Plan: | Correctie Zeewaardig, fase 2 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0575.BPZeewaardigCorr2-VA01 |
Met de gerechtelijke uitspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State (hierna: Afdeling), d.d. 30 juli 2014, nummer 201307711/1/R4, is het bestemmingsplan 'Zeewaardig', d.d. 12 oktober 2013, gewijzigd. Middels het raadsbesluit van 18 december 2014 is een Erratum vastgesteld. Dit Erratum is verwerkt in het bestemmingsplan 'Zeewaardig', waarna een geconsolideerd bestemmingsplan is gepubliceerd. Het bestemmingsplan 'Zeewaardig' is daarmee onherroepelijk geworden.
Luchtfoto plangebied bestemmingsplan 'Zeewaardig' |
In 2016 zijn door een politieke partij raadsvragen gesteld over het bestemmingsplan 'Zeewaardig', specifiek over de locatie Gat van Palace. Uit een eerste ambtelijk onderzoek bleek dat er bij de herziening van het bestemmingsplan in 2013 niet conserverend bestemd was, zoals beoogd was, maar dat ter plaatse de hoeveelheid vloeroppervlakte bijna verdubbeld was.
Naar aanleiding daarvan is een breder onafhankelijk onderzoek door Tonnaer Adviseurs in Omgevingsrecht gedaan, waaruit bleek dat op diverse andere locaties ook onbedoelde verschillen zaten tussen het oude planologische regime en het nieuwe bestemmingsplan 'Zeewaardig'.
Op basis van dit onderzoek heeft de gemeenteraad op 21 september 2017 besloten het bestemmingsplan Zeewaardig in twee fasen te repareren. Het desbetreffende raadsbesluit is opgenomen in Bijlage 1. Dit raadsbesluit is bekendgemaakt in de Staatscourant (zie Bijlage 2) en in De Noordwijker (zie Bijlage 3).
In totaal gaat het om 56 locaties. De aard van de discrepanties varieert. In onderstaand schema zijn deze discrepanties gegroepeerd op onderdelen.
Aantal | Soort |
18 |
Bouwvlakken ingetekend a.d.h.v. GBKN
Veelal zijn de bouwvlakken ingetekend vanuit sec de GBKN. Die weg is ingeslagen bij het verbeelden van het plan welke in het gehele plangebied is doorgevoerd. Hierdoor heeft er geen goede vertaling van vergunning naar bestemmingsplan plaatsgevonden, waarbij het gaat om marginale verschillen tussen de maatvoering in de voorgaande bestemmingsplannen en de maatvoering in het geldende bestemmingsplan. |
5 |
Aanduidingen niet opgenomen waardoor functie of gebruik niet is geregeld. Doordat enkele aanduidingen (denk aan passage, onderdoorgang, kraamzorg of dienstverlening (kapperszaak)) niet zijn opgenomen in het geldende bestemmingsplan, zijn de gebruiksmogelijkheden uit de voorgaande bestemmingsplannen niet goed overgenomen in het geldende bestemmingsplan. |
5 |
Grote verschillen tussen mogelijkheden in bouwmassa tussen voorgaand en geldend bestemmingsplan (m.b.t. bouwhoogte en bebouwingspercentage) Gebleken is dat er opvallende (grote) verschillen zijn tussen de mogelijkheden in bouwmassa van de voorgaande bestemmingsplannen en het geldende bestemmingsplan. Zo gaat het voornamelijk om een incorrecte vertaling van de planregels van het voorgaande plan, waardoor bouwmogelijkheden zijn vergroot. De verschillen in de mogelijkheden in bouwmassa dienen te worden gecorrigeerd en hersteld naar de oorspronkelijke mogelijkheden. |
De discrepanties moeten hersteld worden en de onjuiste wijze van bestemmen gecorrigeerd. Correctie houdt in dat de rechten, zoals deze golden in het voorheen geldende bestemmingsplan, weer teruggebracht gaan worden.
Behalve een groepering naar aard van de discrepanties is ook nog een andere tweedeling te maken. Aan bepaalde locaties zijn, in vergelijking met het oude bestemmingsplan meer (bouw- of gebruiks)rechten toegekend. Dit terwijl bij andere locaties (bouw- of gebruiks)rechten zijn wegbestemd.
