direct naar inhoud van 2.4 Ontwikkelingen
Plan: Morskwartier
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0546.BP00078-0301

2.4 Ontwikkelingen

Onderhavig plan betreft een actualisatie van een verouderd bestemmingsplan. In het Morskwartier zijn geen functieveranderingen of ontwikkelingen voorzien, op drie projecten na. Voor de ontwikkeling van deze projecten zullen zelfstandige planologische procedures worden gevoerd.

Project "Ontsluiting Bio Science Park" (OBSP)

Aan de westzijde van Leiden vinden er de komende jaren een aantal belangrijke stedelijke ontwikkelingen plaats. Daarbij is het de ambitie van de gemeente Leiden haar positie als kennisstad verder uit te bouwen. Onlosmakelijk onderdeel vormt de verbetering van de bereikbaarheid.

Een belangrijk speerpunt in de stedelijke ontwikkeling van Leiden West vormt de uitbreiding van het Bio Science Park met bedrijven, onderzoek- en onderwijsfaciliteit, woningen en maatschappelijke voorzieningen. Het Bio Science Park speelt landelijk, maar ook internationaal mee in de top van de life science parken. De stedelijke ontwikkelingen in Leiden en in het bijzonder de verdere ontwikkeling van het Bio Science Park vergen aanpassing en verbetering van de bestaande infrastructuur om de bereikbaarheid op de korte, middellange en lange termijn te garanderen. Om de ontwikkelpotentie van het Bio Science Park optimaal te kunnen benutten is het noodzakelijk dat de doorstroming van het verkeer op de Plesmanlaan verbetert en dat er een nieuwe ontsluitingsweg vanaf de Plesmanlaan naar het Bio Science Park wordt aangelegd. De huidige kruispunten Plesmanlaan-Haagse Schouwweg en Haagse Schouwweg-Dr. Lelylaan vormen belangrijke schakels in de hoofdwegenstructuur van Leiden. Beide kruispunten zijn in het verleden aangelegd als gelijkvloerse drietakskruispunten. De verkeersdruk op de westkant van de stad groeit en de huidige kruispunten hebben nu al een te beperkte capaciteit. De doorstroming is onvoldoende hetgeen een toename van de files in aantal, lengte en duur tot gevolg heeft. Voor de ontwikkeling van dit project zal een apart bestemmingsplantraject worden opgesteld, dat nauw verweven zal zijn met het aanbestedingsproces.

Rijnlandroute

De RijnlandRoute is de nieuwe provinciale wegverbinding tussen de kust (Katwijk) en de A4 bij Leiden. Deze nieuwe verbinding is van groot belang voor de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk. De RijnlandRoute is nodig om de economische potentie van de regio en de direct hieraan grenzende gemeenten als Wassenaar en Leidschendam-Voorburg te kunnen ontwikkelen en nieuwe woningbouw te kunnen ontsluiten. De provincie heeft een inpassingsplan (de provinciale variant van een bestemmingsplan) opgesteld om de realisatie van de RijnlandRoute mogelijk te maken. Het voorontwerp inpassingsplan is op 3 juli 2012 door Gedeputeerde Staten vrijgegeven voor inspraak. Bijlagen bij het voorontwerp zijn het MER 2e fase en de nota voorkeursalternatief. Met het inpassingsplan wordt beoogd de RijnlandRoute planologisch mogelijk te maken. Zowel de weg als de noodzakelijke voorzieningen zoals viaducten en andere zaken, worden bestemd. Voor het deel van de RijnlandRoute dat samenvalt met de A44 zal het Rijk een besluit op grond van de Tracéwet nemen. Het onderhavig bestemmingsplan zal de huidige situatie in het plangebied consolideren waardoor geen ontwikkelingen mogelijk zijn op de gronden die straks bedoeld zijn voor het traject van de Rijnlandroute.

Vondellaan 47

Aan de Vondellaan 47 staat het voormalige kantoorgebouw van Heerema. Dit flatgebouw dateert uit de jaren ’70 van de vorige eeuw en is sterk verouderd. Mede hierdoor blijkt het pand al jaren onverhuurbaar. Er zijn concrete plannen om het oude kantoorgebouw te slopen en te vervangen door een nieuw kantoorpand. Hier is sprake van een nieuwe ontwikkeling die niet in dit conserverende bestemmingsplan past. Hiervoor zal dan ook een apart bestemmingsplan worden opgesteld dat een zelfstandige ruimtelijke procedure zal doorlopen. In onderhaving bestemmingsplan wordt de locatie opgenomen als een “witte vlek” omdat de procedure hiervoor parallel zal lopen aan de ruimtelijke procedure voor Morskwartier.