direct naar inhoud van 2.4 Ontsluiting
Plan: Dijkpolder
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0556.72BPDijkpolder-0002

2.4 Ontsluiting

Verkeersstructuur

Ontsluiting gemotoriseerd verkeer

Dijkpolder wordt voor het gemotoriseerd verkeer ontsloten vanaf twee ontsluitingswegen die aansluiten op het bestaande wegennet van Maassluis. De oostelijke toegang sluit aan op de bestaande aansluiting van de Uiverlaan met de Westlandseweg. Deze toegangsweg zal ook worden gebruikt voor de ontsluiting van de werklocatie. De westelijke toegang sluit aan op de bestaande rotonde van de Dr. J. Schoutenlaan en de Maasdijk. Door middel van twee nieuwe bruggen over de Weverskade wordt de woonwijk Dijkpolder bereikt.

De Westlandseweg/Maasdijk is een belangrijke gebiedsontsluitingsweg binnen Maassluis en geeft enerzijds verbinding met het centrum en anderzijds via de N220 met Maasdijk en Hoek van Holland. Ter hoogte van de aansluiting met de N220 wordt aangesloten op de A20 (N213, Westland - aansluiting A12).

De interne verkeersstructuur wordt bepaald door de linten. De woningen zijn geclusterd in een aantal bouwvelden die aansluiten op de linten. Het Boven- en Onderlint sluiten vervolgens aan op de twee ontsluitingswegen. Haaks op de linten komen ook enkele lange lanen. Deze hebben echter geen verbindende functie voor het gemotoriseerd verkeer.

afbeelding "i_NL.IMRO.0556.72BPDijkpolder-0002_0012.png"

Verkeersstructuur Dijkpolder (bron: Masterplan)

Binnen de bouwvelden en op de linten blijven de intensiteiten laag. Op basis van de intensiteiten kunnen de wegen gecategoriseerd worden als erftoegangswegen. In het plan is gekozen om de wegen in de woonwijk te categoriseren als erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h en de twee ontsluitingswegen als gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/h.

Ontsluiting per openbaar vervoer

In de nabijheid van het plangebied zijn langs de Westlandseweg ter hoogte van de Uiverlaan bushaltes gelegen. Hier halteren diensten in de richtingen Schiedam, Maasland, Honselersdijk en Delft. De dienst in de richtingen Maasland en Honselersdijk halteert eveneens langs de Dr. J. Schoutenlaan.

Tevens wordt Maassluis ontsloten door de trein in de richtingen Rotterdam en Hoek van Holland. Het station Maassluis West is op circa 1 km afstand van het gebied gelegen.

In juli 2013 heeft de Stadsregio besloten de Hoekse lijn om te bouwen naar metro als onderdeel van Randstadrail. Door een hogere frequentie en het verhogen van het comfort verbetert de bereikbaarheid van Maassluis. In dit kader zal ook een nieuw station Maassluis Steendijkpolder gerealiseerd worden. Hiermee wordt de bereikbaarheid van Dijkpolder met openbaar vervoer verder verbeterd en naar de toekomst toe duurzaam gegarandeerd.

afbeelding "i_NL.IMRO.0556.72BPDijkpolder-0002_0013.png"

Kaart ombouw Hoekse Lijn (Bron: Stadsregio Rotterdam)

Ontsluiting langzaam verkeer

De Westlandseweg/Maasdijk, Weverskade en Westgaag langs het plangebied maken deel uit van het hoofdnet voor de fiets. Langs de Westlandseweg/Maasdijk zijn vrijliggende fietspaden gelegen.

De fietsers binnen Dijkpolder maken voor een groot deel gebruik van de wegen voor het gemotoriseerd verkeer. Om het Boven- en Onderlint met elkaar te verbinden zijn enkele lanen doorgetrokken. Het interne fietsnetwerk sluit op verschillende locaties aan op het fietsnetwerk van Maassluis. Eveneens is er vanuit het gebied een aansluiting op het recreatieve netwerk over de Weverskade en een directe fietsontsluiting richting de Westgaag.

afbeelding "i_NL.IMRO.0556.72BPDijkpolder-0002_0014.png"

Fietsstructuur (bron: Masterplan)

Ruimtereservering A20

In de Wegenstructuurvisie Maassluis 2012-2025 is geconcludeerd dat er tot 2025 geen nieuwe hoofdwegen(structuren) noodzakelijk zijn. Om een eventuele derde aansluiting op de A20 in de toekomst niet onmogelijk te maken, wordt er binnen de groenstructuur rekening gehouden met een ruimtereservering en wordt uitgesloten dat in deze zone bebouwing kan komen.

afbeelding "i_NL.IMRO.0556.72BPDijkpolder-0002_0015.png"

Reservering aansluiting A20 (bron: Masterplan)