Plan: | Nieuw Crooswijk II |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1001NwCrooswijk-oh01 |
Geluidhinder kan ontstaan door verschillende activiteiten. In de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer zijn geluidsnormen opgenomen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai. Deze normen geven de hoogst acceptabele geluidsbelasting bij geluidsgevoelige functies zoals woningen.
Bij het bepalen van de maximaal toegestane geluidsbelasting maakt de Wet onderscheid tussen bestaande situaties en nieuwe situaties. Nieuwe situaties zijn nieuw te bouwen geluidsgevoelige functies of nieuwe geluidhinder veroorzakende functies.
Gemeentelijk ontheffingsbeleid
In het ontheffingsbeleid geldt een stelsel van voorkeurswaarden en grenswaarden voor geluid. Vanaf 1 januari 2007 is niet de provincie, maar de gemeente Rotterdam verantwoordelijk voor het ontheffingsbeleid. In het Rotterdamse beleid staat een goede leefomgevingskwaliteit voor bewoners voorop.
Bij beperking van geluidhinder hanteert de gemeente een volgorde in prioriteit: eerst bronmaatregelen, daarna overdrachtsmaatregelen en dan ontvangersmaatregelen. Bij het beoordelen van ontheffingsaanvragen besteedt het gemeentebestuur aandacht aan de mate waarin het stedenbouwkundig ontwerp bijdraagt aan de beperking van geluidsoverlast. Zo wordt in ieder geval nagegaan of er minimaal één geluidluwe gevel mogelijk is. In een compacte stad blijven ontheffingen van de voorkeurswaarde geregeld nodig om nieuwbouw te kunnen realiseren. Door beperking van geluidsoverlast vanaf het begin mee te nemen bij gewenste stedelijke ontwikkelingen, gaat de gemeente ervan uit dat de aantrekkelijkheid van de stad gewaarborgd blijft.
Bij wegverkeerslawaai onderscheidt men tramlawaai en lawaai afkomstig van auto's en vrachtverkeer. Tramverkeer valt onder wegverkeerslawaai, aangezien tramlawaai wettelijk niet als spoorweglawaai aan te merken is.
Tramlawaai wordt volgens het Rotterdamse ontheffingsbeleid niet getoetst aan de voorkeursgrenswaarde van de Wgh, maar de bijdrage dient wel inzichtelijk te worden gemaakt in het kader van wegverkeerslawaai.
Als in een zone langs een weg nieuwe situaties mogelijk worden gemaakt, dan moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. De breedte van de zone is afhankelijk van het aantal rijstroken, het stedelijk gebied en de maximum snelheid. In het akoestisch onderzoek kunnen wegen waar een snelheid van maximaal 30 km/u geldt buiten beschouwing blijven. In de onderstaande tabel is de zonebreedte aangegeven.
Breedte geluidszones langs wegen
Soort gebied | Stedelijk | gebied | Buiten | stedelijk | gebied |
Aantal rijstroken | 1 of 2 | 3 of meer | 1 of 2 | 3 of 4 | 5 of meer |
Zonebreedte | 200 meter | 350 meter | 250 meter | 400 meter | 600 meter |
In nieuwe situaties is de voorkeursgrenswaarde aan de gevel 48 dB. Het college van Burgemeester en Wethouders hebben volgens artikel 83 van de Wet geluidhinder de bevoegdheid om een hogere waarde vast te leggen. De onderbouwing van dit voornemen, het ontwerpbesluit, wordt tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter inzage gelegd. Om na te gaan in hoeverre aan de normen van de Wet geluidhinder kan worden voldaan zijn geluidsberekeningen uitgevoerd.
Plangebied
In het kader van het bestemmingsplan "Nieuw Crooswijk (2006)" heeft de deelgemeente Kralingen-Crooswijk 16 mei 2008 besloten de meeste binnenstedelijke wegen tot 30 km wegen te benoemen (met ingang van de uitvoering van de herinrichting e.d. in het kader van de uitvoering van dit bestemmingsplan). De overige binnenstedelijke wegen zijn 50 km wegen: de Bosdreef, Boezemlaan, Nieuwe Boezemstraat en de Crooswijksestraat.
