direct naar inhoud van 3.5 Verkeer en parkeren
Plan: Uitbreiding Zuid-Beijerland
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0588.BPZBB13-VG01

3.5 Verkeer en parkeren

De nieuwe uitbreiding wordt ontsloten via de Marijkelaan en de Noord-Achterweg. Via de Ericastraat wordt een directe langzaamverkeersontsluiting opgenomen. Het wegdeel tussen de aansluiting op de Noord-Achterweg en de huidige komgrens dient als herkenbaar binnen de bebouwde kom heringericht te worden. De twee bruggen dienen als onderdeel van de architectuur van de uitbreiding.

Verkeer

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Het plangebied is gelegen in Zuid-Beijerland en wordt op twee punten ontsloten op de omliggende wegenstructuur. Centraal door het plangebied wordt een weg gerealiseerd welke enerzijds aansluit op de Noord-Achterweg en anderzijds op de Marijkelaan. De Noord-Achterweg is ter hoogte van het plangebied een erftoegangsweg met een maximumsnelheid van 60 km/h. De Noord-Achterweg sluit richting het oosten aan op de Ronduitweg en het andere gedeelte van de Noord-Achterweg. Deze wegvakken zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen en er geldt een maximumsnelheid van 80 km/h. Via deze wegen wordt ontsloten richting Oud-Beijerland, Piershil en de A29. Ten westen van het plangebied sluit de Noord-Achterweg aan op de Oranjeweg. Beide wegen liggen binnen de bebouwde kom en hebben een maximumsnelheid van 50 km/h. De Oranjeweg verzorgt eveneens de ontsluiting met de externe wegenstructuur. De Marijkelaan is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. Deze weg staat in verbinding met de Tuinweg, welke zorgt voor de ontsluiting met het centrum. De ontsluiting voor het autoverkeer is goed.

Langzaam verkeer

Het fietsverkeer wordt in het plangebied zowel gemengd met het overige verkeer afgewikkeld alsmede door middel van een vrijliggend fietspad. Het vrijliggende fietspad sluit ten noorden aan op de Noord-Achterweg. Tevens zal het fietspad halverwege aansluiten op de Ericastraat en de nieuwe weg door het plangebied. De Noord-Achterweg heeft een vrijliggend fietspad. Op de Marijkelaan wordt het fietsverkeer conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig gemengd afgewikkeld met het overige verkeer. De ontsluiting voor het fietsverkeer is goed.

Ontsluiting openbaar vervoer

Er is een bushalte gesitueerd aan de Gravin Sabinastraat en de Tuinweg. Beide zijn op circa 500 m afstand van het plangebied gelegen. De halte aan de Gravin Sabinastraat wordt bediend door bussen in de richting Heinenoord en Rotterdam met een frequentie van circa 2 keer per uur per richting. Tevens worden beide haltes bediend door een bus in de richting Oud-Beijerland met een frequentie van 1 keer per uur per richting en een directe spitsdienst naar Rotterdam. De ontsluiting voor het openbaar vervoer is derhalve redelijk.

Parkeren

Het parkeren wordt opgelost langs de straten. Voor het appartementengebouw wordt een aparte geclusterde parkeerplaats aangelegd. In onderstaande tabel zijn de parkeernormen voor de verschillende woningtypen opgenomen.

Tabel 3.4 Parkeernormen

afbeelding "i_NL.IMRO.0588.BPZBB13-VG01_0005.png"

De normen in deze tabel zijn gebaseerd op de kentallen uit publicatie 182 (CROW, 2008). De gebruikte getallen gaan uit van niet stedelijk gebied op basis van de adressendichtheid in de omgeving. Er is daarbij uitgegaan van de hoge norm in verband met de afwezigheid van enige overloopcapaciteit in de directe omgeving.

* Binnen deze norm is 0.3 parkeerplaats per woning opgenomen voor

bezoekersparkeren.

