Plan: | De Waterkanten |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0553.bpdorpwaterkanten-vax1 |
Het plangebied wordt ontsloten via de bestaande ontsluiting aan de Oranjelaan / Waterman. Het is een speerpunt om het aantal verkeersbewegingen zoveel mogelijk te beperken en geparkeerde auto's zoveel mogelijk uit het zicht te houden. Hierdoor is in het plan meer ruimte voor groenvoorziening in het plangebied.
De parkeerbehoefte zal voor een groot deel ondergronds ingevuld worden. De garages worden ontsloten via de Sportlaan, de Trompstaat en de van Speykstraat. Veel aandacht is geschonken aan uitnodigende entrees van parkeergarages, door lichtinval en groen. Er komen in totaal 6 parkeergarages:
Dit resulteert in een autoluw gebied waarbij per deelgebiedje direct geparkeerd kan worden en waarbij de loopafstanden beperkt zijn. Nieuwe fietspaden worden aangesloten op het bestaande fietspadennet waardoor het Fioretti College en het sportcomplex op de fiets goed bereikbaar worden.
ARCADIS heeft een inhoudelijke toets uitgevoerd (zie Bijlage 16) voor de parkeerbalans en de verkeersgeneratie voor het project De Waterkanten. Hiervoor wordt een nieuwe verkeersstructuur ontwikkeld. Als gevolg van de veranderingen in de woningbouw en de recreatieve - annex sportvoorzieningen veranderen de parkeervraag en de totale verkeersgeneratie.
Uit de parkeerberekening blijkt dat er genoeg parkeerplaatsen in het project zijn ingepast. Tijdens het piekmoment zijn er 701 parkeerplaatsen noodzakelijk. Er zijn voldoende openbare parkeerplaatsen op loopafstand om externe bezoekers op te vangen. Wanneer niet wordt uitgegaan van dubbelgebruik, dan zijn er 733 parkeerplaatsen noodzakelijk. In het gehele plangebied zijn 785 parkeerplaatsen opgenomen, inclusief parkeerplaatsen op eigen terrein. Voor de functies in Veld 1 (Fioretticollege) en veld 2 (sportcomplex) zijn voldoende parkeerplaatsen aanwezig om volledig in gebruik te zijn.
De totale verkeerstoename bedraagt 1.570 motorvoertuigen per etmaal op een werkdag. De grootste toename van verkeer zal afgewikkeld worden via de Sportlaan. Op de overige wegen zal de toename van verkeer minder merkbaar zijn. De bestaande wegcapaciteit voor de aansluitingen Trompstraat, Speykstraat-Broekstraat, en Ruijterstraat zijn toereikend. Op deze wegen zijn geen extra maatregelen nodig. De Sportlaan krijgt te maken met de grootste verkeerstoename, maar verkeersintensiteit blijft passend voor een gebied met een verblijfskarakter. Uit berekeningen blijkt dat de aansluiting Sportlaan, Nassaustraat en Oranjelaan na realisering van de Waterkanten en de Brede School voldoende capaciteit heeft. Extra maatregelen ten behoeve van de verkeersafwikkeling op dit kruispunt zijn niet noodzakelijk.
Mogelijk wordt een hoogwaardig openbaarvervoervoorziening gerealiseerd als verbinding met de overzijde aan de oostkant van de Ringvaart. Op dit moment is de planvorming hierover onzeker / in ontwikkeling.