direct naar inhoud van 2.2 Functionele en ruimtelijke structuur op hoofdlijnen
Plan: Larixplantsoen
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0584.BPWONEN2010010-VG99

2.2 Functionele en ruimtelijke structuur op hoofdlijnen

Landschap

Oud-Beijerland is een compacte bebouwde kern gelegen binnen het polderlandschap van de Hoeksche Waard. Aan de noordzijde van de kern ligt een weids rivierenlandschap, gevormd door de rivieren het Spui, de Oude Maas en het daartussen gelegen spaarbekken de Beerenplaat. Aan de oost-, zuid- en westzijde wordt het uitzicht voornamelijk bepaald door weilanden.

Structuurdragers

Binnen het plangebied komen geen structuurdragers voor.

Groen- en waterstructuur

De ligging van Oud-Beijerland aan Het Spui is bepalend voor de identiteit van het dorp. Dit waterfront vormt met de Spuioever en de groene flanken een belangrijk verbindend element met de Hoeksche Waard.

Binnen de verschillende woongebieden zijn eveneens sterke groen- en waterstructuren aanwezig die mede de sfeer en beleving van de wijk bepalen, zoals het Laningpark, de parken in Zoomwijck en de Oosterse Gorzen en de Scheermansvliet. Het park rondom de Egmontshof is een van de weinige openbaar toegankelijke groengebieden aan de zuidrand van het dorp. Het functioneert daardoor als een schakel tussen het dorp en de polder.

Verkeersstructuur

Wegenstructuur

De hoofdontsluitingstructuur van Oud-Beijerland wordt gevormd door de provinciale weg N217, de Beneden Oostdijk, de Koninginneweg - Langeweg, de Stougjesdijk, de Kwakscheweg en de Groeneweg. Via deze wegen beschikt Oud-Beijerland over korte, directe verbindingen met de N29 (Rotterdam - Bergen op Zoom) en met Spijkenisse. Het betreffen alle gebiedsontsluitingswegen met aldus een belangrijke stroomfunctie. Het profiel van deze wegen is afgestemd op de stroomfunctie en bestaat uit een geasfalteerde rijbaan met een vrijliggend fietspad. Dit geldt niet voor de Stougjesdijk; daar ontbreekt de fysieke ruimte voor een vrijliggend fietspad en zijn fietsstroken op de rijbaan aangebracht.

Een stelsel van ontsluitingswegen van minder groot belang sluit op de genoemde hoofdontsluitingswegen aan. Het betreffen met name de Zinkweg, de Spuioeverweg en de Randweg, die allemaal aan de westzijde van het plangebied liggen. Daarnaast zijn in iedere woonwijk buurten erfontsluitingswegen aanwezig die het woonverkeer ontsluiten op de wegen met een stroomfunctie.

Langzaam verkeerroutes

In het verkeersstructuurplan van Oud-Beijerland zijn verschillende fietsroutes van regionaal belang aangewezen, zoals bijvoorbeeld een recreatieve route langs het noordelijke waterfront, die ook buiten de grenzen van de gemeente doorloopt. De fietsroutes maken onderdeel uit van het zogeheten fietsknooppuntennetwerk.

De overige fietsroutes zijn ook van regionaal belang vanwege het feit dat in Oud-Beijerland grote scholengemeenschappen zijn die een regionale rol vervullen; veel scholieren komen met de fiets vanuit andere dorpen naar Oud-Beijerland. In het plangebied is geen fietsroute aanwezig.

Openbaar vervoerroutes

Oud-Beijerland kent een hoogwaardige busverbinding met Rotterdam in de vorm van sneldiensten die door middel van een lus de verschillende woonwijken verbinden met Rotterdam Zuidplein. Daarnaast bestaat er een aantal buslijnen die Oud-Beijerland via het busstation Heinenoord met de overige dorpen van de Hoeksche Waard en Rotterdam verbinden.

Conclusies ten aanzien van de juridische regeling

Binnen het plangebied zijn geen elementen uit de hoofdstructuur aanwezig. Wel zal gelet op het verkeersaspect aandacht worden besteed aan de noodzakelijke parkeerbehoefte. Dit is in hoofdstuk 4 verder toegelicht.