7.1 Vooroverleg ex artikel 3.1.1 Bro
In het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1 van het Besluit op de ruimtelijke ordening (Bro) is het voorontwerpbestemmingsplan 'De Compagnie' voorgelegd aan de volgende instanties:
-
1. Oasen N.V.
-
2. Provincie Zuid-Holland, Directie Ruimte en Mobiliteit;
-
3. Waterschap Rivierenland;
-
4. VROM-inspectie, Regio Zuid-west;
-
5. Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond;
1. Oasen N.V.
Verbeelding en Regels
Het plangebied ligt midden in het milieubeschermingsgebied behorende bij de Provinciale milieuverordening Zuid-Holland. Wij willen u dringend verzoeken het milieubeschermingsgebied alsmede de voorschriften op te nemen in het voorontwerpbestemmingsplan.
Beantwoording
In de toelichting is in paragraaf 4.4.1 aandacht besteed aan de ligging van het plangebied ten opzichte van het milieubeschermingsgebied. Aanvullend is in het ontwerpbestemmingsplan op de verbeelding en in de regels het grondwaterbeschermingsgebied (waarin het plangebied ligt) opgenomen.
2. Provincie Zuid-Holland, Directie Ruimte en Mobiliteit
Algemeen
De provincie heeft kennis genomen van het voorontwerpbestemmingsplan. Het provinciale beoordelingskader is vastgelegd in de provinciale Structuurvisie en de verordening Ruimte. Het plan is conform dit beleid.
Beantwoording
De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
3. Waterschap Rivierenland
Algemeen
Het waterschap heeft kennis genomen van het voorontwerpbestemmingsplan. Het plan geeft aanleiding tot het maken van opmerkingen welke zijn aan te merken als wateradvies in het kader van de watertoetsprocedure.
Toelichting
Verzocht wordt de toelichting aan te passen op de volgende punten:
-
1. De watercompensatieopgave is in het vooroverleg berekend en akkoord bevonden conform de beleidsregels van het waterschap. Het waterschap mist in de ruimtelijke onderbouwing de navolgbaarheid van de waterbergingsberekening. Het waterschap verzoekt de bergingsberekening beter te onderbouwen.
-
2. In de waterparagraaf (4.4) en tijdens het vooroverleg en het rioleringsoverleg is niet gesproken over de rioleringssituatie en aansluiting/ belasting op het bestaande rioleringsstelsel. Het rioolstelsel is niet direct van invloed op het bestemmingsplan, maar heeft wel invloed op het watersysteem.
-
3. In paragraaf 4.9 wordt ten onrechte geconstateerd dat er geen leidingen in het plangebied aanwezig zijn. In het vooroverleg is nadrukkelijk aangegeven dat er ten noorden van de Tiendweg (zuidelijk gedeelte van het plangebied) een rioolpersleiding aanwezig is. Wij verzoeken u om deze leiding apart te bestemmen conform de modelregel die is bijgesloten met in achtneming van de beschermingszone rondom rioolpersleidingen.
-
4. In het bestemmingsplan wordt gesproken over verbindingsbruggen naar de nieuwe sportvelden ten zuiden van de Tiendweg. Wij wijzen u erop dat aanpassing en aanleg van nieuwe kunstwerken over de A-watergang vergunningsplichtig zijn.
Beantwoording
-
1. Ten behoeve van de onderbouwing is de waterbergingsberekening toegevoegd aan de toelichting van het bestemmingsplan.
-
2. Het rioleringsstelsel en de uitbreiding hiervan als gevolg van het bouwplan zal worden besproken met het waterschap. De daarvoor opgenomen gegevens in de reactie zullen worden gebruikt.
-
3. Ter plaatse van de rioolpersleiding is de dubbelbestemming 'Leiding - Riool' opgenomen. De beschermingszone is het zakelijk recht zoals dat ter plaatse van de rioolpersleiding is gevestigd. Zowel in de regels als op de verbeelding is de dubbelbestemming opgenomen.
-
4. De reactie wordt voor kennisgeving aangenomen.
Regels
Het waterschap verzoekt om in de bestemmingsomschrijving het volgende toe te voegen:
-
1. (Dubbel)bestemming 'Water' (artikel 5) toekennen aan de keurzone van A-watergangen, 5 meter aan weerszijden van de watergangen.
-
2. Bij de bestemming 'Wonen' (artikel 6) en 'Verkeer' (artikel 4) de mogelijkheid voor water toekennen, zoals omschreven bij de bestemming 'Groen' (artikel 3).
Beantwoording
-
1. De landelijke Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP 2008) voorziet niet in de mogelijkheid om keurzones te bestemmen. De achtergrond hiervan is dat keurzones worden geregeld in de Keur van de waterschappen. Werkzaamheden in deze zones dienen te worden uitgevoerd met een keurvergunning. De keurzones worden derhalve niet opgenomen in het bestemmingsplan. Wel zal in de planregels een algemene bouwregel worden opgenomen waarin wordt verwezen naar de Keur.
-
2. De regels van het bestemmingsplan onder de bestemmingsomschrijving (artikelen 3.1, 4.1 en 6.1) worden eensluidend geformuleerd.
Verbeelding
Het waterschap verzoekt om op de verbeelding de volgende punten aan te passen:
-
1. Dubbelbestemming 'Water' toe te kennen aan de beschermingszones rondom de A-watergangen. In de toelichting staat correct omschreven dat langs A-watergangen een beschermingszone van 5 meter aan weerszijden van de watergangen van toepassing is. Wij verzoeken u dit op de verbeelding ook te visualiseren.
-
2. Dubbelbestemming 'Leiding - Riool' toe te kennen voor het tracé inclusief beschermingszone van de aanwezige rioolleiding; één en ander zoals onder het kopje Toelichting is omschreven.
Beantwoording
-
1. De landelijke Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP 2008) voorziet niet in de mogelijkheid om keurzones te bestemmen. De achtergrond hiervan is dat keurzones worden geregeld in de Keur van de waterschappen. Werkzaamheden in deze zones dienen te worden uitgevoerd met een keurvergunning. De keurzones worden derhalve niet opgenomen in het bestemmingsplan. Wel zal in de planregels een algemene bouwregel worden opgenomen waarin wordt verwezen naar de Keur.
-
2. Ter plaatse van de rioolpersleiding is de dubbelbestemming 'Leiding - Riool' opgenomen. De beschermingszone is het zakelijk recht zoals dat ter plaatse van de rioolpersleiding is gevestigd. Zowel in de regels als op de verbeelding is de dubbelbestemming opgenomen.