direct naar inhoud van 3.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Herstructurering School- en Talmastraat Leerdam
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0545.BPSCHOOLTALMA-VS01

3.3 Gemeentelijk beleid

3.3.1 Structuurvisie 2020 'Hart voor Kwaliteit aan de Linge'

De gemeenteraad heeft de Structuurvisie 2020 op 11 oktober 2012 vastgesteld.

De koers van de gemeente wordt anno 2012 nog steeds bepaald door de ambitie van de gemeente Leerdam om te komen tot een ‘evenwichtig ontwikkelingsscenario’. Dit betekent dat de uitgangspunten ten aanzien van het ruimtelijk structuur- en streefbeeld van de Structuurvisie Plus ongewijzigd blijven en er geen nieuwe grootschalige ruimtelijke ontwikkelingen zijn voorzien.

Ontwikkelingen in de stad dienen in algemene zin bij te dragen aan het behoud en het versterken van het ruimtelijk raamwerk van de stad. De structuurvisie vormt dit ruimtelijk raamwerk en daarbinnen zijn de volgende hoofddoelstellingen geformuleerd:

  • 1. Versterken en zichtbaar maken van ruimtelijk raamwerk: lijnen (dijken, wegen en waterlopen), vlakken (kernen, wijken en gebiedsdelen) en elementen (bijzonderheden en beeldbepalende gebouwen);
  • 2. Versterken relaties stad en buitengebied door nieuwe invulling en vormgeving van stads­randen en overgangszones;
  • 3. Ruimtelijke ontwikkelingen enten op de kwaliteiten en potenties van het ruimtelijk raam­werk;
  • 4. Kwaliteiten van water en ecologie benutten als sturend planelement;
  • 5. Streven naar zuinig en duurzaam ruimtegebruik.

Sinds 2001 is een aantal ambities zoals verwoord in de Structuurvisie Plus gerealiseerd en daardoor werkelijkheid geworden. Denk aan het vaststellen van het Beleid Openluchtrecreatie, de realisatie van het Kristallijn op het terrein van de voormalige gasfabriek en de vaststelling van het nieuwe en integrale Bestemmingsplan Buitengebied. De ambitie van deze Structuurvisie is dat wij anno 2020 ook kunnen terugblikken op een aantal ontwikkelingen die vanuit de visie realiteit zijn geworden. Denk aan prettig wonen in Broekgraaf, de verdere herstructurering van wijk West en het verbeteren van de verkeersafwikkeling als gevolg van de reconstructie van de Zuid Hollandweg.

Anno 2012 betekent, naast de uitgangspunten op basis van de Structuurvisie Plus, dat de nieuwe Structuurvisie, is geactualiseerd met nieuwe (sectorale) beleidskaders van zowel gemeente als ook hogere overheden. Daarnaast voldoet de gemeente met de nieuwe Structuurvisie aan de wettelijke eisen ten aanzien van kostenverhaal voor ruimtelijke ontwikkelingen.

3.3.2 Wijkontwikkelingsplan West

Ten behoeve van de herstructurering van de woonwijk Leerdam West heeft de gemeente in samenwerking met de bewoners het Wijkontwikkelingsplan West (2002) opgesteld. In dit plan zijn geen bouwklare plannen ontwikkeld, maar is richting gegeven aan de gewenste ontwikkelingen op ruimtelijk, sociaal, economisch en maatschappelijk gebied.

Bij de herontwikkelingsopgave voor het bestaande stedelijk gebied van Leerdam-West en de ontwikkeling van de nieuwe woonwijk Broekgraaf speelt het thema water een belangrijke rol vanwege de noodzakelijke ruimtelijke reservering en vanwege de mogelijkheden die het water biedt voor de realisatie van bijzondere woonmilieus.

Herontwikkeling bestaande woonwijk ten noorden van de Tiendweg

In deze woonwijk vormen 4 structuurlijnen het kader voor de ontwikkelingen, namelijk de spoorzone, de Broekgraaf, de centrale zone van de J. de Jongestraat - Esdoornstraat en de Tiendweg. Een geleding van het tussengelegen woongebied in buurten ontstaat door de ruimtelijke versterking van een aantal noord-zuidgerichte straten en groene verbindingen tussen de centrale "stedelijke" (water)as van de J. de Jongestraat - Esdoornstraat en de meer natuurlijk in te richten Broekgraaf.