In de directe omgeving van de ontwikkellocaties liggen de Kerkhoflaan, Linker Rottekade, Crooswijkseweg, Nieuwe Crooswijkseweg, Crooswijksebocht, Paradijslaan en Rusthoflaan waar op een maximum snelheid van 30 km/u geldt. Deze wegen zijn conform artikel 74 lid 2 van de Wetgeluidhinder vrijgesteld van zoneringsplicht. Derhalve hoeft de geluidsbelasting vanwege deze wegen van rechtswege niet te worden onderzocht. Een toetsing van deze wegen aan de bepalingen van de Wet geluidhinder is niet aan de orde. Conform de nota "Ontheffingsbeleid Wet geluidhinder voor bouw- en bestemmingsplannen in gemeente Rotterdam", alsmede ten behoeve van een goede ruimtelijke onderbouwing van een bestemmingsplan, dient de geluidsbelasting vanwege niet zoneplichtige geluidsbronnen bij dat plan inzichtelijk te worden gemaakt. De geluidsbelasting vanwege de genoemde 30 km/uur-wegen is daarom in dit rapport berekend, maar niet getoetst aan de normen van de Wet geluidhinder. Ten aanzien van de geluidsinvloed van omliggende wegen op eventuele 'nieuwe' situaties in het bestemmingsplan "Nieuw Crooswijk II" dient akoestisch onderzoek plaats te vinden.
De verwachte etmaalintensiteiten van de binnenstedelijke wegen voor het jaar 2020 zijn verstrekt door dS+V, afdeling Verkeer en Vervoer. De verkeersgegevens zijn bepaald met behulp van de Regionale Verkeersmilieukaart (RVMK). De verkeergegevens van de A20 zijn verstrekt door Rijkswaterstaat. In onderstaande tabel is een overzicht opgenomen van de gehanteerde etmaalintensiteiten.
nr | Straatnaam | Tussen | En | Etmaal intensiteit 2020 | snelheid (km/h) |
Weg dektype* |
|||||
1 | Boezemlaan | Soetendaalsekade | Veilingbrug | 28.550 | 50 | DAB | |||||
2 | Boezemlaan | Veilingbrug | Boezembocht | 27.775 | 50 | DAB | |||||
3 | Boezemlaan | Boezembocht | Kerkhoflaan | 26.350 | 50 | DAB | |||||
4 | Boezemlaan | Kerkhoflaan | Nwe Boezemstraat / Bosdreef | 27.525 | 50 | DAB | |||||
5 | Boezemlaan | Nwe Boezemstraat | Karmelweg / Langepad | 15.300 | 50 | DAB | |||||
6 | Bosdreef | Boezemlaan | Ir. P. Kosterlaan | 29.350 | 50 | DAB | |||||
7 | Nwe Boezemstraat | Boezemlaan | Rusthoflaan | 26.550 | 50 | DAB | |||||
8 | Nwe Boezemstraat | Rusthoflaan | Pijperstraat | 20.425 | 50 | DAB | |||||
9 | Kerkhoflaan | Boezemlaan | Rusthoflaan | 2.600 | 30 | Klinkers | |||||
10 | Kerkhoflaan | Rusthoflaan | Paradijslaan | 2.775 | 30 | Klinkers | |||||
11 | Linker Rottekade | Paradijslaan | Zaagmolenburg / Crooswijksestraat | 5.550 | 30 | Klinkers | |||||
12 | Rusthoflaan | Kerkhoflaan | Paradijslaan | 1.400 | 30 | Klinkers | |||||
13 | Rusthoflaan | Paradijslaan | Nwe Crooswijkseweg | 4.550 | 30 | Klinkers | |||||
14 | Rusthoflaan | Nwe Crooswijkseweg | Nwe Boezemstraat | 4.775 | 30 | Klinkers | |||||
15 | Paradijslaan | linker Rottekade / Kerkhoflaan | Rusthoflaan | 3.325 | 30 | Klinkers | |||||
16 | Crooswijkseweg | Crooswijksestraat / Pijperstraat | Rusthoflaan | 3.775 | 30 | Klinkers | |||||
17 | Nwe Crooswijkseweg | Rusthoflaan | Kop Paradijslaan | 1.050 | 30 | Klinkers | |||||
18 | Crooswijksestraat | Linker Rottekade | Crooswijksedwarsstraat | 12.525 | 50 | DAB | |||||
19 | Crooswijksestraat | Crooswijksedwarsstraat | Crooswijkseweg | 10.125 | 50 | DAB | |||||
20** | Pijperstraat | Crooswijkseweg | Boezemstraat | nvt | nvt | nvt | |||||
21*** | Crooswijksebocht | Linker Rottekade / Kerkhoflaan | Zwaanshalspad | 525 | 30 | Klinkers | |||||
22*** | Paradijslaan | Rusthoflaan | Boezemlaan | 1.175 | 30 | Klinkers | |||||
23 | A20 | Crooswijk | Shieplein | 77.500 | 80 à 100 | ZOAB | |||||
24 | A20 | Schieplein | Crooswijk | 74.100 | 80 à 100 | ZOAB | |||||
25 | A20 | Crooswijk | Terbregseplein | 71.300 | 80 à 100 | ZOAB | |||||
26 | A20 | Terbregseplein | Crooswijk | 71.700 | 80 à 100 | ZOAB | |||||
27 | A20 | Oprit Crooswijk | 5.800 | 80 à 100 | ZOAB | ||||||
28 | A20 | Afrit Crooswijk | 2.800 | 80 à 100 | ZOAB |
*) DAB = Dicht Asfalt Beton,
ZOAB = Zeer Open Asfalt Beton ( in dit geval type 6/16 crow 200)
