direct naar inhoud van 2.2 Ontwikkeling
Plan: Lammenschansdriehoek
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0546.BP00067-0301

2.2 Ontwikkeling

In de Lammenschansdriehoek zijn in de komende jaren diverse ontwikkelingen voorzien. Het betreft enerzijds projecten waarover reeds besluitvorming heeft plaatsgevonden. Anderzijds gaat het om initiatieven die op dit moment onvoldoende concreet zijn en waarover dus nog geen besluitvorming heeft kunnen plaatsvinden. Om dergelijke initiatieven te kunnen beoordelen, wordt de Ontwikkelstrategie Lammenschansdriehoek vastgesteld. Voorliggend bestemmingsplan is conserverend van aard en maakt in principe geen ontwikkelingen mogelijk. Voor nieuwe initiatieven (zowel de projecten waarover reeds besluitvorming heeft plaatsgevonden als eventuele nieuwe initatieven die passen binnen de Ontwikkelstrategie) worden afzonderlijke planologische procedures doorlopen.

Relatie met projecten

In het plangebied is een aantal projecten aan de orde waarover reeds besluitvorming heeft plaatsgevonden. Het betreft onder meer de de Ringweg Oost, de herontwikkeling van het voormalige veilingterrein (Ananasweg) en het herontwikkelingsinitiatief van de Sanderslocatie (hoek Zoeterwoudseweg en Vrijheidslaan). Deze projecten worden niet juridisch-planologisch mogelijk gemaakt in voorliggend bestemmingsplan, maar volgen eigen planologische procedures. In paragraaf 2.2.1 wordt ingegaan op de verschillende herontwikkelingslocaties in de Lammenschansdriehoek.

Voor De Leidse Schans is een aparte bestemmingsplanprocedure doorlopen. Het bestemmingsplan 'De Leidse Schans' is op 6 november 2012 vastgesteld door de gemeenteraad. Het plangebied van dat bestemmingsplan is als 'witte vlek' buiten het plangebied van het bestemmingsplan 'Lammenschansdriehoek' gehouden. Planologisch gezien sluiten beide plannen op elkaar aan.

In het bestemmingsplan 'Lammenschansdriehoek' is één bouwtitel overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan (herprojectie). Deze ontwikkeling is opgenomen door middel van een wijzigingsbevoegdheid. Daarnaast zijn, onder verwijzing naar het Ligplaatsenplan Woonschepen, wijzigingsbevoegdheden opgenomen voor het toevoegen van in totaal drie woonschepen in de Trekvliet. In paragraaf 2.2.2 wordt hier aandacht aan besteed.

Relatie met Ontwikkelstrategie Lammenschansdriehoek

De komst van het ROC Lammenschans en de ontwikkeling van De Leidse Schans leiden voor eigenaren en huurders in de oostelijke Lammenschansdriehoek (het gebied tussen de Kanaalweg, de Lammenschansweg en de spoorlijn Leiden-Utrecht) tot nieuwe kansen om in het gebied te investeren. Er zijn onder andere wensen geuit voor nieuwbouw met andere functies en voor revitalisering en planologische gebruiksverruiming. Deze initiatieven uit de markt, alsmede de algemene herontwikkelingsopgave zoals benoemd in de Structuurvisie, vragen om een stimulerend, flexibel en integraal stuur- en toetsingskader voor de verdere ontwikkeling en revitalisatie van het gebied. Hiertoe zal de Ontwikkelstrategie Lammenschansdriehoek ter vaststelling worden aangeboden. De Ontwikkelstrategie heeft (als beleidsmatig ruimtelijk toetskader) een faciliterende rol. Dit impliceert dat het aan de stakeholders zelf is om op basis van de ontwikkelstrategie uitvoerbare plannen te ontwikkelen en in te dienen bij de gemeente, op basis waarvan (indien noodzakelijk) planologische procedures kunnen worden doorlopen om het betreffende initiatief mogelijk te maken.

Het juridisch-planologisch meenemen (hetzij indirect via wijziging of uitwerking, hetzij direct) van de verschillende ontwikkelingsinitiatieven en doelstellingen uit de vast te stellen Ontwikkelstrategie Lammenschansdriehoek is niet wenselijk. Enerzijds omdat de wettelijk voorgeschreven actualisatiedeadline daardoor onnodig onder druk komt te staan, met dien verstande dat bij overschrijding een legessanctie volgt. Anderzijds is dit niet wenselijk omdat voornoemde ontwikkelingsinitiatieven en doelstellingen nog nader uitgewerkt moeten worden tot integraal uitvoerbare plannen, een en ander in relatie tot een goede ruimtelijke ordening. De Ontwikkelstrategie geeft immers slechts aan wanneer initiatieven beleidsmatig als wenselijk worden gezien. Het aantonen van de planologische uitvoerbaarheid van wenselijke initiatieven is niet meegenomen bij het opstellen van de Ontwikkelstrategie.

