Plan: | De Compagnie |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0571.DeCompagnie2010-OH01 |
De Wet geluidhinder, de Luchtvaartwet en de Wet milieubeheer zijn in het kader van geluidhinder van belang.
Bij nieuwe ontwikkelingen van geluidgevoelige bestemmingen dient de geluidssituatie in beeld gebracht te worden. De geluidsniveaus op de gevels van de nieuwe gebouwen worden getoetst aan de geluidsnormen. Er dient gekeken te worden naar vier bronnen van geluid, namelijk:
Het juridisch kader voor wegverkeerslawaai, spoorlawaai en industrielawaai wordt gevormd door de Wet geluidhinder. Vliegtuiglawaai wordt geregeld in de Luchtvaartwet. Er liggen geen geluidszones van het spoorlawaai, industrielawaai en vliegtuiglawaai over het plangebied, waardoor deze niet nader beschouwd worden. Op het aspect wegverkeerslawaai en industrielawaai wordt hier nader ingegaan.
Voor de realisatie van het project 'De Compagnie' is een akoestisch onderzoek uitgevoerd in het kader van de ontwikkeling van het plangebied 'Locatie sportvelden' te Nieuw Lekkerland. Het complete onderzoek is als bijlage 2 bij dit bestemmingsplan opgenomen.
De initiatiefnemer is voornemens om in totaal 114 woningen te realiseren in het gebied dat wordt omsloten door de Voorwetering, de ligweide van het zwembad, de Klipperstraat, en de Middelweg.
Het doel van het akoestisch onderzoek is het berekenen van de geluidbelasting vanwege wegverkeerslawaai op de gevels van de nieuw te realiseren woningen en appartementen.
In de zin van de Wet geluidhinder is het onderhavige plangebied niet gelegen binnen de geluidzone van een gezoneerde weg.
Voor de wegen gelegen in de nabije omgeving van of in het plangebied geldt een maximum snelheid van 30 km/uur. In de zin van de Wet geluidhinder zijn dergelijke wegen niet-zoneplichtig en zouden derhalve buiten beschouwing kunnen blijven. Gelet op jurisprudentie is voor de 30 km/uur wegen vanuit het oogpunt van een 'goede ruimtelijke ordening' toch akoestisch onderzoek uitgevoerd. Derhalve zijn de Hoogaarslaan, de Boeierstraat, Klipperstraat, Middelweg en nieuwe wijkwegen wel in het onderzoek betrokken.
Onderzoeksresultaten
Voor de niet-gezoneerde wegen geldt dat ten gevolge van het wegverkeer op de Boeierstraat-nieuwe wijkwegen de geluidbelasting ten hoogste 49 dB inclusief aftrek ex artikel 110g Wgh bedraagt. Ten gevolge van het verkeer op de overige wegen is sprake van een lagere geluidbelasting (minder dan 48 dB).
Voor alle niet-zoneplichtige wegen geldt dat toetsing aan de normering van de Wet geluidhinder formeel niet kan plaatsvinden. Vanuit het oogpunt van een 'goede ruimtelijke ordening' kan wel door de gemeente worden overwogen de geluidbelasting langs deze wegen te beperken.
Gelet op de voorgenomen samenstelling van de uitwendige scheidingsconstructie van de nieuw te realiseren bebouwing, dient te worden beoordeeld of met de beoogde (bouw)materialen kan worden voldaan aan de aanvullende eis betreffende het ten hoogst toelaatbare binnenniveau voor de woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen.
Bij de bepaling van de noodzakelijke maatregelen dient te worden voldaan aan de eisen van het Bouwbesluit met betrekking tot de geluidwering van de uitwendige scheidingsconstructie en de ventilatie. Bij de bepaling van de geluidwering dient gerekend te worden met de gecumuleerde geluidbelasting waarop de aftrek ex artikel 110g Wgh niet is toegepast.
In de VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van 2009 wordt voor een aantal milieuaspecten per bedrijfscategorie een indicatieve afstand tussen woningen en bedrijven aangegeven die aangehouden dient te worden bij ruimtelijke ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen betreffen realisering van nieuwe bedrijven of nieuwe woningen.
In de nabijheid van het plangebied "De Compagnie" te Nieuw-Lekkerland bevindt zich het (niet overdekte) zwembad Schoonenburg. Voor niet overdekte zwembaden (milieucategorie 4.1) wordt in de genoemde publicatie een indicatieve afstand van 200 meter aangehouden voor het milieuaspect geluid. Vermeld dient te worden dat zojuist genoemde categorieën in 'Bedrijven en milieuzonering' als continu bedrijf verondersteld zijn. Dit hoeft in de praktijk niet zo te zijn. Enkel al door een niet continue bedrijfsvoering kan een afwijking van de afstandsnorm mogelijk zijn.
