Duurzaam veilig
Het verkeer kent twee verkeerskundige functies: stromen en uitwisselen. Deze functies verschillen sterk van elkaar en vragen zowel om een eigen inrichting als om specifieke gebruikseisen om het verkeer veilig af te kunnen wikkelen. Vanuit deze verkeerskundige indeling en geïnspireerd op de functionele indeling van wegen, is het Duurzaam Veilig-principe van 'functionaliteit van wegen' ontstaan. Volgens deze indeling vervullen wegen in het ideale geval één functie.
Er worden drie typen wegen onderscheiden (SWOV-Factsheet achtergronden bij de vijf Duurzaam Veilig-principes):
- stroomwegen dienen om het verkeer zo veel mogelijk te laten ‘stromen’ en zijn zodanig ingericht dat het verkeer veilig met hoge snelheden van A naar B kan rijden. Dit type weg is bij uitstek geschikt voor doorgaand verkeer. Bij voorkeur zou het verkeer voor het grootste deel van de route over stroomwegen moeten rijden;
- erftoegangswegen dienen om toegang te verschaffen tot bestemmingen. Op deze wegen mengt het snelverkeer zich met kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals voetgangers en fietsers. Verblijven staat hier centraal en het (snel)verkeer is er te gast. Ook dit vraagt om een eigen inrichting;
- Ten slotte zijn er verbindingswegen gedefinieerd: de gebiedsontsluitingswegen. Dit wegtype heeft een stroomfunctie op wegvakken en een uitwisselfunctie op kruisingen en verbindt zowel stroomwegen met erftoegangswegen als stroomwegen en erftoegangswegen onderling.
Ontsluiting autoverkeer
Binnen het plangebied zijn de hoofdwegen, zoals de Rhijngeesterstraatweg, in het kader van Duurzaam Veilig gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom. Op deze wegen geldt een maximumsnelheid van 50 km/h. Alle overige wegen in het plangebied zijn aangemerkt als verblijfsgebied.
Ontsluiting langzaam verkeer
Het fietsverkeer binnen het plangebied wordt binnen de verblijfsgebieden gemengd met het autoverkeer afgewikkeld. Dit is overeenkomstig de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Voor gebiedsontsluitingswegen zijn vrijliggende fietspaden of fietsstroken gewenst, voor zover deze nog niet aanwezig zijn.
Ontsluiting Flora
De Flora in Rijnsburg veroorzaakt veel vrachtverkeer en files. Daarom zijn er plannen om de ontsluiting te verbeteren door de Flora aan te laten sluiten op de A44. Dit bestemmingsplan is hiervoor geen belemmering.