Plan: | Stationsgebied e.o. |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0556.66BPStationsgebied-0004 |
Inleiding
Het is wettelijk verplicht een watertoets uit te voeren bij nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen. Dit is een procedure waarbij de initiatiefnemer in een vroeg stadium overleg voert met de waterbeheerder over de beoogde ontwikkeling. De watertoets heeft als doel het voorkomen van negatieve effecten die nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen mogelijk hebben op het duurzame waterbeheer. Hiertoe dient de waterbeheerder deze paragraaf goed te keuren alvorens het plan wordt vastgesteld.
In het plangebied is het Hoogheemraadschap van Delfland verantwoordelijk voor het waterbeheer. Daarnaast is de gemeente Maassluis verantwoordelijk voor de riolering en de provincie Zuid-Holland voor het grondwaterbeheer. Daarnaast is Rijkswaterstaat waterbeheerder voor het deel van de Nieuwe Maas binnen het plangebied en de Rijkshavenmeester is de nautisch beheerder voor dit gebied. Hieronder wordt ingegaan op de relevante beleidskaders. Daarna worden de huidige waterrelevante situatie en de effecten van de beoogde ontwikkelingen per waterrelevant aspect beschreven.
Beleid duurzaam waterbeheer
Europees beleid
De Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) is sinds 2000 van kracht en schrijft voor dat in 2015 alle waterlichamen een 'goede ecologische toestand' (GET) hebben en voor sterk veranderde/kunstmatige wateren dat deze een 'goed ecologisch potentieel' (GEP) moeten hebben bereikt. De chemische toestand moet voor alle waterlichamen (natuurlijk en kunstmatig) in 2015 goed zijn.
Nationaal Beleid
Het 'Nationaal Bestuursakkoord Water-actueel' (NBW-actueel, 2008) is een actualisatie van het oorspronkelijke NBW uit 2003. Het betreft een overeenkomst tussen het Rijk, de provincies, het InterProvinciaal Overleg (IPO), de Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de Unie van Waterschappen. Het beleid van WB21 en KRW zijn belangrijke peilers van het akkoord. Het NBW heeft tot doel om in 2015 het watersysteem op orde te hebben en daarna op orde te houden anticiperend op veranderende omstandigheden zoals onder andere de verwachte klimaatverandering, zeespiegelstijging, bodemdaling en toename van verhard oppervlak. In de actualisatie uit 2008 is meer nadruk gelegd op klimaatveranderingen, de stedelijke wateropgave, ontwikkelingen in de woningbouw en infrastructuur en de implementatie van de Kaderrichtlijn Water.
Beleid provincie Zuid-Holland
In het Provinciale Beleidsplan Groen, Water en Milieu 2006-2010 is het beleid voor milieu, water, natuur en landschap geïntegreerd. Het streven is een leef- en investeringsklimaat te realiseren dat gezond, groen en veilig is. Inmiddels is het ontwerp Provinciaal Waterplan 2010-2015 vastgesteld. Hierin zijn vier strategische thema's (veiligheid, schoon water, duurzaam zoetwater en een robuust watersysteem) uitgewerkt. Ter aanvulling heeft de provincie in samenwerking met de waterschappen een planMER opgesteld. Hierin worden de milieueffecten van het waterplan weergegeven.
In het Provinciale Grondwaterplan Zuid-Holland 2007-2013 staat het grondwaterbeleid voor de komende jaren beschreven. Er zijn 6 speerpunten geformuleerd (verzilting en grondwaterkwantiteit, grondwaterkwaliteit, bodemdaling, concurrentie om de schaarse ruimte, verandering positie provincie en specifieke gebieden). Ook zijn de kaders die de provincie gebruikt bij het verlenen van vergunningen voor grondwateronttrekkingen beschreven. De aanvullende regels voor het verlenen, wijzigen of intrekken van een vergunning voor een grondwateronttrekking zijn opgenomen in de Verordening Waterbeheer.
Beleid Hoogheemraadschap
In het Waterbeheersplan 2006-2009 wordt het beleid van het Hoogheemraadschap van Delfland beschreven. Het plan bevat doelen voor de taken Hoogheemraadschap: de zorg voor veilige dijken; het voorkomen van wateroverlast; het tegengaan van watertekorten, verdroging en verzilting; het verbeteren van de waterkwaliteit en het zuiveren van afvalwater. Inmiddels is het Ontwerp Waterbeheersplan 2010-2015 vastgesteld. Dit plan beschrijft de strategische keuzes, de doelen voor het waterbeheer en de financiële consequenties daarvan. De complexiteit van het gebied en de omvang van de noodzakelijke investeringen dwingen tot het stellen van prioriteiten.
In het kader van de afstemming van het waterbeleid met ontwikkelingen in de ruimtelijke ordening heeft het waterschap in 2007 een Waterkansenkaart opgesteld. Deze Waterkansenkaart kan gezien worden als de nadere, gebiedsspecifieke uitwerking van de Deelstroomgebiedsvisie Midden-Holland. In 2007 is een Handreiking Watertoets, ruimte voor water in ruimtelijke plannen opgesteld. Met deze handreiking wordt inzicht gegeven in de wijze waarop het Hoogheemraadschap van Delfland procedureel en inhoudelijk omgaat met de watertoets.
