direct naar inhoud van 3.3 Verkeerstructuur
Plan: Lansingh-Zuid
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0542.BPKLLansingzuid-oh01

3.3 Verkeerstructuur

Autoverkeer

Voor het autoverkeer in de wijk Lansingh-Zuid is gekozen voor een ontsluiting in de vorm van een hoofdweg met daaraan twee lussen (Ouverturelaan) waarvan een deel van de wijk is aangesloten in oostelijke richting naar de Vijverlaan en het andere deel in westelijke richting naar de C.G. Roosweg. De Krimpenerbosweg vormt de tweede ontsluitingsweg van Lansingh-Zuid.

Langzaam verkeer

In Lansingh-Zuid is langzaam verkeer een belangrijke vorm van verkeer, hier moet gedacht worden aan fietsers en voetgangers. Zo liggen er enkele doorgaande fietsroutes in de wijk, die vooral aansluiten op de wijken Kortland en Langeland. Fiets- en wandelpaden zijn bij wegen voor autoverkeer zoveel mogelijk aangelegd in een aparte strook. Ook is er naar gestreefd dat de belangrijkste voorzieningen, zowel winkels, scholen en groenvoorzieningen, goed bereikbaar zijn per fiets of lopend.

Openbaar vervoer

Lansingh-Zuid is goed te bereiken met het openbaar vervoer. De buslijnen 97 en 98 rijden door de wijk. Lijn 97 ontsluit Langeland-Zuid en Kortland-Zuid via de Vijverlaan, Lansingh-Zuid en Van Ostadelaan en gaat via Krimpen-Centrum naar Capelsebrug. Hier is aansluiting op het Rotterdamse metronet en met de stad Rotterdam. Lijn 98 ontsluit Langeland-Noord en Kortland-Noord via de Nieuwe Tiendweg en gaat via Krimpen-Centrum naar Capelsebrug en Rotterdam-Centrum. Ook is op korte afstand van de wijk langs de C.G. Roosweg de halte Krimpenerhout, hier rijden verschillende buslijnen in de richting van Utrecht/Gouda en Capelsebrug/Rotterdam-Centrum.

Parkeren

Woningen met garages zijn langs buurt- en woonstraten gesitueerd. Een groot deel van de woningen is langs autovrije straten gebouwd, hier wordt geconcentreerd geparkeerd op korte afstand van of onder de woningen.