Plan: | Donckse Velden |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0597.BPSLIK2010DoncVeld-OH01 |
Bij het toetsen van de geluidsbelasting aan de grenswaarden werden geluidsbronnen van verschillende oorsprong voorheen afzonderlijk beoordeeld, volgens de systematiek van de Wet geluidhinder. In werkelijkheid wordt natuurlijk van de gezamenlijke geluidsbronnen meer hinder ervaren dan van elk van de afzonderlijke bronnen. Indien na toetsing van de afzonderlijke geluidsbronnen blijkt dat de voorkeurswaarde wordt overschreden, moet bij een afweging voor het afgeven van een hogere waarde rekening worden gehouden met het gecumuleerde geluidsniveau. Het begrip cumulatie wordt al langer gebruikt bij milieueffectrapportages. Uit onderzoek blijkt dat de relatie tussen geluidsbelasting en hinder (dosis-effect-relatie) per geluidsbron verschilt. Bij een gelijke geluidsbelasting wordt industrielawaai als hinderlijker ervaren dan wegverkeer.
De gecumuleerde geluidsbelasting is berekend volgens het Reken- en meetvoorschrift Wet geluidhinder (de zogenaamde methode Miedema). Hierbij worden bij de Lden-waarden van elke geluidsbron equivalente wegverkeerslawaainiveaus berekend. Deze worden energetisch gesommeerd tot een cumulatief Lden-niveau.
Voor de beoordeling van de gecumuleerde geluidsbelasting kan gebruik worden gemaakt van de methode uit de rapportage Cumulatie en Saldobenadering van de Regiegroep Geluid Limburg, die gebaseerd is op de 'methode Miedema' met MKM waarde. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 6.4 Lden Miedema (bron: Regiegroep geluid Limburg cumulatie en saldo-benadering) Lden classificering milieukwaliteit
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 55 dB | redelijk |
55 - 60 dB | matig |
60 - 65 dB | tamelijk slecht |
65 - 70 dB | slecht |
> 70 dB | zeer slecht |
Binnen het plangebied is sprake van het afgeven van hogere waarden ten behoeve van de ontwikkeling van een aantal nieuwe woningen. Op de locaties nabij de Benedenrijweg (locatie 1, 2 en 3) wordt geluidshinder ondervonden van zowel wegverkeer als industrie. Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening hebben cumulatieberekeningen plaatsgevonden met de cumulatiemethode. De cumulatieberekeningen zijn uitgevoerd voor de terug te bouwen woning binnen locatie 1 en voor de 4 mogelijk door interne splitsing te realiseren nieuwe woningen in de monumentale gebouwen binnen locatie 2 en/of locatie 3. Bij de cumulatieberekeningen wordt voor wegverkeerslawaai geen rekening gehouden met de aftrek van 5 dB conform artikel 110g Wgh.
De maximale geluidsbelastingen per bron per locatie3
locatie | wegverkeerslawaai | industrielawaai4 |
locatie 1 (1 vervangende woning) | 58 dB5 | 54 dB(A) |
locatie 2 (mogelijk 1-4 woningen) | 56 dB | 55 dB(A) |
locatie 3 (mogelijk 1-4 woningen) | 52 dB | 55 dB(A) |
Uit de berekeningen komt naar voren dat de maximale gecumuleerde geluidsbelasting in Lden-waarde 60 dB bedraagt voor locatie 1, 59 dB voor locatie 2 en 57 dB voor locatie 3. Dit betreft een worstcasesituatie, namelijk de maximale geluidsbelasting vanwege wegverkeer gecumuleerd met de maximale geluidsbelasting vanwege industrie per locatie.
Uitgaande van het beoordelingskader wordt de gecumuleerde akoestische situatie op de meest belaste gevels als 'matig' beoordeeld. Dit betreft niet alleen de gevels aan de Benedenrijweg (wegverkeerslawaai), maar ook de oost- en westgevels van de geprojecteerde woningen (vanwege industrielawaai). Door een sterke geluidswering van de gevels en een gunstige interne indeling van de verblijfsruimten kan de vereiste binnenwaarde van 33 dB (conform bouwbesluit) worden gegarandeerd. Aan de achterzijde van de woningen (zuidzijde en bezonningskant) bevindt zich een geluidsluwe gevel en bestaat de mogelijkheid voor een geluidsluwe buitenruimte. Vanuit bovenstaande overwegingen wordt de gecumuleerde geluidssituatie van 57 tot 60 dB bij de ontwikkeling van nieuwe woningen aanvaardbaar geacht.