direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: De Waterkanten
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0553.bpdorpwaterkanten-vax1

2.5 Gemeentelijk beleid

Toekomstvisie Lisse 2020 (2010)

De Toekomstvisie geeft het gewenste beeld van de gemeente Lisse in 2020. De visie bevat toekomstgerichte doelstellingen voor de gemeente op de beleidsterreinen samenleving, ruimte en economie & toerisme. De doelstelling op het thema wonen is "Groei met behoud van het dorpse karakter". De uitbreidingen rondom het centrum hebben geleid tot een relatief evenwichtige opbouw van het dorp. De westelijke helft bestaat uit het meer "groene", deels natuurlijke en deels gecultiveerde buitengebied en de oostelijke helft bestaat uit de meer "rode" bebouwde ruimte van de kern Lisse. Door de laagbouw met vooral traditionele eengezinswoningen, is het dorpse karakter bewaard gebleven. De keerzijde hiervan is dat het voor starters en ouderen lastig is om in Lisse een passende woning te vinden. Gezorgd zal moeten worden voor een passende functie van de historische en identiteitsdragende panden en complexen, zodat de cultuurhistorie van Lisse behouden blijft.

Groenatlas Lisse 2008-2017

De gemeente heeft zich tot doel gesteld de bestaande structuren (groen en water) veilig te stellen en versterken. In de Groenatlas zijn de belangrijke groenstructuren in de gemeente in beeld gebracht. Hierdoor wordt inzichtelijk waar de sterke en zwakke punten in de groenvoorzieningen zijn gelegen en kan aan de hand daarvan een doelgerichte aanpak plaats vinden.

Het stedelijk gebied van Lisse kent nog geen samenhangende groenstructuur. De Groenatlas deelt het stedelijk gebied op in verschillende wijken en benoemt per wijk de beoogde maatregelen om de gewenste samenhang te bereiken. Per gebied worden de volgende bouwstenen bekeken: entrees, toegangen en oriëntatiepunten.

De hoofdgroenstructuur van Lisse bestaat in 2018 uit herkenbare accenten en oriëntatiepunten, doorgaande lijnen in de vorm van laanbeplantingen, zonder onderbrekingen en duidelijk ingerichte parken (groenvlakken) die een belangrijke plek in nemen in de buurten van Lisse.

Op basis van de kwaliteiten, aandachtspunten en kansen van het bestaande groen en de visie op de hoofdgroenstructuur van Lisse worden maatregelen geformuleerd die de hoofdgroenstructuur versterken, optimaliseren en ontwikkelen op plaatsen waar deze ontbreekt. Hierdoor ontstaat er een samenhangende, evenwichtige en sluitende hoofdgroenstructuur. De verschillende groengebieden zijn onderling verbonden door middel van visuele en fysieke verbindingen.

Woonvisie Lisse 2011

In de Woonvisie Lisse 2011 staat de woonvisie voor de periode 2011 - 2015. Het betreft een uitvoeringsgerichte visie, voorzien van concrete maatregelen en een woningbouwprogramma, waarin de behoefte aan bepaalde woonvormen/-wensen is vastgelegd. Hieraan worden woningbouwplannen getoetst.

Doelgroepen

  • Starters: Het huidige tekort aan starterswoningen wordt weggewerkt door het realiseren van starterswoningen in de bestaande plannen. Extra nieuwbouw voor starters buiten de bestaande plannen is minder wenselijk, omdat er voor dat segment voldoende planaanbod is. Er zijn maatregelen nodig gericht op het bevorderen van doorstroming, waardoor de woningen die er zijn daadwerkelijk vrijkomen voor starters.
  • Huishoudens met lage inkomens: De gemeente hanteert de 30% sociale woningbouw voor de jaren 2012-2014 en vooruitlopend op een bijstelling naar beneden voor de jaren 2015-2019 een lager percentage. Ook als uitbreiding van de sociale voorraad niet aan de orde is blijft nieuwbouw van sociale woningen altijd nodig.
  • Huishoudens met middeninkomens: De gemeente wil de middeninkomens graag vasthouden door te zorgen voor voldoende aanbod aan gewenste woningen. In de huursector is het aanbod voor deze groep huishoudens beperkt. In de koopvoorraad staan in principe voldoende woningen. De opgave is deze woningen beschikbaar te krijgen door te bouwen voor de doorstroming.

Wonen, zorg en welzijn

  • De gemeente wil in 2020 voldoende passend woningaanbod voor ouderen die zelfstandig willen wonen en voldoen aan de (lokale) vraag naar woonvormen met zorg.

Bestaande voorraad

  • Gestreefd wordt om de woningvoorraad in 2020 op een hoger energetisch niveau te brengen. De gemeente wil energiebesparende maatregelen voor woningen stimuleren.

