direct naar inhoud van 4.8 Maatschappelijke voorzieningen
Plan: Leiden Schuttersveld e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0546.BP00003-0301

4.8 Maatschappelijke voorzieningen

Gemeentelijk

Nota wonen, zorg en welzijn (2004)

Doel van de Nota is de Gemeente Leiden een stad te laten zijn waarin alle mensen, inclusief die met een zorgbehoefte, goed wonen, actief kunnen participeren in de samenleving en zelf de regie in handen hebben bij de invulling van de wijze waarop hun zorgbehoefte wordt vervuld. Het beleid kan in zeven speerpunten worden samengevat:

  • Preventie voorop.
  • Vraag gestuurd: denken vanuit de zelfstandige vrager. Het speerpunt vraagt om een transformatie van de woningmarkt, waardoor er enkele duizenden 'geschikte' woningen bij komen voor mensen met een zorgvraag.
  • Diversiteit vraagt om maatwerk: buurtgerichte benadering: Per samenhangend woongebied wordt een analyse gemaakt van de huidige stand van zaken en de te verwachten ontwikkelingen.
  • Samenwerken, informeren en regisseren. Er wordt een drietafeloverleg geïntroduceerd waar onder leiding van de corporaties (wonentafel), het zorgkantoor (zorgtafel) en de gemeente (welzijnstafel) een actieprogramma wordt uitgewerkt en de uitvoering wordt gemonitoord. De voorzitters van de tafels rapporteren aan de wethouder wonen, zorg en welzijn.
  • Kennis van de vraag nodig. Er wordt nader onderzoek gedaan naar de wonen, zorg en welzijnsvraag van niet-senioren.
  • Efficiënte oplossingen. Met de introductie van het concept woonservicezone wil de gemeente efficiënte en duurzame oplossingen stimuleren.
  • Beperkte middelen en capaciteiten vragen om prioriteiten.

Nota integraal ouderenbeleid (2003)

Een steeds groter deel van de bevolking in Leiden zal tot de categorie 'ouder' gaan behoren. Anno 2004 is circa 11,5% van de bevolking ouder dan 65 jaar. Na verwachting is het aandeel ouderen in 2020 circa 15%. Om op deze trend in te spelen is de nota integraal ouderenbeleid geschreven. In de notitie is als ambitie geformuleerd dat "de Leidse ouderen zo lang mogelijk zelfstandig en met behoud van levensstijl moeten kunnen blijven wonen en volwaardig kunnen deelnemen aan de samenleving, ook bij fysieke of andere beperkingen. In de ambitie vormen de begrippen 'zelfstandigheid', 'met behoud van levensstijl' en 'volwaardig deelnemen' de sleutelwoorden van het ouderenbeleid.

Opmaat tot Ontwikkelingsvisie (2001)

Vanuit de Opmaat tot Ontwikkelingsvisie heeft de Dienst Cultuur & Educatie van de gemeente Leiden voor elke wijk een toekomstgericht beeld neergezet: de ontwikkelingsvisie 2030.

Er dient ingespeeld te worden op de ontwikkelingen waarmee de wijk de komende decennia te maken krijgt. Deze ontwikkelingen betreffen de samenstelling van de bevolking (multiculturalisatie, toename van het aantal 65 plussers, toename van het aantal alleenwonenden), beleidsmatige veranderingen (extramuralisatie in de zorg, decentralisatie van taken in bijvoorbeeld de jeugdzorg, schaalvergroting in bijvoorbeeld het onderwijs) of veranderingen in de dagbesteding van mensen (veroorzaakt door bijvoorbeeld het in toenemende mate combineren van arbeid en zorg, door individualisering en door digitalisering). Er dient vooral geïnvesteerd te worden in de kwaliteit van de dienstverlening en het realiseren van multiculturele voorzieningen.

Startschot kadernota Leids sportbeleid 2006-2010 (2006)

De gemeente acht de waarde van sport voor de Leidse samenleving enorm groot. Gebleken is dat een derde van de Leidse bevolking lid is van een sportvereniging, dat sport voor een ruime meerderheid van de Leidse volwassenen en jongeren een belangrijke vrijetijdsbesteding is en dat meer dan een kwart van alle vrijwilligers in Leiden actief is in de sportverenigingen. Bovendien heeft een aantal Leidse sportevenementen inmiddels een traditie opgebouwd waarmee veel deelnemers én toeschouwers worden getrokken, een behoorlijk sportniveau wordt bereikt en de stad Leiden een positieve uitstraling geeft.

Hoewel sport in eerste instantie een zaak is van sportverenigingen, van hun leden, besturen en sponsors en van individuele sporters, ziet de gemeente ook een rol voor zichzelf weggelegd om een stimulerende en faciliterende rol te spelen.

Centrale doelstelling in het Leids sportbeleid is het stimuleren van en adequate voorwaarden bieden voor een zo groot mogelijke sportdeelname in Leiden. Dat gebeurt langs vier beleidslijnen:

  • I. Het bieden van kwalitatief en kwantitatief voldoende en betaalbare sportvoorzieningen
  • II. Het ondersteunen en faciliteren van sportverenigingen
  • III. Het bevorderen van sportstimuleringsactiviteiten
  • IV. Het stimuleren van samenwerking tussen sport en andere sectoren

Nota Fietsers Opstappen (1995)

Het doel van de nota is het bevorderen van het fietsgebruik voor afstanden tussen de 0 en 5 kilometer. Leiden kent een hoofdfietsnet en een onderliggend net. Het hoofdfietsnet bestaat uit zogenaamde corridors en hoofdfietsroutes.

Nota Kunst (2001)

Het is van belang om bij elk bouwplan van enige omvang en/of ingreep in de stedelijke omgeving, voor zover de gemeente daar initiatiefnemer van is of daar door middel van regelgeving invloed op heeft, waar mogelijk beeldende kunst een aanvulling op het project te laten zijn. Zo dient de mogelijkheid van beeldende kunsttoepassingen zowel in inhoudelijke als budgettaire zin in de ontwerpfase aan de orde te komen.