogelijke gevaar-/ hinderaspecten niet passen in een "normaal" winkelgebied. Het gaat bij de bedoelde vormen van detailhandel met name om detailhandel in zeer volumineuze goederen, zoals auto's, motoren, boten en caravans. Op het bedrijventerrein Autostrada wordt zo de detailhandel in auto's toegestaan.
De vestiging van andere perifere detailhandel of grootschalige detailhandel is niet mogelijk binnen dit gebied. Hiervoor zijn in Rotterdam enkele vaste plekken aangewezen.
Binnen de bestemming 'Water' wordt een onderscheid gemaakt naar '"Water -1 en - 2"
Alle in het gebied aanwezige watergangen met een structurele functie voor waterberging en waterhuishouding zijn als "Water - 1" bestemd. De hoofdwatergangen zijn als zodanig op de plankaart aangegeven middels aanduiding van de keurstrook.
Het gedeelte van de Nieuwe Maas dat binnen het plangebied valt is bestemd als "Water - 2". Binnen deze bestemming wordt het gebruik van de 'gronden' als ligplaats voor woonboten, varende woonschepen en partyschepen (horeca) niet toegestaan, met uitzondering van de zuidelijke walkant van de Watertorenhaven, waar varende woonschepen zijn toegestaan.
Het bunkerponton nabij de Schaardijk is als specifieke vorm van detailhandel bestemd door middel van een aanduiding op de plankaart.