direct naar inhoud van 2.2 De rivieroever als geheel
Plan: Bolnes Maasoever - Oost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0597.BPBOLN2012BOLNESMO-OH01

2.2 De rivieroever als geheel

De rivieroever van Ridderkerk, van Bolnes tot en met de Crezéepolder, kent een enorme variatie in functies en bebouwing van sterk verschillende kwaliteit en verschijningsvorm. De ruim 6 km oeverlengte is slechts voor een beperkt deel openbaar toegankelijk. De bebouwing verschilt ook sterk in ouderdom. Zo staan langs de dijk monumentale stadse (vakwerk)villa's, maar ook moderne villa's en appartementengebouwen. Oude monumentale bedrijfshallen (scheepsbouw) worden afgewisseld door moderne nieuwe bedrijfsbebouwing en grootschalige nieuwe transport- en distributiehallen. Dit betekent dat er niet alleen variatie in bouwstijlen, maar ook een grote variatie in bouwmassa en bouwhoogte is te vinden.

Met de realisering van de bebouwing in het plan Park Maasdonck en het transport en distributiecentrum Ridderhaven, is aangetoond dat de weidse ruimte van de rivier eenvoudig tegenwicht kan bieden aan grootschalige en hoge bebouwing. Tevens is duidelijk geworden dat daardoor landmarks voor de wijde omgeving worden gerealiseerd.

Door de menging en nabijheid van wonen en bedrijvigheid, is op een aantal plaatsen sprake van milieuhinder en/of, ruimtelijk bezien, weinig aantrekkelijke overgangen. Daarnaast wordt de binding van bedrijven met het water minder waardoor karakteristieke beelden (kranen en dergelijke) verdwijnen en vindt tevens steeds meer transport plaats via de wegen, wat deels weer overlast veroorzaakt in woongebieden. Ten slotte is een aantal gewenste ontwikkelingen opgehouden in verband met diverse milieuaspecten (industrielawaai, bodemkwaliteit). Deze (bedrijfs)locaties dreigen in verval te raken.

De routevorming langs en naar de oevers verschilt sterk van karakter. Deels is sprake van brede geasfalteerde wegen waarop ook veel vrachtverkeer rijdt, deels is alleen sprake van een B-weg en/of fietspad. De huidige waterkering voert geheel langs de oeverzone en is goed herkenbaar door de forse groene taluds (over het algemeen het beste zichtbaar aan de landzijde). Oude waterkeringen, zoals de Ringdijk tussen Slikkerveer en Donkersloot, laten een ander patroon zien, waarbij forse delen van Ridderkerkse bedrijventerreinen en het woongebied Het Zand nog 'buitendijks' zijn gelegen. Deze oude dijken vormen nu interessante routes vanuit het stedelijk gebied naar de huidige oevers.

afbeelding "i_NL.IMRO.0597.BPBOLN2012BOLNESMO-OH01_0002.png"

Figuur 2.1 Analyse oeverzone Ridderkerk

De herinrichting van de rivieroever strekt zich uit over een groter gebied dan het eigenlijke plangebied van dit bestemmingsplan. Voor de totale rivieroever geldt dat gestreefd wordt naar vergroting van de openbare toegankelijkheid van de oevers en het realiseren van extra woningbouw, zo mogelijk in combinatie met groen. De rivieroever dient zijn diversiteit (dus ook werkgelegenheid) te behouden, maar verpauperde gebieden moeten zo nodig via functiewijziging worden heringericht. Bij herinrichting wordt ingespeeld op lijnen uit het (stads)landschap en wordt gebouwd in maat en schaal die past in zowel de directe omgeving als in groter verband. In de figuren 2.1 en 2.2 zijn de analyse van de rivieroever van Ridderkerk en de hoofdopzet van een integrale visie op de herinrichting gevisualiseerd.

Uitgaande van deze visie ligt een transformatie van bedrijvigheid naar wonen van het buitendijkse deel van het plangebied voor de hand.

afbeelding "i_NL.IMRO.0597.BPBOLN2012BOLNESMO-OH01_0003.jpg"

Figuur 2.2 Visie oeverzone ontwikkeling