direct naar inhoud van 5.8 Invloedssfeer Schiphol
Plan: Landelijk Gebied
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0553.bplg2012-vgx1

5.8 Invloedssfeer Schiphol

5.8.1 Normstelling en beleid

Luchthavenindelingbesluit

Het rijksbeleid ten aanzien van de toekomstige ontwikkeling van Schiphol is geformuleerd in de Wet tot wijziging van de Wet Luchtvaart die op 20 februari 2003 in werking is getreden (verder gewijzigde Wet Luchtvaart genoemd). De gewijzigde Wet Luchtvaart is gericht op het tot stand brengen van een wettelijke grondslag voor het nieuwe regime voor de luchthaven Schiphol. Deze wet vormt de grondslag voor twee uitvoeringsbesluiten: het Luchthavenverkeerbesluit en het Luchthavenindelingbesluit (Lib). Nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen dienen in overeenstemming te zijn met het Lib.

De ruimtelijke consequenties van de gewijzigde Wet Luchtvaart worden weergegeven in het Lib. In dit Besluit wordt een beperkingengebied aangegeven. Hierin worden beperkingengebieden ten aanzien van Schiphol weergegeven met betrekking tot externe veiligheid, geluidsbelasting, hoogtebeperkingen en vogelaantrekkende werking.

afbeelding "i_NL.IMRO.0553.bplg2012-vgx1_0012.png"

Figuur 5.4 Bouwbeperkingen. Bron: Luchthavenindelingbesluit

afbeelding "i_NL.IMRO.0553.bplg2012-vgx1_0013.png"

Figuur 5.5 Beperkingen bouwhoogte. Bron: luchthavenindelingbesluit

Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte

In de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte wordt aangegeven dat Schiphol tot 2030 ruimte nodig heeft om uit te ontwikkelen. Derhalve is op een 20 Ke-contour opgenomen. Binnen deze contouren mogen geen nieuwe uitleglocaties ten behoeve van woningbouw worden ontwikkeld. Herstructurering en intensivering in bestaand gebouwd gebied zijn binnen de 20 Ke-contour nu en in de toekomst wel mogelijk. Revitalisering, herstructurering en transformatie van bestaande woon- en werkgebieden is volgens de Structuurvisie cruciaal om de gestelde ruimtelijke doelen te kunnen bereiken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0553.bplg2012-vgx1_0014.png"Figuur 5.6: De 20 Ke-contour van Schiphol.

Bron: Mainport Schiphol, Beleidsinformatie achtergronddocument door Project Mainport Schiphol, december 2005.

5.8.2 Onderzoek

De meest zuidelijke punt van het plangebied ligt binnen de beperkingengebieden uit het Lib. Op grond hiervan gelden in dit gebied beperkingen voor bebouwing. Binnen dit gebied zijn uitsluitend de volgende objecten toegestaan:

  • gebouwen, voor zover dit gebouw rechtmatig aanwezig is op de datum van inwerkingtreding van dit besluit;
  • bedrijfsgebouwen;
  • gebouwen waarvoor een verklaring van geen bezwaar is afgegeven.

Tevens geldt hier op basis van het Lib een maximale bouwhoogte van 150 m. Hetzelfde gebied ligt ook binnen de 20 Ke-contour uit de Nota Ruimte. Binnen dit deel van het plangebied mogen dus geen nieuwe uitleglocaties ten behoeve van woningbouw worden ontwikkeld. Herstructurering en intensivering in bestaand gebouwd gebied zijn binnen de 20 Ke-contour wel mogelijk.

5.8.3 Conclusie

Aangezien het voorliggende bestemmingsplan consoliderend van aard is, leveren de beperkingen als gevolg van de ligging nabij Schiphol geen belemmeringen op voor de vaststelling van voorliggend bestemmingsplan.