Voor de locaties waar (bouw- of gebruiks)rechten onbedoeld wegbestemd zijn, is reeds het bestemmingsplan 'Zeewaardig' gecorrigeerd, met het bestemmingsplan 'Correctie Zeewaardig, fase 1'. Dat bestemmingsplan ziet dus alleen op fase 1, zoals bedoeld in het raadsbesluit van 21 september 2017 (zie Bijlage 1).
Ten behoeve van de locaties waar teveel (bouw- of gebruiks)rechten zijn toegekend is door de raad op d.d. 13 september 2018 een voorbereidingsbesluit genomen. Het voorbereidingsbesluit is per 3 oktober 2018 in werking getreden. Met dit voorbereidingsbesluit kunnen nieuwe aanvragen om een omgevingsvergunning gedurende maximaal één jaar worden aangehouden. Binnen één jaar dient derhalve een nieuw bestemmingsplan ter worden vastgesteld.
Middels het voorliggende bestemmingsplan 'Correctie Zeewaardig, fase 2' worden de locaties gecorrigeerd waar teveel (bouw- of gebruiks)rechten zijn toegekend. Daarnaast zijn nog enkele ambtshalve correcties gemaakt. Het gaat in totaal om 14 locaties. De correctie betreft zowel de verbeelding als de regels. De regels van het bestemmingsplan 'Zeewaardig' worden onverkort van toepassing verklaard, met uitzondering van de wijzigingen die in de regels van dit bestemmingsplan zijn opgenomen. De exacte veranderingen worden weergegeven in hoofdstuk 2.
Mede door het raadsbesluit van 21 september 2017 en door het genomen voorbereidingsbesluit, is door de gemeente voldoende voorzienbaarheid gecreëerd. Dit wordt nader toegelicht in paragraaf 4.2.
Alle locaties zijn gelegen binnen het plangebied van het bestemmingsplan 'Zeewaardig' (zie paragraaf 1.1).
Uitsnede verbeelding bestemmingsplan 'Correctie Zeewaardig, fase 2', met daarop de locaties waar de correcties op zien.
Het gaat om de volgende 14 locaties:
In de bijlage Onderzoeksrapport Tonnaer (gedeeltelijk) is het onderzoeksrapport van Tonnaer opgenomen, voor zover het ziet op bovenstaande locaties.
1.3 Het vigerende bestemmingsplan
Voor alle 14 locaties geldt het vigerende bestemmingsplan 'Zeewaardig' vastgesteld op 18 december 2014. Voor het plangebied van dit bestemmingsplan waren een aantal bestemmingsplannen (al dan niet gedeeltelijk) van kracht, te weten:
In het bestemmingsplan 'Correctie Zeewaardig, fase 2' wordt gestreefd naar het zoveel mogelijk terugbrengen van de relevante regelingen uit deze bestemmingsplannen.
Na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan 'Zeewaardig' zijn er voor de 14 locaties geen vergunningen verleend die in dit kader relevant zijn.
Dit bestemmingsplan herziet het moederplan (het bestemmingsplan 'Zeewaardig') op slechts een beperkt aantal onderdelen. Zodoende hoeven de onderdelen die niet wijzigen geen onderdeel uit te maken van dit bestemmingsplan. Aangezien het moederplan als ontwerp ter inzage is gelegd na 1 januari 2010 en is opgesteld conform IMRO2008, zijn de digitaliseringsverplichtingen nog steeds van toepassing en zal dit bestemmingsplan conform de huidige RO Standaarden (IMRO2012) moeten worden opgezet. Het in procedure brengen van een IMRO2008-plan is niet meer mogelijk.
Aangezien het bestemmingsplan 'Zeewaardig' conform IMRO2008 is opgesteld, kunnen deze regels niet één op één worden overgenomen. Enkel de wijzigingen worden in de regels van dit plan opgenomen. Om te voldoen aan de digitaliseringsverplichting wordt in de regels het bestemmingsplan 'Zeewaardig' van toepassing verklaard, met uitzondering van de wijzigingen en aanvullingen. Zodoende blijven de bestemmingsregels in hun huidige vorm intact en hoeven de regels niet omgezet te worden naar de huidige standaarden.