Beleid gemeente Maassluis
Het Waterplan 2008-2015 van de gemeente Maassluis en het Hoogheemraadschap van Delfland biedt handvatten om ervoor te zorgen dat Maassluis een toekomst tegemoet gaat zonder wateroverlast of watertekort. Daarnaast biedt het mogelijkheden om de waterkwaliteit voor de natuur te verbeteren en de oevers natuurvriendelijk in te richten. De schoonheid van water in de openbare ruimten wordt hierdoor meer zichtbaar en maakt de stad aantrekkelijker. Het Waterplan besteedt ook aandacht aan natuur- en waterrecreatie, zodat inwoners en bezoekers optimaal gebruik kunnen maken van het water in en rond Maassluis.
Huidige situatie
Het plangebied betreft de wijken Taanschuurpolder, Oranjewijk en 't Hoofd in het zuidoosten van Maassluis. Het bruto-oppervlak van het plangebied is circa 36 ha en behoort tot het stedelijk gebied van Maassluis. Het maaiveld ligt op +3,50 m NAP en de ondergrond bestaat uit klei. Het plangebied maakt geen onderdeel uit van een grondwaterwingebied of een grondwaterbeschermingszone.
Veiligheid en waterkeringen
De Delflandsedijk (primaire waterkering) bevindt zich aan de rand van het plangebied. Deze dijk wordt beheerd door het Hoogheemraadschap van Delfland. De dijk met bijbehorende keurzone (kern- en beschermingszone) van deze waterkering valt deels binnen het plangebied.
Waterkwantiteit
Het plangebied behoort tot het, op het buitenwater, afwaterend gebied van Maasluis. Het hemelwater in dit gebied stroomt vrij af op het buitenwater. In de boezem, die direct ten oosten van het plangebied ligt, wordt een vast peil van NAP -0,43m gehanteerd. In het plangebied zelf ligt circa 0,9ha oppervlaktewater. In het waterplan Maasluis zijn in de wijk 't Hoofd problemen met wateroverlast bekend bij hoog buitenwater.
Tevens is in het waterplan van Maassluis een waterfonds opgenomen. Het principe hiervan is dat initiatiefnemers van postzegelplannen of herstructureringsprojecten binnen de gemeente, waar geen watercompensatie plaats kan vinden, de financiën beschikbaar stellen om dit elders binnen de gemeente wel te realiseren.
Afvalwater en riolering
In de wijk 't Hoofd ligt een gescheiden rioolstelsel en in de wijken Taanschuurpolder en Oranjewijk ligt op dit moment een gemengd rioolstelsel.
Watersysteemkwaliteit en ecologie
In 2007 is voor gemeente Maassluis een waterkwaliteitsspoor onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek heeft aangetoond dat het oppervlakte water in Maassluis niet voldoet aan de waterkwaliteitsnormen. Hiertoe zijn maatregelen ingepland en er wordt verwacht dat het oppervlakte water voor 2015 wel zal voldoen aan de basisinspanning.
Beheer en onderhoud
Er is geen water in het plangebied, waar het Hoogheemraadschap verantwoordelijk is voor het beheer en onderhoud.
Toekomstige situatie
Dit bestemmingsplan is consoliderend van aard en voorziet geen noemenswaardige ontwikkelingen met waterrelevante aspecten.
Veiligheid en waterkeringen
Er zijn geen ontwikkelingen beoogd, die invloed hebben op de stabiliteit van de primaire waterkering en ook niet voor de waterveiligheid in het plangebied.
In de nabije omgeving het plangebied zijn radarposten langs de Nieuwe Maas aanwezig. Het is van belang dat de werking van deze radarposten niet verstoord wordt door bijvoorbeeld hoge bebouwing. Omdat het bestemmingsplan consoliderend is, zijn de huidige bouwhoogten meegenomen en worden geen hogere bouwhoogten toegestaan. De werking van de radarposten wordt daarmee geconsolideerd.
Waterkwantiteit
Bij eventuele nieuwe ontwikkelingen binnen de huidige bestemmingen zijn de problemen met wateroverlast en het tekort aan waterberging een aandachtspunt.
Afvalwater en riolering
De rioolstelsels in de wijken Taanschuurpolder en Oranjewijk zijn meegenomen in het grootschalig gemeentelijk afkoppelproject. Op deze manier wordt het hemelwater afkomstig van daken en straatoppervlak rechtstreeks geloosd op het oppervlaktewater. Hiermee wordt voorkomen dat schoon hemelwater afgevoerd wordt naar de afvalwaterzuiveringsinstallatie.
Watersysteemkwaliteit en ecologie
Ter voorkoming van diffuse verontreiniging van water en bodem geldt, dat er bij alle bouwplannen geen zink, lood-, koper- of PAK's-houdende bouwmaterialen mogen worden toegepast. Indien desondanks uitlogende materialen worden gebruikt, worden deze voorzien van een coating om uitloging tegen te gaan.
Beheer en onderhoud
Er zijn geen ontwikkelingen beoogd, die het beheer en onderhoud van het watersysteem in en om het plangebied beïnvloeden. In zijn algemeenheid geldt dat voor alle aanpassingen aan het bestaande waterhuishoudingsysteem een keurvergunning bij het Hoogheemraadschap dient te worden aangevraagd.
Conclusie
Met inachtneming van het bovenstaande, kan geconcludeerd worden dat het bestemmingsplan geen negatieve gevolgen heeft voor de waterhuishouding. Hiermee voldoen de ontwikkelingen aan de doelstellingen van duurzaam waterbeheer.