Nieuwbouw

  • De gemeente stelt een nieuwbouwprogramma op met woningen waar op de lange termijn behoefte aan bestaat. Gekozen is voor twee periodes. Voor de korte termijn (2012-2014) wordt uitgegaan van een minimum percentage van 30% sociale woningbouw. Op de langere termijn (2015-2019) wordt meer markt gestuurd gebouwd. De in het woningbouwprogramma opgenomen percentages gelden niet per plan, maar gemiddeld over de hele periode.
  • De realisatiekans van projecten met sociale woningbouw wil de gemeente vergroten. Aangegeven wordt dat er altijd behoefte blijft bestaan aan nieuwbouw van sociale woningen ter vervanging van minder gewilde en kwalitatief slechtere woningen en ook voor het creëren van gemêleerde woonwijken waardoor de leefbaarheid positief wordt beïnvloed.

Woon- en leefomgeving

  • Ingezet wordt op een verbetering van de kwaliteit van de woon- en leefomgeving. Het algemene woon- en leefklimaat in de gemeente is al goed. Wel zijn er buurten waar de verbeterpunten zijn.

Bij de herontwikkeling van "De Waterkanten" betreft het plan een mix van diverse woonmilieus, woningtypen en verschillende voorzieningen. Het woonprogramma is divers, namelijk jonge starters, vitale senioren, gezinnen, sociale huur en vrije sector.

Mantelzorg (2006)

De gemeenteraad heeft in de raadsvergadering van 30 maart 2006 verzocht om de mogelijkheid te onderzoeken voor huisvestingsvormen ten behoeve van de mantelzorg. In de samenleving blijkt steeds meer behoefte te ontstaan naar woonvormen, waarbij zorg kan worden verleend aan bijvoorbeeld afhankelijke familieleden of kennissen. Gedacht kan bijvoorbeeld worden aan het in- of aanwonen van hulpbehoevende ouders bij hun volwassen kinderen. Dergelijke vormen van zorg worden aangeduid met de term mantelzorg.

Bij mantelzorg is het soms wenselijk om extra woonruimte te creëren bij de woning, door bijvoorbeeld aanbouwen of bijgebouwen geschikt te maken om in te wonen. Het gaat om mantelzorg aan ieder die hulpbehoevend is op het fysieke, psychische en/of sociale vlak, zonder leeftijdsgrens. Hierdoor wordt tegemoetgekomen aan sociale woonwensen, kan langer zelfstandig worden gewoond en het voorkomt isolement en vereenzaming. Daarnaast verlicht het de druk op de bouw van woningen voor senioren en op de bestaande woningvoorraad.

In het gemeentelijk beleid hoeft geen sprake te zijn van een familierelatie tussen zorgverlener en zorgontvanger, zoals een ouder-kindrelatie. Er dient sprake te zijn van een aantoonbare zorgbehoefte. De bewijslast van de noodzaak tot mantelzorg ligt nadrukkelijk bij de aanvrager. Aangezien de mantelzorg voor hulpbehoevenden een breed terrein bestrijkt (fysiek, psychisch en/of sociaal), heeft de gemeente geen regels vastgelegd over de manier waarop de zorgbehoefte kan worden aangetoond. De gemeente heeft wel als beleid uitgesproken dat de regeling praktisch en ruimhartig wordt geïnterpreteerd.

Het gebruik van het aan- en bijgebouw komt voor het verlenen van mantelzorg te vervallen zodra de noodzaak (door verhuizing of overlijden) er niet meer is. Gebruik anders dan ten behoeve van mantelzorg valt buiten de reikwijdte van de afwijkingsregel en is daarmee in strijd met de bestemming. De gemeente kan hiertegen een bestuursrechtelijk handhavingstraject instellen.

Beeldkwaliteit

Voor de ontwikkeling van "De Waterkanten" is parallel aan de procedure voor dit bestemmingsplan een beeldkwaliteitsplan opgesteld. Hierin worden de voornaamste inrichtingsaspecten beschreven en gevisualiseerd.

Om het hoge ambitieniveau te kunnen realiseren is een vorm van beeldregie onontbeerlijk. Het beeldkwaliteitsplan heeft tot doel de bebouwing zowel onderling als met de stedenbouwkundige context te verweven. Het beeldkwaliteitsplan is:

  • een kader voor de inrichting van de openbare ruimte;
  • een inspiratiebron voor architecten en opdrachtgevers;
  • een toetsingskader voor de welstand.

In het beeldkwaliteitsplan komt de zorg voor samenhang tussen verschillende onderdelen van het stedenbouwkundig plan en de omgeving tot uitdrukking. Het beeldkwaliteitsplan heeft tot doel de bebouwing zowel onderling als met de stedenbouwkundige context te verweven. Het beeldkwaliteitsplan is een belangrijk document bij de realisatie van een goede en passende sfeer voor deze omgeving. In het beeldkwaliteitsplan worden ook voorstellen gedaan ten aanzien van het gebruik en inrichting van de openbare ruimte, het voorterrein en de bebouwing. In het beeldkwaliteitsplan zullen tevens (bestaande) richtlijnen ten aanzien van reclame, vlaggenmasten en andere worden opgenomen.

Dit beeldkwaliteitsplan zal door de raad worden vastgesteld en zal als bijlage deel gaan uitmaken van de gemeentelijke welstandsnota.