direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Kortland
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0542.BPKLKortland-oh01

2.5 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie 2003-2030 (2004)

De gemeente Krimpen aan den IJssel heeft in september 2004 de structuurvisie 'Ruimte voor Ontwikkeling, een structuurvisie voor Krimpen aan den IJssel' vastgesteld. Deze structuurvisie stuurt vooral op beheer, ontwikkeling en vernieuwing van het bestaande stedelijk gebied, waar het vorige beleid uit ging van uitbreiding met nieuw stedelijk gebied. Veranderende maatschappelijke omstandigheden en de daarmee samenhangende veranderende behoeften van de bevolking dienen hierbij als uitgangspunten voor onderhoud en aanpassing van het bestaand stedelijk gebied.

In 2002 zijn in een samenwerking tussen de gemeente en de lokale woningcorporaties prestatieafspraken gemaakt. De kern van dit beleidskader is terug te vinden in de vorm van één van de hoofdthema's van de structuurvisie, genoemd 'Wonend Krimpen'. De belangrijkste punten van dit thema zijn:

  • de kwalitatieve en kwantitatieve woningvoorraad afstemmen op de plaatselijke bevolking;
  • de bouw van woningen voor senioren in het centrum krijgt prioriteit;
  • aandacht voor doorstroming op de woningmarkt, waarbij voldoende woningen voor starters beschikbaar komen.

Naast de visie op het beleidsgebied wonen, is nog een aantal in de structuurvisie genoemde zaken relevant voor dit bestemmingsplan:

  • herontwikkeling van het centrum, begrensd door de C.G. Roosweg, de Nieuwe Tiendweg, de Burgemeester Aalberslaan en de Noorderstraat. Gestreefd wordt naar een versterking van het winkelapparaat in de gemeente, met bijzondere aandacht voor behoud c.q. uitbouw van de (regionale) positie;
  • de duurzaamheid van de ruimtelijke ontwikkeling, de inrichting van de openbare ruimte en van de bebouwing wordt een belangrijk beoordelingscriterium bij nieuwe plannen. Daarbij wordt het gebruik van duurzame, niet vervuilende materialen voorgeschreven en het energiegebruik bij aanleg en het beheer beperkt.

Aangezien er gekozen is voor het opstellen van een consoliderend bestemmingsplan, wordt de herontwikkeling van het centrumgebied hierbij niet meegenomen. Hiervoor zal een separate planologische procedure worden doorlopen.

Woonvisie (2009)

De Woonvisie Krimpen aan den IJssel 'Goed wonen tussen wereldstad en groene hart' is door de gemeenteraad in april 2009 vastgesteld. In deze woonvisie beschrijft het college de ambities van Krimpen aan den IJssel voor toekomstige woningbouw. Deze ambities vloeien voort uit de structuurvisie 2003-2030. De woonvisie is verdeeld in een viertal ambities op het gebied van wonen, te weten:

  • voldoende nieuwbouw in verschillende woonmilieus: aansluitend bij de woningvraag;
  • behoud van kwaliteit in de bestaande wijken: door beheer, preventie en herstructurering;
  • meer mogelijkheden voor de woningzoekenden: meer keuzevrijheid en betere betaalbaarheid;
  • sluitend netwerk van wonen, welzijn en zorg: uitbreiding woonzorgzones voor senioren.

Door de unieke ligging tussen stad en groen, vormt Krimpen aan den IJssel binnen de stadsregio Rotterdam een ontspannen, kleinstedelijke, groene gemeente. Het kan wordt gekarakteriseerd als een verstedelijkt dorp. Het beleid is en blijft er op gericht het dorpse en groene karakter te waarborgen en waar mogelijk te versterken. Het zijn juist deze woonkwaliteiten die Krimpen aan den IJssel tot een aantrekkelijke woongemeente maken in de stadsregio. Alleen het centrum zal een meer stedelijk karakter krijgen, wat op zich de aantrekkelijkheid van het gebied verhoogt.

Welstandsnota (2004)

Het welstandsbeleid van de gemeente Krimpen aan den IJssel is vastgelegd in de vorm van een welstandsnota. De gemeente is in deze nota opgedeeld in 9 deelgebieden. Vijf van deze gebieden maken geheel of gedeeltelijk deel uit van het plangebied. Dit zijn de gebieden Dijkzone, Oud Krimpen, Nieuwe Tiendweg, Kortland en Centrum.

afbeelding "i_NL.IMRO.0542.BPKLKortland-oh01_0006.png"

Figuur 2.5 Deelgebieden welstandsnota

Op basis van de waarde en de waardering van een gebied is een bijzonder (niveau 1), regulier (niveau 2) of soepel (niveau 3) welstandsniveau vastgesteld. De basis voor de toekenning van welstandsniveaus ligt in de stedenbouwkundige opbouw van Krimpen aan den IJssel. De Dijkzone, Oud Krimpen, de Nieuwe Tiendweg en Centrum hebben welstandsniveau 1 (rood), hier geldt een bijzonder welstandsbeleid. Voor de Dijkzone, Oud Krimpen en Centrum is het welstandsbeleid gericht op het behouden van de aanwezige karakteristieken, voor de Nieuwe Tiendweg is het beleid gericht op een hoge beeldkwaliteit.

