Plan: | Nieuw Crooswijk II |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0599.BP1001NwCrooswijk-oh01 |
In de regels is opgenomen dat voor de blokken A tot en met N het totale woningaantal niet meer dan 2100 mag bedragen. Dit aantal is gebaseerd op het masterplan waarin 1753 nieuwe woningen na herstructurering zijn opgenomen en 347 woningen gehandhaafd blijven. Los daarvan zijn per bouwblok of bouwvlak maximale woningaantallen gegeven die gerespecteerd dienen te worden.
Deze aantallen hebben overigens geen betrekking op de circa 379 woningen in de Tamboerbuurt en de 49 woningen op het Schuttersveld.
In de regels is een regeling voor werken aan huis opgenomen. Deze regeling gaat uit van een zo groot mogelijke flexibiliteit in toegestane bedrijfsactiviteiten, mits de omgeving geen gevaar loopt en geen onevenredige hinder ondervindt van de activiteit. De bedrijfsactiviteiten zijn toegestaan in alle woningen, ongeacht het type woning of het gebied waar de woning staat. De belangrijkste voorwaarden zijn dat maximaal 30% van de woning voor beroeps-/bedrijfsactiviteiten mag worden gebruikt en dat de woning er aan de buitenkant als woning uit blijft zien. Reclame-uitingen aan de buitenzijde van de woning zijn niet toegestaan. Verder worden detailhandelsactiviteiten en bedrijfsmatige reparatie en onderhoud aan motorvoertuigen nadrukkelijk uitgesloten.
Per 1 oktober 2010 is de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) in werking getreden, alsmede het Besluit omgevingsrecht (Bor). Gelijktijdig is het Besluit bouwvergunningvrije en licht bouwvergunningplichtige bouwwerken van de Woningwet vervallen.
De vergunningvrije activiteiten zijn nu opgesomd in de artikelen 2 en 3 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht (Bor).
Een omgevingsvergunningvrij bouwwerk op grond van artikel 2 van het Bor is zonder meer toegestaan, hiervoor hoeft niet naar het bestemmingsplan te worden gekeken. Voor bouwwerken die toegestaan zijn op grond van artikel 3 van het Bor is bij strijdigheid met het bestemmingsplan wel een omgevingsvergunning vereist.
In de Horecanota 2008 - 2011 van deelgemeente Kralingen - Crooswijk worden de hoofdlijnen van het horecabeleid beschreven. Dit beleid is, voor zover ruimtelijk relevant, vastgelegd in dit bestemmingsplan. De horeca is in de huidige panden bestemd met een aanduiding "Horeca toegestaan" op de plankaart. In de regels zijn de adressen vastgelegd waarvoor deze aanduiding geldt.
In de deelgemeente wordt ernaar gestreefd de overlastarme situatie zo veel mogelijk te handhaven. Inrichtingen worden uit woonstraten geweerd. Horecaondernemingen dienen te passen bij het karakter van vestigingsgebieden en de reeds gevestigde horeca. In de meeste straten in Kralingen - Crooswijk is de bestaande horecamix en spreiding al in overeenstemming met het karakter van de straat. De algemene gewenste ontwikkeling luidt dan ook: handhaving van het bestaande aantal en soort inrichtingen.
De horecafunctie is op zeer beperkte schaal toegestaan in het plangebied. In de bestemming "Gemengd - 3" aan de Crooswijksebocht is de vestiging van nieuwe horeca mogelijk tot een maximum van 800 m2. Verder hebben de bestaande cafés in de aanduiding 'horeca toegestaan' gekregen.
Binnen het te reconstrueren deel van het plangebied is een tiental nieuwe kleinschalige winkels mogelijk met een omvang van maximaal 100 m² per vestiging. Deze kunnen verspreid over het gebied gerealiseerd worden. Enige concentratie rondom het Paradijsplein is gewenst. De winkels in de te handhaven bebouwing aan de Paradijslaan zijn ook in de toekomst mogelijk. Deze winkels zijn door middel van een aanduiding "detailhandel toegestaan" op de plankaart aangegeven.
Op de hoek Paradijslaan/Kerkhoflaan zijn bedrijven (in milieucategorie 1 en 2) en showrooms toegestaan. Winkels zijn hier niet toegestaan.