Er zal een verbeelding vervaardigd worden, waarbij alle 14 locaties als één plan worden gecorrigeerd. Hierbij wordt alleen het perceel dat wordt gecorrigeerd (waar de mutatie plaatsvindt) ingetekend. Met deze methode worden enkel bestaande discrepanties gecorrigeerd. Het planologisch-juridisch regime op de overige locaties blijft ongewijzigd en middels bestemmingsplan 'Zeewaardig' van kracht.
De toelichting van dit bestemmingsplan wordt opgenomen in een verkorte vorm. In de toelichting wordt de reden van dit bestemmingsplan vermeld en worden de te wijzigen locaties benoemd. Toetsing aan onder andere beleid en milieuaspecten hoeft niet plaats te vinden, omdat geen (nieuwe) ontwikkelingen mogelijk gemaakt worden.
In Hoofdstuk 1 van de toelichting van dit bestemmingsplan worden het plangebied en de planherziening beschreven. In Hoofdstuk 2 worden de diverse correcties nader beschreven. Hoofdstuk 3 betreft de juridische opzet. Hierin wordt een toelichting gegeven op de juridische regeling. Hoofdstuk 4 behandelt de haalbaarheid en daarmee de uitvoerbaarheid, zowel economisch/financieel als maatschappelijk, van het plan. In Hoofdstuk 5 wordt ten slotte weergegeven welke procedure doorlopen is en wat de resultaten daarvan zijn.
Hieronder zijn de gewenste correcties per perceel inzichtelijk gemaakt.
1. Huis ter Duin (nummer 1 uit het onderzoek Zeewaardig) | |
Het bouwvlak dient ten zuiden vergroot te worden (incl. de aanduiding '(h=6)'), met een maximum bouwhoogte van 3 m. Invoegen aanduiding (pg)- parkeergarage conform de stippellijn. Tevens dienen de (omcirkelde) maximum goothoogten te worden veranderd in maximum bouwhoogten. Tot slotte dient er een maatvoering 'peil' opgenomen te worden met de aangegeven peilmaten (in vierkant). Regels: 9.2.1.f. Ter plaatse van aanduiding (pg): uitsluitend een parkeergarage toegestaan |
2. Kop Hoofdstraat/De Grent/Palaceplein (nummer 6a uit het onderzoek Zeewaardig) | |
Aanpassen van de maximum goot- en bouwhoogtes op basis van de bestaande situatie, waarbij de bebouwing aan de straatzijde een maximum goot- en bouwhoogte van repectievelijk 10-15 en 13-15 meter dienen te krijgen en de achtergelegen bebouwing een maximum goot- en bouwhoogte van respectievelijk 4 en 6 meter. De bebouwing in het zuidelijke deel dient een maximum goot- en bouwhoogte van respectievelijk 8 en 11 meter te krijgen. |
3. Hoek Golfbaan/Wantveld (nummer 9 uit het onderzoek Zeewaardig) | |
De bebouwing in de noordelijk hoek van de woonbestemming dient een aangepaste maximum bouwhoogte van 9 meter te krijgen. Daarnaast is het bouwvlak niet goed ingetekend en dient de lijn links( aan de straatkant) rechtsgetrokken te worden. |
4 Gebouwen aan Olieburg en tussen Olieburg/Noordzeestraat (nummer 16a uit het onderzoek Zeewaardig) | |
De opgenomen maximum bouwhoogtes dienen te worden gewijzigd in de volgende maximum bouwhoogtes: t.p.v. (2006-099) 19 meter wijzigen in 17 meter , t.p.v. (1977-385) 24 meter wijzigen in 18 meter en t.p.v. (1977-321) 24 meter wijzigen in 19 meter. |
5 Bomstraat 7-15 (nummer 24 uit het onderzoek Zeewaardig) | |
Binnen de bestemming 'Centrum' t.p.v. de ingetekende rode lijnen. dient er een maximum bouwhoogte van 3,5 meter en 7 meter opgenomen te worden. |
6 Parallel Boulevard 206-208 (nummer 40 uit het onderzoek Zeewaardig) | |
Binnen de bestemming 'Horeca' is een te groot bouwvlak toegekend (gehele bestemmingsvlak). Dit bouwvlak dient te worden verkleind conform de rode streep. Het bestemmingsvlak blijft verder gelijk. |
