direct naar inhoud van 4.8 Verkeer en parkeren
Plan: De Verwondering
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0569.bpNWVverwondering-va01

4.8 Verkeer en parkeren

Verkeersgeneratie

In het bestemmingsplan wordt de ontwikkeling van de 166 woningen mogelijk gemaakt, maar wordt ook een wijzigingsbevoegdheid opgenomen om de ontwikkeling van leisurevoorzieningen mogelijk te maken. Daarbij gaat het om een hotel in combinatie met wellnessvoorzieningen, een zalencentrum en restaurants.

Voor het bepalen van de verkeersgeneratie van de beoogde ontwikkelingen is gebruik gemaakt van de kencijfers van het CROW. Daarbij zijn de volgende publicaties geraadpleegd:

  • Verkeersgeneratie woon- en werkgebieden, vuistregels en kengetallen gemotoriseerd verkeer, publicatie 256, september 2008;
  • Verkeersgeneratie voorzieningen, kengetallen gemotoriseerd verkeer, publicatie 272, december 2008.

In de door de gemeente Nieuwkoop aangeleverde prognose van de intensiteiten voor 2020 is al rekening gehouden met de realisatie van 100 woningen in De Verwondering. Dit betekent dat bij de bepaling van de verkeersgeneratie van het plangebied niet moet worden uitgegaan van 166 woningen, maar van 66. Op grond van de kencijfers van het CROW bedraagt de verkeersgeneratie van deze 66 woningen, afgerond op tientallen ongeveer 510 tot 540 motorvoertuigbewegingen per weekdagetmaal. In Bijlage 7 is de rapportage van de verkeersgeneratie inclusief de berekening van de verkeersgeneratie opgenomen.

In het bestemmingsplan wordt voor een deel van het plangebied een wijzigingsbevoegdheid opgenomen van een agrarische bestemming naar een bestemming waarbij leisure mogelijk wordt gemaakt. Indien van deze wijzigingsbevoegdheid gebruik wordt gemaakt, zal de verkeersgeneratie van het plangebied toenemen. De berekening van de verkeersgeneratie van de leisurevoorzieningen is eveneens in Bijlage 7 opgenomen. Hieronder zijn de resultaten van deze berekeningen (afgerond op tienatallen) weergegeven:

  • hotel (70 à 80 kamers): circa 160 tot 180 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag;
  • wellnesscentrum: circa 200 tot 250 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag;
  • zalencentrum: circa 40 tot 80 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag;
  • restaurant: circa 500 tot 600 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag.

De afzonderlijke leisurefuncties genereren in totaal ongeveer 900 tot 1.110 motorvoertuigbewegingen per gemiddelde weekdag. In de praktijk zal dit aantal wat lager uitvallen, omdat bezoekers in één bezoek mogelijk meerdere voorzieningen bezoeken. Zo zal het voorkomen dat er bezoekers aan het wellnesscentrum zijn die ook van het restaurant gebruik maken en in het hotel overnachten. Het totaal aantal motorvoertuigbewegingen van de leisurevoorzieningen kan dan ook als een worst-casescenario worden gezien.

Parkeren

In de Notitie Parkeerbeleid zijn parkeernormen opgenomen. Hieruit kan worden afgeleid dat voor de planlocatie de Verwondering een parkeernorm van 2,1 parkeerplaatsen voor grote woningen (> 450 m3) en 1,85 parkeerplaatsen per woning voor gemiddelde woningen (350 - 450 m3) moet worden aangehouden. Uitgangspunt bij de ontwikkeling van de Verwondering is de realisatie van parkeren op eigen erf voor vrijstaande woningen en tweekappers. Hierbij dient rekening gehouden te worden met het theoretisch aantal parkeerplaatsen en de werkelijke situatie. Hiervoor is in de parkeernotitie een berekeningsaantal benoemd. Bij de uitwerking van de plannen voor de woonwijk zal hier nader invulling aangegeven worden. In het voorliggende bestemmingsplan wordt binnen de bestemming Woongebied - 1, Woongebied - 2 en Verkeer-Verblijfsgebied de mogelijkheid geboden om parkeerplaatsen te realiseren.

Conclusie

Het effect van de verkeersgeneratie van De Verwondering op de direct omliggende wegen is verkeerskundig acceptabel. Verkeer en parkeren vormen geen belemmering voor het bestemmingsplan.