Alhoewel genoemde afstanden in 'Bedrijven en milieuzonering' indicatief zijn, worden in jurisprudentie deze afstanden wel als 'harde eis' gezien. Het is echter wel mogelijk om af te wijken van genoemde afstandsnormen . Door middel van een onderbouwing dient gemotiveerd te worden hoe, op kortere afstand, aan een vergelijkbaar beschermingsniveau kan worden voldaan. In voorliggende situatie komt het nieuwe complex op circa 90 meter afstand te liggen van het aanwezige zwembad.
In de VNG-publicatie 'Bedrijven en milieuzonering' van 2009 is in hoofdstuk 2.3 de onderstaande tekst opgenomen:
Omgevingstype gemengd gebied Een gemengd gebied is een gebied met een matige tot sterke functiemenging. Direct naast woningen komen andere functies voor zoals winkels, horeca en kleine bedrijven. Ook lintbebouwing in het buitengebied met overwegend agrarisch en andere bedrijvigheid kan als gemengd gebied worden beschouwd. Gebieden die direct langs de hoofdinfrastructuur liggen, behoren eveneens tot het omgevingstype gemengd gebied. Hier kan de verhoogde milieubelasting voor geluid de toepassing van kleinere richtafstanden rechtvaardigen. Geluid is voor de te hanteren afstand van milieubelastende activiteiten veelal bepalend. Omgevingstype bepalend voor te hanteren richtafstanden De richtafstanden gelden ten opzichte van een rustige woonwijk. De richtafstanden uit bijlage 1 kunnen zonder dat dit ten koste gaat van het woon- en leefklimaat, met één tussenstap worden verlaagd indien sprake is van een omgevingstype gemengd gebied (dus van 200 naar 100 meter voor milieucategorie 4.1). Verdere reducties zijn niet te verantwoorden omdat in algemene zin niet aannemelijk kan worden gemaakt dat het woon- en leefklimaat niet wordt aangetast en het functioneren van bedrijven niet in gevaar wordt gebracht. |
Voor in en rond het plangebied "De Compagnie" kan worden gesteld dat sprake is van een gemengd gebied, door de aanwezigheid van sportvoorzieningen (zwembad, sporthal), een kerk en een pizzeria/grillroom. Derhalve is het verantwoord uit te gaan van een richtafstand van 100 meter.
Voor het geluid afkomstig van het zwembad kunnen drie soorten worden onderscheiden. Het stemgeluid, de installaties en het verkeer van en naar het complex, inclusief het parkeerterrein.
Het stemgeluid hoeft op grond van het Activiteitenbesluit niet te worden getoetst omdat sprake is van een niet-omsloten buitenterrein van een inrichting. Hiervoor wordt in het Activiteitenbesluit reeds een uitzondering gemaakt voor stemgeluid. Het stemgeluid afkomstig van het zwembad hoeft derhalve niet nader te worden getoetst.
De installaties op het terrein zijn beperkt van omvang en bevinden zich aan de kant van de Vletstraat. Ten opzichte van de nieuwe bebouwing worden de installaties volledig afgeschermd door de bestaande woonbebouwing aan de Fregatstraat. De afstand tussen de installaties en de nieuwe bebouwing bedraagt bovendien minimaal circa 100 meter tot de dichtstbij gelegen, nieuw te bouwen woningen.
Het verkeer van en naar het zwembad is opgenomen in de verkeersintensiteiten zoals die zijn gebruikt voor de toetsing voor wegverkeerslawaai. Op het parkeerterrein van het zwembad is sprake van kortstondige geluiden als gevolg van het dichtslaan van autodeuren. Het parkeerterrein bevindt zich aan de noordzijde van de Vletstraat op een afstand van circa 120 meter van de dichtstbijzijnde woning. Ook hierbij is sprake van afschermende bebouwing op het terrein van het zwembad zelf en tussen het zwembad en de geprojecteerde woningen.
Op basis van de richtafstand van 100 meter, de beperkte omvang van de installaties en de afschermende werking van de reeds aanwezige bebouwing, kan worden verondersteld dat de geluidbelasting op de gevels van de geprojecteerde woningen als gevolg van het zwembad zodanig is, dat sprake is van een vergelijkbaar beschermingsniveau.
Het aspect geluid vormt geen belemmering voor het onderhavige plan.