7 Trompstraat 1-11 (nummer 46 uit het onderzoek Zeewaardig) | |
In het huidige BP 'Zeewaardig' is 1 bouwvlak opgenomen (met een maximum goothoogte van 5 meter) voor het blok woningen aan de noordzijde van de Trompstraat. Dit bouwvlak dient te worden opgesplitst in 3 bouwvlakken conform de ingetekende rode vlakken. Tevens dient er een gewijzigde maximum goothoogte te worden opgenomen per bouwvlak en dient de maximum goothoogte van het meest zuidelijke bouwvlak te worden gewijzigdvan 3 meter naar 5 meter. |
8 Nieuwe Zeeweg 90-92 (nummer 53 uit het onderzoek Zeewaardig) | |
Het bouwvlak is niet conform de aangrenzende bouwvlakken en de feitelijke hoofdbebouwing ingetekend en dient daarom te worden verkleind. |
9 Schoolstraat 3-5 (nummer 54 uit het onderzoek Zeewaardig) | |
Het bouwvlak is niet conform de feitelijke hoofdbebouwing ingetekend en dient daarom gewijzigd te worden. |
10. Garage achter Jan van Henehouwen-flat | |
T.p.v. de aanduiding 'garage' (ga) is geen maximum goot- en bouwhoogte opgenomen binnen het bouwvlak. Er dient een maximum goot- en bouwhoogte van beide 3 meter te worden opgenomen. |
11 Garage Trompstraat (nummer 56 uit het onderzoek Zeewaardig) | |
T.p.v. de aanduiding 'garage' (ga) is geen maximum goot- en bouwhoogte opgenomen binnen het bouwvlak. Er dient een maximum goot- en bouwhoogte van beide 3 meter te worden opgenomen. |
12. Garage achter hoek Maarten Kruyt/Abr. Van Rooyen (nummer 4 uit het onderzoek Zeewaardig) | |
T.p.v. de aanduiding 'garage' (ga) is geen maximum goot- en bouwhoogte opgenomen binnen het bouwvlak. Er dient een maximum goot- en bouwhoogte van beide 3 meter te worden opgenomen. |
13. Garage bij Boschflat en Golfflat | |
T.p.v. de aanduiding 'garage' (ga) is geen maximum goot- en bouwhoogte opgenomen binnen het bouwvlak. Er dient een maximum goot- en bouwhoogte van beide 3 meter te worden opgenomen. |
14. Gasthuissteeg 9A/B | |
De appartementen op locatie Gasthuissteeg 9A/B, waarvoor een bouwvergunning is verleend, zijn ambtshalve in dit plan meegenomen. |
In dit bestemmingsplan worden door middel van een gedeeltelijke herziening van het bestemmingsplan 'Zeewaardig' de te corrigeren onderdelen hersteld. De herziening ziet op zowel de verbeelding als de regels. De aangepaste versie van de verbeelding is van toepassing. Middels dit bestemmingsplan worden de 'Bestemmingsregels' van het bestemmingsplan Zeewaardig, NL.IMRO.0575.BPZeewaardig-VA02 van toepassing verklaard, met uitzondering van de wijzigingen die zijn opgenomen in dit bestemmingsplan. Aan de regels van dit bestemmingsplan is daarnaast een regeling met betrekking tot de parkeernormen toegevoegd. Dit in verband met het vervallen van de aanvullende werking van de bouwverordening en het feit dat het 'Paraplu Bestemmingsplan Parkeren' niet van toepassing is op dit bestemmingsplan.
Tevens is de regeling uit het paraplubestemmingsplan Grondwater toegevoegd. Hiermee is gewaarborgd dat de nadere regels specifiek voor ondergrondse bouwwerken (opgesteld om in de toekomst problemen met grondwaterstanden in combinatie met ondergrondse bouwwerken te voorkomen) ook op dit bestemmingsplan van toepassing zijn. Aangaande deze regeling is het van belang dat, anders dan in 'reguliere' bestemmingsplannen, de maximale bouwdiepte gerelateerd wordt aan NAP en niet aan het gemiddelde maaiveld. De bouwdiepte wordt gemeten t.o.v. NAP. Dat wil zeggen dat als het diepste punt van een bouwwerk hoger ligt dan 0 m NAP de bouwdiepte een positief getal is, en als dat punt lager ligt dan 0 m NAP de bouwdiepte negatief is.