** Voor het parkeren op eigen terrein gelden de volgende berekeningsaantallen:

    • 1. een enkele oprit (al dan niet met garage) geldt als 1 parkeerplaats bij een lengte van minimaal 5 m;
    • 2. een dubbele oprit (al dan niet met garage) geldt als 2 parkeerplaatsen bij een lengte van minimaal 5 m en een breedte van ten minste 4,5 m.

Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Op basis van kengetallen uit publicatie 256 (CROW, 2007) heeft de ontwikkeling van de woningen een verkeersaantrekkende werking van circa 466 mvt/etmaal. Hierbij is uitgegaan van 6,3 mvt/etmaal per woning.

Van het verkeer van de ontwikkeling zal 50% (233 mvt/etmaal) via de Noord-Achterweg in oostelijke richting en 20% (94 mvt/etmaal) via de Noord-Achterweg in westelijke richting afwikkelen. Via de Marijkelaan zal 30% afwikkelen (140 mvt/etmaal). De verkeersintensiteit op de omliggende wegen zal de maximaal aanvaardbare intensiteit op deze wegen niet overschrijden. De verkeersafwikkeling is derhalve gewaarborgd.

Verkeersgegevens

De verkeersgegevens in mvt/etmaal die ten grondslag liggen aan de onderzoeken m.b.t. wegverkeerslawaai staan vermeld in tabel 3.5 en 3.6. Van alle wegen zijn de verkeersgegevens beschikbaar. De verkeersgegevens van de Noord-Achterweg en de Dorpsstraat zijn gebaseerd op telgegevens uit het jaar 2005 en zijn afkomstig van de gemeente Korendijk. De gegevens van de Ronduitweg zijn telgegevens welke afkomstig zijn van Grontmij (2009. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar (2023) is uitgegaan van een autonome groei van 1,4% per jaar. De voertuigverdeling is eveneens afkomstig van de telgegevens van de gemeente en Grontmij. De verkeersintensiteit van de Marijkelaan in geschat op basis van de wegfunctie. De voertuigverdeling is ontleend aan de standaard voertuigverdeling voor buurtverzamelwegen.

Tabel 3.5 Verkeersintensiteiten

  intensiteit (basisjaar)   2023 excl. ontwikkeling   toename   2023 incl. ontwikkeling  
Noord-Achterweg          
ten oosten van de locatie   2.280 (2005)   2.928   233   3.200  
ten westen van de locatie   2.280 (2005)   2.928   94   3.000  
Ronduitweg   2.648 (2009)   3.217   233   3.500  
Dorpsstraat ten oosten van de Tuinweg   3.540 (2005)   4.547   140**   4.700  
Marijkelaan   500 (2012)   583   140   700  
interne weg   -   -   466   500  

* afgerond op 100-tallen

** aanname: 30% van de totale verkeersgeneratie

Tabel 3.6 Voertuigverdeling

  uur%   lichte mvt (%)   middelzware mvt (incl. bussen) (%)   zware mvt (%)  
Dorpsstraat          
dag   6,54   93,46   5,08   1,46  
avond   3,76   93,46   5,08   1,46  
nacht   0,81   93,46   5,08   1,46  
Noord-Achterweg          
dag   6,70   91,08   6,42   2,50  
avond   2,70   91,08   6,42   2,50  
nacht   1,11   91,08   6,42   2,50  
Ronduitweg          
dag   6,76   93,39   5,86   0,74  
avond   3,00   96,86   3,14   0,00  
nacht   0,87   91,30   7,61   1,09  
Marijkelaan/interne weg          
dag   6,54   94,59   4,76   0,65  
avond   3,76   94,59   4,76   0,65  
nacht   0,81   94,59   4,76   0,65  

Conclusie

De ontsluiting van de verschillende vervoerswijzen is goed. Als gevolg van de ontwikkeling zal de verkeersintensiteit op de wegen rondom het plangebied beperkt toenemen. Verwacht wordt echter dat er geen problemen op zullen treden bij de afwikkeling van het verkeer. Het aspect verkeer zal daarom de ontwikkeling niet in de weg staan.