**) Pijperstraat: de ontwikkellocaties vallen buiten de geluidszone van de Pijperstraat.
***) De wegvakken 21 en 22 zijn nageleverd door dS+V, Verkeer en Vervoer, dd. september 2008.
Autosnelweg A20
De ontwikkellocaties B, D en F vallen gedeeltelijk binnen de geluidszone van de A20. De maximale snelheid is deels 80 km/uur en deels 100 km/uur. Waar de maximumsnelheid 100km/uur is, is in het onderzoek 100 km/uur voor lichte motorvoertuigen en 80 km/uur voor middelzwaar en zware voertuigen gehanteerd. In bovenstaande tabel zijn de gehanteerde etmaalintensiteiten van de diverse wegvakken opgenomen.
In het akoestisch rapport is een overzicht gegeven van het gehanteerde rekenmodel. Het model is gemaakt met behulp van het programma WinHavik (versie 7.79) van DirActivity software. Het programma maakt bij de berekeningen gebruik van het Royal Haskoning rekenhart voor wegverkeerslawaai (versie 12) en railverkeerslawaai (versie 8). De rekenharten rekenen volgens SRMII conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.
Voor dit bestemmingsplan is het onderzoek uitgevoerd door Gemeentewerken.
Tabel: resultaten akoestisch onderzoek wegverkeerslawaai
Locatie | Locatie binnen geluidzone van wegvak |
Hoogte rekenpunt (meter) |
Lden (incl aftrek art 110 Wgh) [dB] |
||
A | Boezemlaan Bosdreef Nieuwe Boezemstraat |
7,5 13,5 4,5 |
62,8 57,3 62,1 |
||
B | Boezemlaan Bosdreef Nieuwe Boezemstraat A20 |
7,5 25,5 13,5 22,5 |
62,1 46,1 40,0 54.6 |
||
C | Boezemlaan Bosdreef Nieuwe Boezemstraat |
7,5 22,5 / 25,5 25,5 |
63,2 52,6 47,6 |
||
D | Boezemlaan Bosdreef Nieuwe Boezemstraat A20 |
19,5 4,5 16,5 40,5 |
51,3 28,3 34,3 55,0 |
||
E | Boezemlaan Bosdreef Nieuwe Boezemstraat |
13,5 / 16,5 16,5 16,5 |
48,0 43,7 43,8 |
||
F | Boezemlaan Nieuwe Boezemstraat A20 |
22,5 19,5 22,5 |
46,3 36,2 54,1 |
||
G | Boezemlaan Nieuwe Boezemstraat |
22,5 22,5 |
42,3 34,1 |
||
K | Crooswijksestraat | 13,5 | 43,4 | ||
L | Boezemlaan Nieuwe Boezemstraat |
1,5 13,5 |
35,3 44,1 |
||
M | Boezemlaan Bosdreef Nieuwe Boezemstraat |
16,5 1,5 16,5 |
44,0 42,7 50,2 |
||
N | Boezemlaan Bosdreef Nieuwe Boezemstraat |
13,5 16,5 10,5 / 13,5 |
49,7 49,8 59,4 |
Uit de resultaten blijkt dat bij alle onderzochte locaties, met uitzondering van de locaties E, G, K en L de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. Voor de locaties waar de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden, maar niet de maximaal te verlenen hogere grenswaarde (63dB), is een hogere waarde nodig.
