Plan: | Bestemmingsplan Zoutman e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0595.BedrterZoutman10-BP80 |
Naast wat gemengde bebouwing langs de Nieuwdorperweg bestaat het grootste deel van het plangebied uit zowel een gebied met bedrijven als een open gebied met een nauwelijks benutte agrarische functie.
Bedrijven
Het bedrijventerrein is na de eerste helft van de vorige eeuw stapsgewijs gegroeid. Aanvankelijk vond in het plangebied slechts agrarische bedrijvigheid plaats in de vorm van veehouderijen en sierteelt op de vollegrond en in kassen. Niet-agrarische bedrijvigheid vond plaats op kleine ambachtelijke schaal, verspreid op erven gelegen bij woningen langs de Zoutmansweg en Nieuwdorperweg.
De belangrijkste functie van het bedrijventerrein is plaats te bieden aan bedrijven. Het beleid zal in hoofdlijnen voortborduren op het beleid zoals nu vigerend is en is opgenomen in bestemmingsplan 'Bedrijfsterrein Reeuwijk-Brug 1983' en 'Bedrijfsterrein Reeuwijk-Brug 1991' heeft voorzien in de vestiging van bedrijven op toen nog uit te geven bedrijfspercelen. Dit had tot gevolg dat vestiging mogelijk was van bedrijven met een lokale functie die in bepaalde categorieën voorkwamen in een Staat van bedrijfsactiviteiten.
De woorden 'lokale functie' hielden in dat een bedrijf reeds in Reeuwijk gevestigd moest zijn dan wel elders was gevestigd maar hoofdzakelijk zijn verzorgingsgebied binnen Reeuwijk had. Nu inmiddels alle grond is uitgegeven kan de hiervoor vermelde eis, ook juridisch gezien, in redelijk niet meer worden vastgehouden. Provinciaal beleid staat dat niet in de weg. Bijgevolg zal hiervan effect moeten zijn dat leegstand beter kan worden voorkomen.
Agrarisch
Zoals reeds vermeld bevindt zich in het plangebied een niet geringe oppervlakte die in vigerende bestemmingsplannen is bestemd als Agrarische doeleinden. In dit gebied heeft zich een ontwikkeling voltrokken die gevolg is van een landelijke tendens naar schaalvergroting. De enkele agrarische bedrijven (kwekerijen) zijn te gering in omvang gebleken om op termijn levensvatbaar te kunnen blijven. De agrarische functie van het gebiedsdeel is niet meer opportuun. De provincie heeft dit ook ingezien. Echter, met de provinciale visie van de invulling van het gebied, namelijk Openluchtrecreatiegebied of stedelijk groen, ontstaat uit een oogpunt van exploitatie een niet geringe opgaaf. De gemeente onderzoekt de mogelijkheden tot ontwikkeling van dit plangebiedsdeel binnen de provinciale kaders.
Wonen
In het plangebied is een bestaand woongebied opgenomen, namelijk de Nieuwdorperweg. Het gebied van deze weg is opgenomen in de provinciale Cultuurhistorische Hoofdstructuur Zuid-Holland (2003) en verdient als zodanig bepaalde bescherming. Wat betreft de woonbebouwing dient het beleid zoveel mogelijk conserverend te zijn. Dit betekent aanduidingen als beeldbepalendheid (voorzover als zodanig geïnventariseerd in het Beeldkwaliteitsplan van de Vereniging Dorp, Stad en Land) op de verbeelding, bindende nokrichting, vaste maximale goothoogten, duidelijke afgrenzing woonbebouwing ten opzichte van de bestemmingen Tuinen en Erven, handhaving bestaande kavelpatronen etc. Voorts menen wij in dit verband dat de Nieuwdorperweg aan kwaliteit wint wanneer deze autoluw wordt gemaakt. Dit hangt samen met de elders vermelde aan te leggen nieuwe verbindingsweg. Voorts is achter de laatste vier woningen voor het viaduct van de A-12 een bepaalde ruimte binnen de bebouwingscontour. De gemeente doet onderzoek naar mogelijkheden om hier woonbebouwing te realiseren.
Verkeer en parkeren
Parkeren blijft een punt van aandacht. De gemeente hecht aan parkeren op eigen erf. In situaties waar gronden maximaal worden bebouwd verlangt zij dat, volgens genormeerde eenheden, parkeerruimte op eigen terrein wordt gerealiseerd, wat bijvoorbeeld onder de bedrijfsbebouwing kan gebeuren. Een voorbeeld daarvan is te zien in de Fokkerstraat onder het pand van Bonvie. Het parkeerprobleem is juist in de Fokkerstraat het meest evident. Nadat de vrachtwagenparkeerplaats is gerealiseerd, is het parkeerterrein aan het begin van de Fokkerstraat, dat nu als Verkeersdoeleinden is bestemd, heringericht en van nieuwe belijning voorzien. Parkeren voor vrachtwagens is buiten de vrachtwagenparkeerplaats verboden. De gemeente verwacht dat dit voldoende soelaas zal bieden. Niettemin is, voorzover wegprofielen dat toelaten, in het plan tevens voorzien in stroken van drie meter diep tussen weg en bedrijfsbestemming waarop geparkeerd kan worden door bijvoorbeeld bezoekers van bedrijven.
Bedrijfsbebouwing en Wonen
In bepaalde (oude) delen van het bedrijventerrein worden gewoond. Het wonen dient dan een relatie te hebben met het bedrijf waarbij wordt gewoond, ofwel er dient sprake te zijn van een bedrijfswoning. Bedrijfswoningen zijn slechts toegestaan in dat deel van Zoutman dat valt binnen de plangebieden als begrepen in eerder vermelde bestemmingsplannen uit 1983 en 1991.
In het nieuwste deel van het bedrijventerrein zijn bedrijfswoningen niet toegestaan. Bedrijfsfuncties en woonfuncties worden uit milieuhygiënisch oogpunt strijdig met elkaar gevonden. Zelfs bedrijfsmatig wonen wordt om dezelfde reden ongewenst geacht.
Ook wordt gewoond in als bedrijfswoning gebouwde en bedoelde woningen door personen die geen relatie hebben met het bedrijf waarbij wordt gewoond. Materieel verschilt deze vorm van bewonen niet van bewoning door personen die wel een relatie met het bedrijf hebben. Sociale controle en daarmee beoogde preventie wordt qualitate qua niet bepaald door de soort bewoner. Planologisch is het gewenst deze bedrijfswoningen mogelijk te maken, waarmee tevens bestaande rechten worden gehonoreerd, voor zover er een relatie is met een bedrijf dat behoort tot maximaal milieucategorie 2. Ook deze mogelijk te bouwen woningen kunnen worden bewoond door personen die geen relatie hebben met het bedrijf.
De gemeente maakt het onder voorwaarden mogelijk een bedrijfswoningen te bouwen (zie hiervoor). Ongewenst is het dat het aantal bedrijfswoningen toeneemt als gevolg van splitsing van bedrijven op één perceel waarmee steeds een nieuw recht op een bedrijfswoning ontstaat. Met de vaststelling van het plan wordt het toegestane aantal bedrijfswoningen bevroren door de gelijktijdige vaststelling van een lijst als bijlage bij de regels waaruit blijkt welke bedrijven op het moment van vaststelling aanwezig zijn en een bedrijfswoning hebben dan wel nog mogen bouwen.