Door deze wijze van herzien van het onderliggende bestemmingsplan wordt het bestemmingsplan juridisch op een juiste en eenvoudige wijze gecorrigeerd. Hier zitten echter ook nadelen aan voor de leesbaarheid van het bestemmingsplan. Het correctieplan is alleen in onderling verband met het 'moederplan' (het bestemmingsplan 'Zeewaardig') raadpleegbaar. Er is ook geen compleet overzicht in één oogopslag mogelijk. Op www.ruimtelijkeplannen.nl moeten daarom beide plannen altijd naast elkaar en in samenhang met elkaar worden bekeken, waarbij voor deze locaties het correctieplan de juiste verbeelding weergeeft en de regels een combinatie van het moederplan en het correctieplan zijn. Op www.ruimtelijkeplannen.nl zijn beide bestemmingsplannen zichtbaar aan elkaar gelinkt. Zo kan eenvoudig van het correctieplan naar het moederplan geklikt worden.
Het wettelijk kader wordt sinds 1 juli 2008 gevormd door de Wet ruimtelijke ordening (Wro). De wettelijke regeling voor bestemmingsplannen is vervolgens verder ingevuld door het Besluit ruimtelijke ordening (Bro), de Regeling standaarden ruimtelijke ordening 2008. Het bestemmingsplan gaat uit van de in de bijlage bij voornoemde Regeling opgenomen Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen 2012 (SVBP2012). Aangezien bestemmingsplannen moeten voldoen aan de SVBP2012 zullen bestemmingsplannen voortaan kwalitatief gelijkwaardig zijn en uniform in aanpak, uitvoering, uitwisseling van gegevens en raadpleging daarvan.
Het bestemmingsplan bestaat uit een verbeelding, regels en een toelichting. De verbeelding en de regels tezamen vormen het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan. De verbeelding en de regels dienen te allen tijde in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast.
Op de verbeelding krijgen de gronden van de specifiek benoemde locaties een bestemming. Binnen een bestemming kunnen nadere aanduidingen zijn aangegeven. De juridische betekenis van deze bestemmingen en aanduidingen zijn terug te vinden in de regels.
Een gedeelte van de informatie op de verbeelding heeft geen juridische betekenis, maar is slechts opgenomen om de leesbaarheid van en oriëntatie op de verbeelding te vergroten, zoals een kadastrale/GBKN ondergrond. Alle letters, aanduidingen en lijnen die juridische betekenis hebben worden verklaard in de legenda op de verbeelding.
Bij het vaststellen van een bestemmingsplan dient getoetst te worden of het bestemmingsplan uitvoerbaarheid is. Hierbij wordt gekeken naar de economische en financiële uitvoerbaarheid en de maatschappelijke uitvoerbaarheid.
De in deze planherziening doorgevoerde aanpassingen hebben betrekking op het corrigeren van omissies en het afstemmen van de verbeelding op de feitelijke situatie. Aangezien middels dit bestemmingsplan locaties worden gecorrigeerd waar teveel (bouw- of gebruiks)rechten zijn toegekend, is het van belang dat voldoende voorzienbaarheid is gecreëerd door de gemeente Noordwijk. Nadat door de gemeenteraad van Noordwijk op 21 september 2017 besloten is om het bestemmingsplan 'Zeewaardig' te gaan repareren, heeft het college van B&W de opdracht gekregen om de reparatie voor te bereiden. Dit voornemen is openbaar gepubliceerd op de website www.noordwijk.nl, in de Staatscourant van 3 oktober 2017, nr. 56355 (zie Bijlage 2) en in De Noordwijker, week 40 2017 (zie bijlage Bijlage 3). Middels het voornoemde raadsbesluit heeft de gemeente, de betreffende eigenaren van de percelen waar een herziening zal plaatsvinden, de mogelijkheid geboden om de betreffende gebruiks- en/of bouwmogelijkheden vooralsnog te benutten.
Voorafgaand aan deze reparatie van het bestemmingsplan is door de gemeenteraad van Noordwijk op 13 september 2018 een voorbereidingsbesluit genomen. Dit voorbereidingsbesluit is gepubliceerd op ruimtelijkeplannen.nl op d.d. 2 oktober 2018 en in werking getreden op d.d. 3 oktober 2018. Met dit voorbereidingsbesluit kunnen nieuwe aanvragen om een omgevingsvergunning voor de betreffende locaties gedurende maximaal één jaar worden aangehouden.