Omgeving Schoolstraat

De relatief korte afstand tot het centrumgebied van Leerdam (300 tot 500 m) maakt deze bij het Burgemeester Meesplein gelegen buurt interessant voor onder meer de ontwikkeling van een seniorencomplex met (eventueel voor een deel gestapelde) huur- of koopwoningen en zorgvoorzieningen, alsook voor nieuwe eengezinswoningen. De buurt wordt vormgegeven rond een waterpartij die via de Schoolstraat en de open groenzone ten oosten van de glasfabriek voor een koppeling zorgt van het water van de Broekgraaf met de Leede via een wateraccent bij het Meesplein en de molen. Hierdoor wordt vanuit de noordrand van de wijk een wandelroute gecreëerd naar het Recht van ter Leede, van waaruit een goede langzaamverkeersrelatie gelegd kan worden met het recreatief uitloopgebied van de Lingedijk en met het historisch stadsdeel bij de Kerkstraat en Hoogstraat.

Bij de nadere uitwerking van de plannen hebben de hier opgenomen uitgangspunten mede als basis gediend.

afbeelding "i_NL.IMRO.0545.BPSCHOOLTALMA-VS01_0003.png"

Uitsnede randvoorwaardenkaart deelgebied Tiendweg Noord ter hoogte van plangebied

3.3.3 Beleidsnota volkshuisvesting 2005 - 2010

Op 14 april 2005 heeft de gemeenteraad de gemeentelijke beleidsnota Volkshuisvesting vastgesteld. Deze beleidsnota geeft beleidslijnen en beleidsopgaven om uitvoering te geven aan de gemeentelijke woningbouwopgave. De nota geeft geen vastomlijnd woningbouwprogramma.

De Leerdamse woningmarkt kenmerkt zich vooral door een te eenzijdig samengestelde woningvoorraad, onvoldoende doorstroming en weinig slaagkansen voor ouderen en starters. In Leerdam West staan voornamelijk eengezinswoningen in woonstraten met rijtjeswoningen. Het plangebied kenmerkt zich door een hoog aantal kleine woningen van net na WOII. De woonstraten uit deze periode zijn aan verbetering toe, gezien de huidige wooneisen.

Leerdam West vormt een bijzonder aandachtsgebied door de combinatie van kenmerken van bewoners en woningvoorraad. De problematiek uit steden vraagt hier om goed beleid met betrekking tot een eenzijdige bevolkingssamenstelling, sociale achterstanden, drugscriminaliteit, een ouder woonbestand, werkloosheid en een gebrekkige integratie. Door de bestaande woningvoorraad in Leerdam West aan te passen en deels te herstructureren door meer leefruimte te creëren en passende nieuwbouw in de randzones te realiseren kan een kwaliteitssprong worden gemaakt in het woningaanbod en de woonomgeving.

Voor woningzoekenden speelt de woonomgeving namelijk een steeds belangrijkere rol in de woningkeuze. De voorkeur voor een bepaald woonmilieu wordt daarbij bepaald door de economische mogelijkheden van de desbetreffende woningzoekende, maar ook door zijn of haar levensfase en leefstijl. Leerdam kent een grote verscheidenheid aan woonmilieus. Het beleid van de gemeente is erop gericht de woonmilieus in het aanwezige brede spectrum te behouden en te versterken.

Aan alle bovengenoemde voorwaarden wordt in het bouwplan voldaan.

3.3.4 Groenstructuurplan Leerdam

In Leerdam West bestaat een behoefte aan meer lucht en ruimte binnen het plangebied en een sterkere groenstructuur met goed over de wijk verdeelde en onderling beter verbonden openbare ruimten. In sommige delen van de wijk is een tekort aan structureel groen en aan goed bruikbare speelplekken. Het noordelijke deel van de wijk is niet gebouwd voor de grote hedendaagse hoeveelheid auto’s, waardoor het gebruik van de openbare ruimte worden beperkt en de veiligheid en goede ontsluiting onder druk komen te staan.

In het noordelijk deel van de wijk bestaat de behoefte aan een grote open ruimte met sport- en spelmogelijkheden voor verschillende doelgroepen. Er is relatief weinig openbaar groen per woning, namelijk ongeveer 25 m² (tegenover 70 m² groen per woning in Leerdam Noord). Tevens is er weinig privé groen, dat dus maar voor een klein deel bijdraagt aan de kwaliteit van de open ruimte.

Bij herstructurering en renovatie dient daarom gezocht te worden naar het inpassen van extra groenvoorzieningen. Daarnaast moet de bestaande groene ruimte doelbewust worden ingericht.

Tevens bevinden zich in de wijk weinig fietsroutes die rechtstreeks aansluiten op de in de omgeving liggende recreatieve routes.

In het plan wordt een wateras met brede groenzones aan weerszijden gerealiseerd. Dwars op deze zone wordt ook een groene ruimte ingericht, wat voor een verdere geleding (lucht / ruimte) in het gebied zorgt. Hierin kunnen speelvoorzieningen voor diverse leeftijdsgroepen gerealiseerd worden. Parkeren vindt geconcentreerd plaats, waardoor het gebied een autoluw c.q. -vrij karakter krijgt. De plannen voldoen daarmee aan de uitgangspunten van het Groenstructuurplan.