2.2.1 Ontwikkelingslocaties Lammenschansdriehoek

In de komende periode zijn voor diverse locaties binnen de Lammenschansdriehoek nieuwe ontwikkelingen voorzien, waarover reeds besluitvorming heeft plaatsgevonden. Voorliggend bestemmingsplan maakt deze ontwikkelingen niet mogelijk. Voor de volledigheid wordt hierna toch kort aandacht besteed aan de belangrijkste ontwikkelingslocaties.

afbeelding "i_NL.IMRO.0546.BP00067-0301_0004.jpg"

Overzicht (toekomstige) ontwikkelingslocaties

Sanderslocatie

De zogenaamde Sanderslocatie ligt op de hoek van de Zoeterwoudseweg en de Vrijheidslaan en is vernoemd naar de voormalige zeepfabriek van de Koninklijke Sanders, die voorheen op deze locatie was gevestigd. Momenteel is op deze locatie een bouwmarkt gevestigd.Er zijn plannen deze locatie te herontwikkelen naar woningbouw. Deze ontwikkeling is niet in voorliggend bestemmingsplan meegenomen. Indien de uitvoering van de plannen concreet wordt, zal hieraan medewerking worden verleend via een afzonderlijke planologische procedure, aangezien de gemeente Leiden positief staat tegenover de beoogde herontwikkeling.

Veilingterrein Ananasweg

De gemeente Leiden werkt samen met ontwikkelaar en grondeigenaar De Raad Vastgoed aan de ontwikkeling van het voormalige veilingterrein, gelegen tussen de Ananasweg, de Perzikweg, de Abrikozenweg en de Lammenschansweg. Hier bevindt zich momenteel bedrijfsbebouwing waarin verschillende bedrijven zijn gevestigd. De initiatiefnemer wil op deze locatie een nieuw woongebouw met circa 250 appartementen en commerciële ruimten in de plint aan de zijde van de Lammenschansweg ontwikkelen.

De planvorming voor deze ontwikkeling bevindt zich in een vroeg stadium en de definitieve invulling van het perceel is nog niet bekend. De ontwikkeling is daarom niet meegenomen in voorliggend bestemmingsplan. Te zijner tijd zal een afzonderlijke planologische procedure worden doorlopen om herontwikkeling van het veilingterrein mogelijk te maken.

Studentencampus De Leidse Schans

In september 2011 is de openbare aanbesteding van de ontwikkeling van een studentencampus ter plaatse van het Lammenschanspark afgerond. De winnaar uit die aanbesteding is ontwikkelcombinatie Vorm ontwikkeling BV/Ballast Nedam Ontwikkelingsmaatschappij met hun plan ‘De Leidse Schans’, dat de realisatie van circa 1.800 grotendeels zelfstandige studentenwoningen, circa 200 starterswoningen en 1.100m2 aan commerciële ruimte omvat.

Om de campus juridisch-planologisch mogelijk te maken is voor het project een afzonderlijke bestemmingsplanprocedure opgestart. Het bestemmingsplan 'De Leidse Schans' is op 6 november 2012 vastgesteld door de gemeenteraad. Het plangebied van dat bestemmingsplan is als 'witte vlek' buiten het plangebied van het bestemmingsplan 'Lammenschansdriehoek' gehouden.

Ringweg Oost

Leiden werkt aan een betere bereikbaarheid van de stad. Er zijn verschillende grote projecten binnen de stad in voorbereiding en uitvoering om de autoroutes en openbaar vervoersverbindingen te verbeteren. De komende jaren gaat er veel gebeuren om de bereikbaarheid van de stad te verbeteren. De verschillende projecten hebben als grootste gemene deler het verbeteren van de doorstroming in en de bereikbaarheid van de stad, maar zijn onderling niet met elkaar verbonden. In dat kader zal nieuwe infrastructuur worden aangelegd en zullen (verkeers)maatregelen worden genomen om Leiden bereikbaar te houden.

In mei 2009 heeft de Leidse gemeenteraad ingestemd met de Kadernota Bereikbaarheid. In deze nota is uitgewerkt hoe de toekomstige verkeersstructuur van Leiden het beste ontwikkeld en bereikbaar gehouden kan worden. Eén van de meest wezenlijke infrastructurele aanpassingen uit de Kadernota Bereikbaarheid is de aanleg van de Ringweg Oost: de ontbrekende schakel die het noorden en zuiden van Leiden met elkaar verbindt langs de oostkant van de Leidse binnenstad.

Binnen het plangebied 'Lammenschansdriehoek' volgt de Ringweg Oost vanaf het Lammenschansplein de Kanaalweg in noordelijke richting. In januari 2010 heeft de gemeenteraad zich in positieve zin uitgesproken over de realisering van de Ringweg Oost en het kaderbesluit aangenomen. In december 2011 heeft de gemeenteraad ingestemd met het voorbereiden van een alternatief van het tracé van de Ringweg via de Sumatrastraat. Ten behoeve van de realisering van de Ringweg Oost wordt een afzonderlijke planologische procedure gevolgd.