Rijksweg A20
Uit de resultaten van het onderzoek naar de geluidbelasting is gebleken dat binnen de zone van de rijksweg bij locatie B, D en F de voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden. De maximaal toegestane grenswaarde voor vervangende nieuwbouw binnen de zone van een rijksweg bedraagt 63 dB. In de zone waren in de oude situatie circa 202 woningen aanwezig. Dit aantal is inclusief de woningen die niet zijn gesloopt.
Locatie D is op de plankaart aangeduid met de bestemming 'Woongebied'. Binnen deze bestemming worden ook maatschappelijke voorzieningen mogelijk gemaakt. Een gedeelte van deze locaties valt echter binnen de geluidzone van de A20. Binnen dit gedeelte zijn geluidsgevoelige maatschappelijke voorzieningen uitgesloten. Wel is in de regels een vrijstelling opgenomen dat als uit nader akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidbelasting op de gevel 53 dB of minder is, geluidsgevoelige maatschappelijke objecten gerealiseerd kunnen worden binnen de geluidzone van de A20.
Reeds verleende hogere waarden
In het kader van het bestemmingsplan "Nieuw Crooswijk" (2006) zijn door de Provincie Zuid-Holland op 3 februari 2006 reeds hogere waarden vastgesteld. Deze verleende hogere waarden (tevens omgerekend naar Lden) zijn weergegeven in onderstaande tabel.
tabel: Reeds eerder verleende hogere waarden
Locatie | Zoneplichtige weg |
Geluidbelasting boven de voorkeurswaarde
lden [dB] |
Verleende hogere waarde 3 februari 2006 Lden [dB] |
||
Locatie A | Boezemlaan Bosdreef Nieuwe Boezemstraat |
63 57 62 |
64,3 - 63,2 |
||
Locatie B | Boezemlaan A20 |
62 55 |
63,3 55,2 | ||
Locatie C | Boezemlaan Bosdreef |
63 53 |
64,3 - |
||
Locatie D | Boezemlaan A20 |
51 58 |
- 56,2 |
||
Locatie F | A20 | 57 | 55,2 | ||
Locatie M | Nieuwe Boezemstraat | 52 | 51,3 | ||
Locatie N | Boezemlaan Bosdreef Nieuwe Boezemstraat |
50 50 61 |
- - 60,2 |
NB Het besluit van de provincie is gebaseerd op de 'oude' locatie indeling. De verleende hogere waarden zijn omgezet naar de nieuwe
naamgeving van de locatie indeling, zie plaatje met locaties.
Ten gevolge van de Bosdreef dienen voor de ontwikkellocaties A, C en N hogere waarden te worden aangevraagd van 57 dB, respectievelijk 53 dB en 50 dB en ten gevolge van de Boezemlaan voor de ontwikkellocaties D en N van 51 dB respectievelijk 50 dB.
Deze hogere waarden is een aanvulling van de reeds genomen besluit.
Overeenkomstig de systematiek van verkeerswegen hebben ook spoorwegen een toetsingzone voor geluidhinder. De omvang van deze zone is per traject opgenomen in het 'Besluit geluidhinder spoorwegen'. Voor de spoorverbinding 'Rotterdam - Gouda' (traject 601) ter hoogte van het plangebied bedraagt de geluidszone 600 meter.
Alleen de ontwikkellocaties B en D vallen binnen de geluidzone van de spoorweg.
Tabel: Maximale geluidsbelasting bij de ontwikkellocaties ten gevolge van railverkeer.
Locatie | Rekenpunt |
Hoogte [m] |
Lden [dB] |
||
Locatie B | B6 | 22,5 | 48,0 | ||
Locatie D | D5 | 40,5 | 48,0 |
Uit deze tabel blijkt dat de voorkeurswaarde van 55 dB ten gevolge van railverkeer niet wordt overschreden.
Het plan ligt niet binnen de 35 KE-zone, zoals vastgesteld door middel van het besluit "Aanwijzing luchtvaartterrein Rotterdam Airport" op 17 oktober 2001, zodat voor dit aspect geen toetsing aan de Luchtvaartwet en de bij de Wet geluidhinder behorende besluiten nodig is.
Het plan ligt niet binnen een geluidscontour afkomstig van een gezoneerd industrieterrein, zodat voor dit aspect geen toetsing aan de Wet geluidhinder behorende besluiten nodig is.