De aanwezigheid van belhuizen wordt in Rotterdam in menig deelgemeente in toenemende mate als problematisch ervaren. Weliswaar moeten belhuizen die tevens goederen te koop aanbieden zich net als winkels houden aan de Winkeltijdenwet, maar voor uitsluitend het bieden van de mogelijkheid om goedkoop te telefoneren geldt de Winkeltijdenwet niet en dat betekent dat die dienst 24 uur per dag, 7 dagen in de week mag worden aangeboden. Dit kan leiden tot overlast door het komen en gaan van klanten op late uren in straten waar wonen en detailhandel van oudsher worden gecombineerd. Het voorkomen van overlast in verband met de bescherming van de leefbaarheid van een gebied, wordt in dit bestemmingsplan vertaald in direct werkende beperkende gebruiksregels.
Overeenkomstig Rotterdams beleid in de 'leefmilieuverordening belhuizen' (van kracht geworden op 22 december 2006) legt dit bestemmingsplan de realisatie van belhuizen aan banden. Het beleid is gericht op het beperken van het aantal belhuizen in Rotterdam tot het aantal dat aanwezig was ten tijde van het van kracht worden van de genoemde leefmilieuverordening.
In het plangebied van dit bestemmingsplan komen dergelijke bestaande belhuizen niet meer voor. Belhuizen zijn doorgaans toelaatbaar in bestemmingen die een winkel mogelijk maken. Omdat de bestemmingsplanregels expliciet bepalen dat een belhuis niet onder een winkelfunctie valt, is in het plangebied geen belhuis toegestaan.
Het opnemen van de regeling in de 'leefmilieuverordening belhuizen' in dit bestemmingsplan is overigens ook noodzakelijk omdat een leefmilieuverordening slechts voorrang heeft op een bestemmingsplan dat in werking is getreden voorafgaand aan de inwerkingtreding van een leefmilieuverordening.
In het plangebied is een ondergrondse hoogspanningsverbinding gelegen. Deze is met een bebouwingsvrije zone van 5 meter aan weerszijden aangegeven op de plankaart.
Over het plangebied ligt een straalpad ten behoeve van de telecommunicatie. Om de onbelemmerde doorgang van de signalen te waarborgen geldt een hoogtebeperking voor bouwwerken van 96 meter binnen het straalpad. De onbelemmerde doorgang is vanwege de maximum bouwhoogte niet in het geding.
Over het plangebied zijn toetsingsvlakken gelegen t.b.v. communicatie- en navigatieapparatuur van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) om de kwaliteit hiervan te waarborgen. Enkele van de kegelvormige toetsingsvlakken liggen ter hoogte van het bestemmingsplan op circa 45 tot 65 meter NAP. De toetsingsvlakken worden als volgt uitgelegd: als de bebouwing lager is dan de hoogte van de toetsingvlakken, dan is er geen verdere toestemming van Luchtverkeersleiding Nederland (LNVL) of Rijkswaterstaat nodig. Zodra de bebouwing hoger is dan de toetsingvlakken dienen LVNL en Rijkswaterstaat te beoordelen of de bebouwing een belemmering is voor respectievelijk de apparatuur en de vliegbewegingen.
In het bestemmingsplan zijn enkele hoogteaccenten toegestaan die deze toetsingsvlakken doorkruisen.
Aandacht gaat uit naar het obstakelvrij houden van de aanvliegroutes. Door provincie en gemeenten wordt al gewerkt met de "obstakelvrije zones" (ook wel Runway-End Safety Areas (RESA) genoemd). Een wettelijke verplichting ontbreekt echter nog. Momenteel is echter een aanpassing van de Luchtvaartwet in voorbereiding, waardoor in de toekomst ook voor regionale en kleine luchthavens een Luchthavenindelingsbesluit zal worden opgesteld. Het plangebied ligt binnen de aanvliegroute van Rotterdam Airport. In verband met de vliegveiligheid geldt er binnen de aanvliegroute een hoogtebeperking voor gebouwen en andere bouwwerken. Ter plaatse van de Algemene Begraafplaats, tot aan Schutterskwartier en Wandeloordgebied geldt een hoogtebeperking tot circa 40 meter NAP. Daarbuiten loopt de hoogtebeperking op tot circa 60 meter boven NAP in het Tamboergebied.
Het straatpeil in het plangebied varieert tussen enkele decimeters boven NAP tot circa 1 meter beneden NAP.
In de regels zijn in meerdere locaties met de bestemming "Woongebied" en "Gemengd - 3" hoogteaccenten toegestaan die hoger zijn dan de 40 meter. In de regels is opgenomen dat wanneer hoger gebouwd wordt dan 40 meter, een advies van de Luchtverkeersleiding Nederland noodzakelijk is, om aan te tonen dat de voorgenomen bouwactiviteiten geen gevaar of hinder opleveren voor het luchtverkeer.