direct naar inhoud van 4.6 Verkeer & parkeren
Plan: Herstructurering School- en Talmastraat Leerdam
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0545.BPSCHOOLTALMA-VS01

4.6 Verkeer & parkeren

4.6.1 Verkeer

Rondom de singel is een autovrij gebied (met uitzondering van calamiteitenverkeer). Auto's rijden 'achterom' naar de 4 parkeerhoven. Hierdoor is het parkeren aan het zicht onttrokken. De ingangen van de parkeerhoven zijn bereikbaar via de Joost de Jongestraat en de Patrimoniumstraat.

Aan de westzijde van de singel ligt een fietspad met een loopstrook erlangs. Het fietspad sluit met een lichte knik aan op het fietspad ten noorden van de Patrimoniumstraat. Aan de oostzijde van de singel ligt een wandelpad.

Beide zijden van de singel zijn toegankelijk voor calamiteitenverkeer. Aan de oostzijde wordt een deel van het gras 'gewapend' uitgevoerd, zodat het overrijdbaar is voor de brandweer. Eventueel kan calamiteitenverkeer via de parkeerhoven dichtbij de woning komen, langs deze weg zal ook het verhuisverkeer gaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0545.BPSCHOOLTALMA-VS01_0006.png"

Van oost naar west door het plan loopt een informele (autovrije) looproute over de brug in het midden van de singel. De route maakt de speelplek op de Parkstraat makkelijk bereikbaar vanuit de omliggende straten.

4.6.2 Parkeren

Het plangebied bevindt zich in het schil/overloopgebied. Op basis van de Beleidsnota Parkeernormen Leerdam (juni 2010) moet daarom de maximumnorm gehanteerd worden. Uitgegaan wordt van de volgende woningen met bijbehorende parkeernorm:

  • 22 goedkope appartementen (tot € 220.000), parkeren in openbaar gebied: 22 * 1,5 = 33,0 parkeerplaatsen;
  • 28 middeldure rijwoningen (tussen € 220.000 en € 400.000), parkeren in openbaar gebied: 28 * 1,8 = 50,4 parkeerplaatsen;
  • 15 middeldure rijwoningen (tussen € 220.000 en € 400.000) parkeren op eigen kavel: 15 * 1,8 = 27,0 parkeerplaatsen;
  • 1 snackbar, parkeren in openbaar gebied: 7 parkeerplaatsen per 100 m2 bvo. Ervan uitgaande dat de snackbar niet groter is dan circa 135 m2 bvo moeten er 9,45 parkeerplaatsen worden aangelegd.

In totaal moeten er dus afgerond 150 (149,85 pp) parkeerplaatsen worden gecreëerd. In het plan zelf zijn 173 parkeerplaatsen opgenomen, waarvan 24 op eigen terrein en 7 langs de Patrimoniumstraat. Over het geheel genomen is er dus in voldoende parkeerplaatsen voorzien.

Ook de parkeerbehoefte bij een eventuele 15 % uitbreiding van het aantal woningen kan worden geaccommodeerd. Het maximaal aantal woningen dat in het plangebied wordt toegestaan is 85 + 15 % = 98 woningen. Indien deze voor 50 % in het goedkope (6 stuks) en 50 % in het middeldure segment (7 stuks) worden ondergebracht moet worden uitgegaan van een parkeernorm van afgerond in totaal 172 (171,45) parkeerplaatsen. In het plan zelf zijn 173 parkeerplaatsen opgenomen.

Omdat er door de watergang een duidelijke scheiding is tussen het zuidwestelijke en het noordoostelijke deel van het plan, dienen ook de afzonderlijke delen aan de parkeernormen te voldoen. Uit het huidige plan blijkt dat dat het geval is.