Plan: | Driebruggen |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0595.KernDriebruggen10-BP80 |
In het kader van Duurzaam Veilig is voor de gemeente Reeuwijk een wegencategoriseringsplan opgesteld. Alle wegen binnen de kern Driebruggen zijn hierin gecategoriseerd as erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. In het kader van de Wet geluidhinder zijn deze wegen dan niet gezoneerd en is akoestisch onderzoek niet nodig. In het kader van een goede ruimtelijke ordening dient wel aangetoond te worden of sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Voor de locatie aan de Esdoornstraat, waar zich momenteel een kerkgebouw bevindt, is een wijzigingsmogelijkheid opgenomen die het mogelijk maakt de bestemming van de gronden te wijzigen naar bedrijven. Bedrijven zijn volgens de Wet geluidhinder niet geluidsgevoelig zodat akoestisch onderzoek achterwege kan blijven.
Beoogde ontwikkeling
Op de schoollocatie aan de Burg. Doormanstraat wordt woningbouw via een wijzigingsbevoegheid mogelijk gemaakt. Omdat woningen geluidsgevoelige functies zijn dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. De locatie is echter gelegen in de nabijheid van verschillende 30 km/h wegen, welke op basis van het snelheidsregime zijn gedezoneerd. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.
Beoordeling
Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruikgemaakt van de methode uit de rapportage Cumulatie en Saldobenadering van de Regiegroep Geluid Limburg. Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd in klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt er geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.
Tabel 6.1 Lden Miedema (bron Regiegroep geluid Limburg cumulatie en saldo-benadering) Lden classificering milieukwaliteit
geluidsklasse | beoordeling |
< 50 dB | goed |
50 - 55 dB | redelijk |
55 - 60 dB | matig |
60 - 65 dB | tamelijk slecht |
65 - 70 dB | slecht |
> 70 dB | zeer slecht |
Onderzoek
Rekenmethodiek en invoergegevens
Het onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode I (SRM I) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006.
De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan dit onderzoek staan vermeld in tabel 6.2. Van de Burgemeester Doormanstraat zijn geen verkeersgegevens bekend. Op de Kerkweg bedroeg de verkeersintensiteit in 2007 2.675 mvt/etmaal. Uitgaande van een autonome verkeersgroei van 1% per jaar zal de verkeersintensiteit in 2020 3.000 mvt/etmaal bedragen. Aangenomen kan worden dat de intensiteit op de Burgemeester Doormanstraat niet meer dan 1.000 mvt/etmaal zal bedragen.
De wegdekverharding ter hoogte van de locatie bestaat uit asfalt. Voor de voertuigverdeling van het verkeer is uitgegaan van een standaard verdeling van het verkeer op een buurtverzamelweg (onderzoek RBOI 2009).
Tabel 6.2. Verkeersintensiteiten in mvt/etmaal (afgerond op 50–tallen)
2020 | |
Burgemeester Doormanstraat | 1.000 |
Berekeningsresultaten
Uit dit onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting op een afstand van 8 m uit de as van de weg 53 dB bedraagt. Hieruit volgt dat op de locatie een redelijke milieukwaliteit geldt, doordat de geluidsbelasting ligt tussen 50 en 55 dB. Er is sprake van een aanvaardbare situatie. Hierbij dient nog wel voldaan te worden aan de in het bouwbesluit vastgestelde binnenwaarde van 33 dB.
Conclusie
Op basis van voorgaande wordt geconcludeerd dat het akoestisch klimaat als gevolg van niet-gezoneerde 30 km/h-weg aanvaardbaar wordt geacht. Het aspect wegverkeerslawaai staat de realisatie van de twee nieuwe woningen dan ook niet in de weg.