direct naar inhoud van 4.3 Wegverkeerslawaai
Plan: Schoolmeesterswoning
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0597.BPRIJS2012schoolmw-OH01

4.3 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling

Binnen het plangebied worden 6 nieuwe woningen mogelijk gemaakt. De herbouw van de schoolmeesterswoning wordt meegenomen in het akoestisch onderzoek, omdat dit eveneens een woonfunctie betreft. De nieuwe woningen zijn volgens de Wet geluidhinder (Wgh) geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven - bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg moet worden getoetst. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de beoogde binnenstedelijke ontwikkeling geldt een uiterste grenswaarde van 63 dB. Aangezien voor auto(snel)wegen een buitenstedelijke ligging geldt bedraagt de uiterste grenswaarde voor de A16 53 dB. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van de aftrek conform artikel 3.6 uit het Reken- en Meetvoorschrift 2006 is gebruik gemaakt.

Onderzoek

Het plangebied is gelegen binnen de geluidszone van de Rijksstraatweg en de Waalweg. Deze wegen hebben een geluidszone van 200 m uitgaande van 1-2 rijstroken en een binnenstedelijke ligging. Verder ligt de locatie ook binnen de 600 m brede zone van de A16.

Rekenmethodiek en invoergegevens

Het akoestisch onderzoek, met uitzondering van het onderzoek voor de A16, is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. Het onderzoek voor de A16 is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II). Voor het SRM II model is aangesloten bij de geluidskaart van de gemeente Ridderkerk. De berekeningsresultaten zijn opgenomen in Bijlage 1.

De gehanteerde intensiteiten voor de A16 zijn eveneens opgenomen in Bijlage 1. De overige gehanteerde verkeersintensiteiten staan vermeld in tabel 4.1. De verkeersgegevens zijn verkregen van de gemeente Ridderkerk. De gegevens van de Rijksstraatweg zijn afkomstig uit het RVMK 2019. Van de Waalweg zijn gegevens uit het jaar 2004 beschikbaar. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar (2023) is uitgegaan van een autonome groei van 1,5% per jaar.

Tabel 4.1 verkeersintensiteiten in mvt/etmaal op een weekdag

  2023  
Rijksstraatweg   8.423  
Waalweg   360  

Voor de voertuigverdeling is uitgegaan van de standaard voertuigverdeling van een wijkverzamelweg. De wegdekverharding op beide wegen bestaat uit dicht asfaltbeton.

Resultaten gezoneerde wegen

Ten gevolge van het verkeer op de A16 is de ligging van de geluidscontouren bepaald. Hieruit blijkt dat in het plangebied de geluidsbelasting lager is dan 48 dB. De schoolmeesterswoning is het meest nabij de A16 gelegen. Op basis van de contourenplot ligt de 48 dB-contour ter plaatse van de schoolmeesterswoning. Daarom is voor de schoolmeesterswoning een nadere berekening uitgevoerd door de gedetailleerde geluidsbelasting aan de gevels van de woning te berekenen, zie Bijlage 1. Hieruit blijkt dat de geluidsbelasting 47 dB bedraagt op een maatgevende hoogte van 4,5 m en dus onder de 48 dB ligt. Dit betekent dat ten gevolge van het verkeer op de A16 sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

De schoolmeesterswoning ligt op een minimale afstand van 16 m uit de as van de Rijksstraatweg en op een minimale 17 m van de Waalweg. Ten gevolge van de Rijksstraatweg bedraagt de maximale geluidsbelasting op een maatgevende waarneemhoogte van 1,5 m 58 dB. Ten gevolge van de Waalweg bedraagt de maximale geluidsbelasting op een maatgevende waarneemhoogte van 1,5 m 44 dB. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt overschreden ten gevolge van de Rijksstraatweg maar de uiterste grenswaarde van 63 dB niet.

De nieuwe patiowoningen kunnen op een minimale afstand van 28 m uit de as van de Rijksstraatweg gerealiseerd worden. Op deze afstand bedraagt de maximale geluidsbelasting op de maatgevende waarneemhoogte 55 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden maar de uiterste grenswaarde niet.

De 48 dB contour ten gevolge van het verkeer op de Rijksstraatweg ligt op 78 m uit de wegas. De nieuwe twee-onder-een-kap woningen liggen op grotere afstand, wat betekent dat geen sprake is van een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde en dus sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Voor het bepalen van de geluidsbelasting ten gevolge van de Waalweg is eveneens de 48 dB contour bepaalt. De contour bedraagt hier maximaal 8 m uit de as van de weg. Alle woningen liggen op grotere afstand, waardoor de geluidsbelasting ten gevolge van deze weg acceptabel is.

Maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting

Als gevolg van het verkeer op de Rijksstraatweg wordt de voorkeursgrenswaarde aan de gevels van de schoolmeesterswoning en de patiowoningen overschreden. Bezien is of met maatregelen de geluidsbelasting doelmatig kan worden teruggedrongen. Er is een aantal maatregelen ter reductie van de geluidsbelasting denkbaar. Een mogelijkheid is om de functie van de weg, samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid te wijzigen. Het beperken van de verkeersomvang of de samenstelling van het verkeer is niet doelmatig. De weg is een (belangrijke) gebiedsontsluitingsweg. Deze functie dient ten behoeve van de bereikbaarheid te worden behouden. Functiewijziging, wijziging van de samenstelling of snelheid van het verkeer zijn derhalve niet mogelijk en stuiten op overwegende bezwaren van verkeerskundige aard.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van geluidsreducerend asfalt. Het wegdektype van de wegen is dicht asfalt beton (DAB). Toepassen van geluidsreducerend asfalt levert een reductie van circa 3 dB op. Vanwege de kosten stuit het vervangen van het asfalt echter op overwegende bezwaren van financiële aard.

Maatregelen in het overdrachtsgebied zoals geluidsschermen zijn stedenbouwkundig niet inpasbaar.

Conclusie

Ten gevolge van het verkeer op de A16 en de Waalweg is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Ten gevolge van het verkeer op de Rijksstraatweg wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB aan de gevels van de schoolmeesterswoning en patiowoningen overschreden. Voor de twee-onder-een-kap woningen geldt dat wel sprake is van een aanvaardbaar klimaat.

Aangezien maatregelen niet mogelijk en/of doelmatig zijn zal een besluit tot vaststelling van hogere waarden moeten worden voorbereid. Een overzicht van de hogere waarden staan in tabel 4.2.

Tabel 4.2 Ontheffingswaarden

ontwikkeling   aantal   geluidsbelasting   geluidsbron  
Schoolmeesterswoning   1   58 dB   Rijksstraatweg  
Patiowoningen   2   55 dB   Rijksstraatweg