Plan: | Krimpenerwaard College |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0542.BPKLKrimpenerwaard-va01 |
De openbare ruimte rondom de nieuwe ontwikkeling wordt aangepast, zodat een goede bereikbaarheid van het Krimpenerwaard College voor zowel gemotoriseerd verkeer als langzaam verkeer gewaarborgd is. Daarnaast is aandacht besteed aan de goede bereikbaarheid van de omliggende bestaande functies en de ontsluiting op de bestaande wegen.
Het inrichtingsplan bestaat in de basis uit een toegangsweg vanaf de Groenendaal naar het Krimpenerwaard College. Deze toegangsweg wordt deels ook gebruikt door verkeer naar het gezondheidscentrum. Hiertoe wordt een nieuwe aansluiting op de Groenendaal gerealiseerd. Vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is het niet wenselijk een extra aansluiting op de Groenendaal te realiseren. Daarom vervalt de bestaande aansluiting van het gezondheidscentrum tegenover de Middenwetering. Aan de voorzijde van het Krimpenerwaard College vindt parkeren plaats voor bezoekers en personeel van de school en voor het eventueel brengen en halen van scholieren. Dit parkeerterrein kan in de avonduren en weekeinden tevens gebruikt worden om de parkeerbehoefte van de sportvelden en de sporthal op te vangen. Daarnaast worden de bestaande parkeerplaatsen aan de Driekamp hiervoor deels gebruikt.
De bestaande parkeerplaatsen voor de functies langs de Groenendaal, zoals het kinderdagverblijf en gezondheidscentrum, worden niet belast met extra parkeerdruk als gevolg van de nieuwe ontwikkeling. Bovendien wordt tussen de bestaande functies en het Krimpenerwaard College in een brede groenstrook voorzien. Ter hoogte van het gezondheidscentrum wordt in deze groenstrook een hekwerk gerealiseerd. Hierdoor ontstaat een zachte barrière tussen de school en het gezondsheidscentrum en kinderdagverblijf, waardoor de belangen van de verschillende gebruikers optimaal gefaciliteerd worden en er geen menging ontstaat van bezoekers van de verschillende functies. In onderstaande figuur is het inrichtingsplan opgenomen.
figuur 3.4 Inrichtingsplan nieuwe ontwikkeling
Aan het einde van het parkeerterrein, in aansluiting op de bestaande erftoegangsweg langs het kinderdagverblijf en de appartementen, wordt een beweegbaar object of verkeerssluis gerealiseerd, waardoor deze route niet belast wordt met verkeer van de nieuwe ontwikkeling. Bevoorradend vrachtverkeer en noodhulpdiensten kunnen wel van deze route gebruik maken. Voor vrachtverkeer is dit noodzakelijk, omdat de ruimte ontbreekt voor het keren van een vrachtwagen. Voor noodhulpdiensten is dit voor een goede bereikbaarheid en korte aanrijtijden van belang.
Langzaam verkeer wordt zoveel mogelijk gescheiden van het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld. Daarbij wordt een geheel vrijliggende en conflictvrije fietsroute gerealiseerd vanaf de Groenendaal via de school naar de Nieuwe Tiendweg.
Ook de verkeersafwikkeling is onderzocht, zowel de bestaande als de nieuwe functies kunnen op een goede en veilige manier ontsloten worden. Vanuit de diverse omgevingsaspecten (zie Hoofdstuk 4) is de combinatie van de verschillende functies dan ook niet bezwaarlijk.