Plan: | Nieuw Crooswijk II |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1001NwCrooswijk-oh01 |
De herstructurering van Nieuw Crooswijk is sinds 2000 in voorbereiding. Van het begin af aan zijn bewoners van Nieuw Crooswijk nauw bij de planvorming betrokken. Het eerste tastbare resultaat daarvan is de bewonersvisie "Zoeken naar de Crooswijkse mix" (1999). Hierin geven bewoners hun visie op de toekomst van de wijk. Rond die tijd zijn ook de woonwensen van de huidige bewoners en de marktpotenties van de wijk geïnventariseerd (beschreven in het rapport 'Woonwensenonderzoek en marktverkenning in Nieuw Crooswijk te Rotterdam', d.d. 2000).
De Crooswijkse mix en het woonwensenonderzoek hebben het uitgangspunt gevormd voor de verdere visievorming over Nieuw Crooswijk. Deze visievorming heeft haar beslag gekregen in de Structuurvisie "Nieuwe kijk op Nieuw Crooswijk" (juli 2003 vastgesteld door de gemeenteraad). De Structuurvisie is ook onder de bewoners van Nieuw Crooswijk breed gedragen.
De vervolgstap in het herstructureringsproces van de wijk was het opstellen van een stedenbouwkundig Masterplan dat de basis vormt voor dit bestemmingsplan. Het plan is in opdracht van de OntwikkelingsCombinatie Nieuw Crooswijk (OCNC) opgesteld door het stedenbouwkundig bureau West8, in samenwerking met de deelgemeente Kralingen Crooswijk, de gemeente Rotterdam en diverse bewonersorganen.
Het concept Masterplan is begin 2004 een uitgebreid traject ingegaan waarbij bewoners en andere belanghebbenden kennis konden nemen van het plan, vragen konden stellen en ook reacties konden geven. Voor deze participatie zijn in februari en maart 2004 bijeenkomsten georganiseerd voor huurders, eigenaren en (cultureel) ondernemers. Zij zijn meerdere keren met de makers van het Masterplan bij elkaar gekomen in kleinschalige inspraakbijeenkomsten. Parallel aan de bijeenkomsten konden belanghebbenden het informatiecentrum in de wijk bezoeken, waar een maquette van het plan staat en waar zij konden reageren op het Masterplan. Tot slot was het ook mogelijk om schriftelijk te reageren. Op al deze reacties is door de OCNC gereageerd in een huis-aan-huis verspreide brief.
Bij het opstellen van het Masterplan is dus veel ruimte geboden aan bewonersparticipatie en de reacties op het concept-Masterplan hebben geleid tot een aantal aanpassingen in het plan.
Veel van de bewonersreacties op het Masterplan hadden betrekking op de wijze van uitverhuizing van de zittende bewoners. Veel bewoners bleken niet goed op de hoogte van de afspraken die het WBR daarover met haar huurders heeft gemaakt. Deze afspraken zijn opgenomen in het Sociaal Statuut Nieuw Crooswijk. Om de informatieachterstand bij bewoners weg te werken heeft het WBR begin 2005 enkele informatieavonden georganiseerd over het Sociaal Statuut en is dit onderwerp uitgebreid belicht in een huis-aan-huis verspreide nieuwsbrief. Bovendien heeft het WBR samen met bewoners een werkgroep opgericht om te komen tot aanvullingen op het Sociaal Statuut. In dit kader is het belangrijk om te melden dat Nieuw Crooswijkers met een huurcontract bij het WBR dat dateert van voor 1 januari 2001 een terugkeergarantie voor een sociale huurwoning hebben, mits zij nog altijd een inkomen onder de ziekenfondsgrens hebben. Bewoners met een inkomen boven de ziekenfondsgrens of een huurcontract van na 1 januari 2001 kunnen zich inschrijven voor een duurdere huurwoning of een koopwoning in de nieuwe wijk.
Tot slot het Schutterskwartier. Een klein deel van de woningen in Nieuw Crooswijk is in particulier bezit. Dit bezit concentreert zich in het Schutterskwartier. Met de eigenaren uit het Schutterskwartier is uitgebreid overlegd. De OCNC heeft hen diverse alternatieven aangeboden om binnen of buiten de wijk tot vervangende huisvesting te komen. Naar aanleiding van het Masterplan hebben particuliere huiseigenaren uit het Schutterskwartier een alternatief stedenbouwkundig plan laten maken voor hun buurt en aangeboden aan de wethouder. Dat alternatieve plan is door de gemeente getoetst aan het bestuurlijke kader voor de herstructureringsplannen: de Structuurvisie. Daarin is voor het Schutterskwartier geconcludeerd dat het alternatieve plan voor het Schutterskwartier geen verbetering betekent ten opzichte van het Masterplan. Daarom heeft de gemeente het alternatieve plan afgewezen en vastgehouden aan het Masterplan.
Communicatie
Communicatie over de herstructureringsplannen vindt plaats op diverse manieren. Ten eerste zijn er regelmatig informatiebijeenkomsten, in enkele gevallen zelfs met aanwezigheid van Turkse en Arabische tolken. Ten tweede worden sinds 2000 enkele malen per jaar huis-aan-huis in de hele wijk nieuwsbrieven verspreid. Ten derde is er een informatiepunt in de wijk aan de Paradijslaan 93. Daarnaast wordt een actief communicatiebeleid gevoerd, waardoor alle lokale, regionale en ook landelijke media vanaf de aanvang van de herstructureringsplannen regelmatig aandacht besteden aan het herstructureringsproces. Naast een actief communicatietraject wordt ook veel gedaan aan participatie. Voor alle subbuurten zijn leefbaarheidsgroepen opgericht die ondersteund worden door het opbouwwerk en de wijkregisseurs van de deelgemeente. Eén keer in de zes weken vindt bovendien een algemene bewonersavond plaats onder de naam "de Koepel". Dit is een algemeen platform voor de wijk over alle zaken die bij de herstructurering aan de orde zijn. Ook de inrichting van de nieuwe wijk en het bouwproces komt hier aan bod.
Huidig traject
Zoals vermeld in paragraaf 2.7 slaagden enkele door appelante aangevoerde beroepsgronden. Hierop is het bestemmingsplan aangepast en zal het plan opnieuw voor vooroverleg aan de artikel 3.1.1. overlegpartners aangeboden worden. Daarna zal het op basis van het ontwerpbestemmingsplan voor een ieder mogelijk zijn zienswijzen in te dienen. Volledigheidshalve moet worden opgemerkt dat er geen inspraak mogelijk is op basis van de Inspraakverordening Rotterdam 2005. Door de deelgemeente wordt wel een informatieavond gehouden. De datum, tijd en plaats zullen op een nader te bepalen tijdstip door de deelgemeente bekend gemaakt worden.