direct naar inhoud van 3.3 Verkeersstructuur
Plan: Kortland
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0542.BPKLKortland-oh01

3.3 Verkeersstructuur

Autoverkeer

De belangrijkste doorgaande weg is de C.G. Roosweg (N210), dit is de provinciale weg richting Rotterdam en Schoonhoven, deze weg loopt door het plangebied. De IJsseldijk dient vooral als verbinding met de gemeente Ouderkerk aan den IJssel in oostelijke richting en de Lekdijk met de gemeente Nederlek in zuidelijke richting.

De verbinding van Krimpen aan den IJssel in de richting van Rotterdam is van groot belang doordat een groot deel van de inwoners gebruikmaakt van deze weg voor hun werk, school en andere bovengemeentelijke voorzieningen. Knelpunt op deze route is nog steeds de Algerabrug. Bijna elke dag staat het verkeer hier nog vast. Door de gemeente Krimpen aan den IJssel, de gemeente Capelle aan den IJssel, de Stadsregio Rotterdam, de provincie Zuid-Holland en Rijkswaterstaat, wordt voortdurend gezocht naar oplossingen om de doorstroming te verbeteren.

De belangrijkste gebiedsontsluitingsweg binnen het plangebied is de Nieuwe Tiendweg, welke midden door het plangebied loopt. De kruising met de C.G. Roosweg is tevens de hoofdentree van de gemeente. Dwars op deze weg liggen vervolgens de ondergeschikte ontsluitingswegen. Deze wegen ontsluiten de verschillende woongebieden, maar vormen ook de begrenzingen van, en soms een barrière tussen, de verschillende buurten. Deze wegen zijn allen 50 km/h-wegen. De woningen en andere functies zijn te bereiken via erf toegangswegen. Op deze wegen geldt een maximumsnelheid van 30 km/h. In figuur 3.1 is een weergave te zien van de verkeersstructuur in het plangebied.

Door de rastervormige opzet van wegen, is de afhandeling van het verkeer goed geregeld en zijn de woongebieden niet aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. In de woongebieden is voldoende parkeergelegenheid aanwezig, wel kan door de algehele groei van het autobezit op enkele locaties in het plangebied een verhoogde parkeerdruk ontstaan. Vooralsnog zijn er geen grootschalige aanpassingen nodig.

afbeelding "i_NL.IMRO.0542.BPKLKortland-oh01_0008.png"

Figuur 3.1 Verkeersstructuur in Kortland (bron: Verkeersveiligheidsplan)

Langzaam verkeer

De hiervoor beschreven verdeling van wegen leidt tot een overzichtelijke verdeling van drukke en rustige wegen. De gebiedsontsluitingswegen en erftoeganswegen zijn goed als fietsroute te gebruiken. Tussen de verschillende woongebieden is een padenstructuur aanwezig, welke gekoppeld is aan de groenstructuur. Deze padenstructuur maakt ook de overige voorzieningen te voet goed bereikbaar. De wijk beschikt over een fijnmazig, veilig en aantrekkelijk netwerk van langzaam verkeersroutes.

Openbaar vervoer

Krimpen aan den IJssel is goed te bereiken met het openbaar vervoer. De buslijnen 97, 98 en 196 rijden door de wijk naar het centrale busstation, dit busstation bevindt zich nabij het kruispunt tussen de Nieuwe Tiendweg en de N210. Vanuit het busstation rijden er bussen in de richting van de Krimpenerwaard en naar Capelsebrug, hier is aansluiting op het Rotterdamse metronet en met de stad Rotterdam.