Spoorwegovergang Kanaalweg

Het spoor Leiden-Utrecht (grenzend aan het plangebied) kruist de Kanaalweg gelijkvloers. Om de doorstroming van het autoverkeer ongestoord te maken en de veiligheid te vergroten bestaat het voornemen om de Kanaalweg het spoor ongelijkvloers te laten kruisen door middel van een onderdoorgang voor het gemotoriseerd verkeer en het langzaam verkeer (in de vorm van een vrijliggend fietspad). Het langzaam verkeer afkomstig vanaf de Kanaalbrug dient ongelijkvloers de Kanaalweg te kruisen. De huidige overweg zal verwijderd moeten worden. Ten tijde van de aanleg van de onderdoorgang moet de mogelijkheid bestaan om de overweg tijdelijk te verplaatsen en de Kanaalweg beschikbaar te houden voor het autoverkeer.

Herstructurering Lammenschansplein

In het beleidsakkoord ´Samen Leiden´ 2010-2014 is opgenomen dat het knelpunt Lammenschansplein - Lammenschansweg wordt aangepakt, op de korte en op de lange termijn. De belangrijkste aanpassingen zijn het afsluiten of beperken van de aantakking van de Corbuloflat op het Lammenschansplein en het medegebruik voor autoverkeer van de busbaan op de Lammenschansweg, tussen de Tomatenstraat en de bushalte. Hierdoor kan er een extra linksafstrook richting vanaf de Lammenschansweg richting Europaweg worden gemaakt. Deze beperkte infrastructurele aanpassingen, die met name verkeerskundige maatregelen betreffen, kunnen worden gerealiseerd binnen de kaders van voorliggend bestemmingsplan.

2.2.2 Wijzigingsbevoegdheden Meloenstraat en Trekvliet

Woningbouw Meloenstraat

Aan de Meloenstraat, tussen de nummers 35 en 39, is in het vigerende bestemmingsplan de realisering van woningen toegestaan. De gronden zijn in de huidige situatie in gebruik als achtertuin, maar woningbouw op deze locatie past binnen de bebouwingsstructuur van de Meloenstraat. Door de realisering van woningen wordt een gat tussen de bestaande bebouwing opgevuld.

Voor het betreffende gebied aan de Meloenstraat is geen directe bouwtitel opgenomen, maar een wijzigingsbevoegdheid. Op dit moment is namelijk nog geen sprake van een concreet bouwplan voor deze locatie. Door te kiezen voor een wijzigingsbevoegdheid is het mogelijk om, op het moment dat sprake is van een concreet initiatief, dit initiatief te beoordelen en onderzoek te verrichten naar de verschillende milieuaspecten. Burgemeester en wethouders zijn bevoegd om het plan te wijzigen en twee halfvrijstaande woningen toe te staan. Als voorwaarde bij de wijzigingsbevoegdheid zijn onder andere de maximale diepte (10 meter) en de maximale goot- en bouwhoogte (7 respectievelijk 10 meter) opgenomen.

Woonschepenligplaatsen Trekvliet

In het Ligplaatsenplan Woonschepen zijn binnen de grenzen van het plangebied zeven woonschepenligplaatsen aangewezen in de Trekvliet. Op dit moment zijn vier van de zeven ligplaatsen in gebruik. Deze vier ligplaatsen zijn in voorliggend bestemmingsplan positief bestemd door middel van een aanduiding binnen de bestemming 'Water'. Voor de ingebruikname van de overige drie ligplaatsen zijn wijzigingsbevoegdheden opgenomen, zodat het mogelijk is om concrete initiatieven te toetsen en te bepalen of sprake is van een 'goede ruimtelijke ordening'. Hierbij speelt onder meer een rol of de nieuwe woonschepenligplaats toegankelijk is vanaf de oever en of er in de omgeving voldoende parkeergelegenheid is. Daarnaast moet worden getoetst of er geen miliehygiënische belemmeringen zijn en of door de ingebruikname van een nieuwe ligplaats de belangen van derden (waaronder de bedrijven aan de Zoeterwoudseweg) niet onevenredig worden geschaad. In het noordelijk deel van de Trekvliet (tussen de Vrijheidslaan en de watergang ten noorden van de Fruitbuurt) kan één extra ligplaats worden ingenomen. In het zuidelijk deel van de Trekvliet (tussen het bedrijfsperceel Zoeterwoudseweg 21 en de Corbuloweg) kunnen twee woonschepen worden toegevoegd.

Voor de locaties waar extra ligplaatsen kunnen worden toegestaan, zijn op de verbeelding twee wijzigingsgebieden aangegeven. Per wijzigingsgebied is aangegeven hoeveel ligplaatsen mogen worden gerealiseerd en aan welke voorwaarden de woonschepen moeten voldoen. Deze voorwaarden zijn overgenomen uit het ligplaatsenplan. In de wijzigingsvoorwaarden is daarnaast bepaald dat wijziging alleen is toegestaan als een ligplaats bereikbaar is vanaf de oever, als er voldoende parkeergelegenheid is (of deze wordt aangelegd), als er geen milieuhygiënische belemmeringen zijn en als de belangen van derden niet onevenredig worden geschaad.