Uit de jurisprudentie (zie bijv. AbRvS 8 september 2004, 200400366/1 Bouwrecht 2005, 12) vloeit voort dat, in het kader van voorzienbaarheid, het essentieel is dat de gemeente kan bewijzen dat voorzienbaarheid voortvloeit uit concrete beleidsvoornemens die openbaar zijn gemaakt én gepubliceerd. Aan deze voorwaarden wordt in casu voldaan. Tevens is de periode gelegen tussen de publicatie van het raadsbesluit en het voorbereidingsbesluit enerzijds en de terinzagelegging van dit bestemmingsplan anderzijds, voldoende lang in het kader van passieve risicoaanvaarding (zie bijv. ABRvS 5 maart 2014, nr. 201302985/1/A2).
Dit leidt ertoe dat de burger die geen actie onderneemt of stil blijft zitten, terwijl hij redelijkerwijs met dit bestemmingsplan rekening moest houden en de mogelijkheid heeft gekregen om van de betreffende gebruiks- en/of bouwmogelijkheden gebruik te maken, geen aanspraak heeft op een vergoeding van eventuele schade (zie bijv. TK 2002-2003, 28 916, nr. 3, p. 64).
Gelet op het raadsbesluit van 21 september 2017, het voorbereidingsbesluit van 13 september 2018 en het feit dat de aanpassingen geen betrekking hebben op nieuwe ontwikkelingen, is de economische uitvoerbaarheid voldoende aangetoond.
Aangezien door de gemeente voorzienbaarheid is gecreëerd ten aanzien van onderhavig bestemmingsplan, dienen de eigenaren van de percelen waarop dit plangebied ziet, in voldoende mate op de hoogte te zijn van onderhavig plan. De betreffende eigenaren is de mogelijkheid geboden om de gebruiks- en of bouwmogelijkheden die worden beperkt door dit plan vooralsnog te benutten. Derhalve mag aangenomen worden dat tegen deze planherziening geen overwegende bezwaren bestaan.
Het ontwerp bestemmingsplan wordt daarnaast conform de wettelijke voorgeschreven procedure gedurende zes weken ter inzage gelegd. Gedurende deze termijn kan een ieder reageren op het ontwerp bestemmingsplan en zijn of haar zienswijze indienen.
Het bestemmingsplan doorloopt de volgende procedure, te weten:
Gelet op het raadsbesluit van 21 september 2017 (zaaknummer : Z/17/036305 D/10250) zal het voorontwerp bestemmingsplan niet langs de raad gaan. Het college legt het voorontwerp bestemmingsplan direct ter inzage.
Het voorontwerpbestemmingsplan heeft van 23 januari tot en met 5 maart 2019 ter inzage gelegen. Zowel in het gemeentehuis als via www.ruimtelijkeplannen.nl bestond de mogelijkheid om het plan te raadplegen. Gedurende de periode van zes weken hebben belanghebbenden de mogelijkheid gehad om een inspraakreactie in te dienen. Tevens is het plan toegezonden aan Provincie Zuid-Holland en het Hoogheemraadschap van Rijnland.
Na afronding van de inspraakprocedure en het vooroverleg is de ontwerpfase gestart. Dit is de formele bestemmingsplanprocedure die is vastgelegd in de Wet ruimtelijke ordening. Op grond van artikel 3.8 Wro (gelezen in samenhang met afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht) is het ontwerpbestemmingsplan voor een periode van zes weken ter inzage gelegd van 2 oktober tot en met 12 november 2019. Binnen deze termijn is een ieder in de gelegenheid gesteld schriftelijk en/of mondeling een zienswijze op het ontwerp bestemmingsplan in te dienen.
Gedurende de termijn van zes weken zijn er twee zienswijzen ingediend. De ingediende zienswijzen zijn samengevat en voorzien van een antwoord in de Nota van beantwoording zienswijzen ontwerpbestemmingsplan ‘Correctie Zeewaardig, fase 2’ (Bijlage 6). In de nota is tevens aangegeven in hoeverre hetgeen dat naar voren is gebracht aanleiding geeft tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan voor vaststelling.
Op 24-11-2020 heeft de gemeenteraad besloten tot gewijzigde vaststelling van het bestemmingsplan. De wijzigingen ten opzichte van het ontwerp zijn beschreven in de Nota van beantwoording (Bijlage 6).