direct naar inhoud van 2.2 Inventarisatie van het plangebied
Plan: De Leidse Schans
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0546.BP00076-0301

2.2 Inventarisatie van het plangebied

Plangebied

Typerend voor het plangebied zijn de geïsoleerde ligging ten opzichte van de andere deelgebieden van de Lammenschansdriehoek, de matige architectonische uitstraling van de bestaande onderwijsgebouwen en de eenvoudige inrichting van de openbare ruimte. De vier aanwezige gebouwen worden van elkaar gescheiden door verkeers- en parkeerruimte met een aantal groenstroken. Rondom het Lammenschanspark zijn watergangen aanwezig. Het gebied is per auto bereikbaar vanaf het Kanaalpark en per fiets daarnaast ook vanaf de Lammenschansweg.

Directe omgeving

Het plangebied maakt deel uit van de Lammenschansdriehoek, waarin woonbuurten worden omgeven door bedrijfs- en kantoorpanden. Belangrijke dragers van de ruimtelijke structuur nabij het plangebied zijn de Lammenschansweg, de spoorlijn Leiden-Utrecht en het Rijn-Schiekanaal respectievelijk ten westen, noorden en zuidoosten van het plangebied.

afbeelding "i_NL.IMRO.0546.BP00076-0301_0004.png"

Figuur 2.3: Luchtfoto plangebied.

Het plangebied is onderdeel van een functioneel gemengd gebied, waar bedrijven, detailhandel en kantoren naast elkaar voorkomen. De bebouwing aan de westzijde van het plangebied bestaat uit relatief grootschalige bedrijfspanden, die op korte afstand van elkaar staan, waardoor sprake is van een stevige bebouwingswand richting de Lammenschansweg.

Op het terrein op de hoek van de Lammenschansweg en de spoorlijn, naast het NS-station Lammenschans, is in september 2011 de nieuwbouw voor het ROC-Leiden en het Da Vinci College opgeleverd en in gebruik genomen. Dit gebouw vormt door zijn omvang en verschijningsvorm een bijzondere landmark.

Het Kanaalpark, direct ten oosten van het plangebied, is gerealiseerd vanaf de jaren '80 van de vorige eeuw en bestaat uit een aantal solitaire kantoorpanden, die zijn gegroepeerd rond de weg Kanaalpark. Gronden rondom de kantoren zijn met name in gebruik als parkeerterrein, afgewisseld met (snipper)groen en waterpartijen. Het Kanaalpark bevat daarnaast een appartementencomplex op de hoek nabij de Kanaalweg en het Lammenschanspark.

Langs het zuidelijke deel van de Kanaalweg, ten zuiden van het Lammenschanspark, zijn enkele aaneengebouwde woningen aanwezig. Achter deze woonbebouwing bevinden zich de bedrijfsterreinen van het duinwaterbedrijf Dunea en Gebr. Schouls Onroerend Goed bv.

De Lammenschansweg faciliteert een aantal buslijnen van en naar de Leidse binnenstad. Het NS-Station Leiden Lammenschans ligt direct ten noorden van het plangebied, aan de spoorlijn Leiden-Utrecht.

In de omgeving van het plangebied komen weinig vrijliggende fietsroutes voor. Alleen langs de Kanaalweg en over het Bétaplein zijn vrijliggende fietspaden aanwezig. Hoewel er geen vrijliggende fietsvoorzieningen aanwezig zijn, maakt de Lammenschansweg onderdeel uit van het hoofdfietsnet van Leiden (conform de fietsnota gemeente Leiden, 1995).

Het belangrijkste structurerende groen- en waterelement is de historische Trekvliet aan de westzijde van het plangebied. Het Rijn-Schiekanaal grenst aan het polderpark Cronesteyn, waardoor de oostelijke rand van het gebied een groen karakter heeft. Dit wordt nog versterkt doordat ook de noordelijke berm van de Kanaalweg een groene inrichting heeft. Het Rijn-Schiekanaal is een provinciale vaarweg waar kleinere binnenvaartschepen doorheen varen.