De ruimtelijke elementen die de structuur op wijk- en buurtniveau bepalen hebben welstandsniveau 2 (blauw) toegewezen gekregen. Deze elementen scheiden de verschillende woonbuurten. Voor de bebouwing langs deze structuurbepalende elementen geldt dat deze er goed uit moet zien. In figuur 2.6 is weergegeven op welke structuurbepalende elementen dit van toepassing is. Voor de overige gebieden geldt welstandsniveau 3 (grijs), hier worden geen specifieke eisen gesteld aan de ruimtelijke kwaliteit.

afbeelding "i_NL.IMRO.0542.BPKLKortland-oh01_0007.png"

Figuur 2.6 Welstandsniveaus

Ontwikkelingsgebieden

Prinsessenflats

De Prinsessenflats ('de Witte Flatjes') is een locatie die in het centrum van Krimpen aan den IJssel wordt ontwikkeld. De huidige 240 appartementen voldoen niet meer aan de wooneisen van deze tijd en worden daarom in de komende jaren gesloopt.

Het plan is om op deze locatie nieuwe (voornamelijk) huurappartementen en een multifunctionele ruimte te realiseren.

Kerkdreef

Dit gebied is gelegen aan de Kerkdreef en wordt begrensd door enerzijds de nieuwbouw van de Admiraal de Ruyterschool en anderzijds de woningen aan de Kerkdreef. Dit terrein bood in het verleden ruimte aan het voormalig schoolgebouw van de Admiraal de Ruyterschool en ten dele aan een bedrijfsgebouw. Beiden zijn inmiddels gesloopt. Op het thans lege terrein is woningbouw voorzien. Voor de invulling hiervan zijn nog geen kaders vastgesteld.

IJsseldijk 330

Voor de locatie IJsseldijk 330 is een bouwplan ontwikkeld waarbij de direct aan de dijk staande woning gehandhaafd blijft, maar waarbij de achterliggende schuur, die onder aan de dijk ligt, wordt gesloopt. Op dit kavel worden twee nieuwe woningen gerealiseerd.

Werf aan den IJssel

Scheepswerf Van Duijvendijk is een van de oudste scheepswerven van Nederland en de eerste werf met een dwarshelling. De werf bestaat al sinds de 17e eeuw. In 2002 is de werf gesloten. De scheepswerf is eigendom van de gemeente Krimpen aan den IJssel. De gemeente denkt na over een nieuwe functie voor de gebouwen op de scheepswerf. Dit unieke stukje Krimpen moet in ieder geval een herkenbare plek blijven van de gemeente.

Krimpenerwaard College

Voor de nieuwbouw van het Krimpenerwaard College (in combinatie met een inpandige NOC.NSF-sporthal, clubgebouw en 3 kunstgras korfbalvelden) wordt op dit moment een plan ontwikkeld. Het nieuwe gebouw is gepland op de locatie van het huidige schoolsportveld ten zuiden van het huidige schoolgebouw aan de Driekamp. De sportvelden zijn voorzien op de plek, die vrijkomt na de sloop van dit gebouw. De locatie van de huidige korfbalvelden ten noorden van de Driekamp wordt na verplaatsing van de velden ingevuld met woningbouw.

Ten behoeve van de voorgenomen nieuwbouw van het nieuwe Krimpenerwaard College en de herontwikkeling van de huidige korfbalvelden worden specifieke postzegelbestemmingsplannen voorbereid.

Dijkversterking

Ingevolge de Waterwet worden alle primaire waterkeringen elke 6 jaar getoetst op veiligheid. Uit de tweede toetsronde (2001-2006) van dijkring 15 (waar ook de Lekdijk toe behoort) is gebleken dat delen van deze dijkring niet voldoen aan de wettelijke veiligheidsnorm. Dat geldt ook voor een deel van de Lekdijk. In het kader van het Hoogwaterbeschermingsprogramma Hwbp (vastgesteld oktober 2006) moeten alle afgekeurde primaire waterkeringen op sobere, doelmatige en robuuste wijze worden versterkt voor 2015. De versterking van dit deel van de dijk is opgenomen in het Hwbp. De bestaande dijk blijft ongewijzigd. In plaats daarvan wordt een nieuwe dijk aangelegd langs de Sliksloot. De werkzaamheden daarvoor zullen in 2014 aanvang nemen.

Detailhandelsvisie Krimpen aan den IJssel

De gemeenteraad heeft op 15 december 2011 de detailhandelsvisie Krimpen aan den IJssel vastgesteld. Centraal in de visie staat de versterking van de hoofdstructuur, bestaande uit de winkelcentra De Crimpenhof, De Korf en De Olm. De vestiging van detailhandel is primair voorbehouden aan deze drie centra. Voor de andere (winkel)gebieden geldt een terughoudend beleid: de bestaande detailhandelsbestemmingen worden gerespecteerd, kleine uitbreidingen gehonoreerd en de bestemming verruimd. Hierdoor kan bij onvoldoende belangstelling vanuit de markt de vestiging van andere economische functies plaatsvinden. Hierbij moet gedacht worden aan dienstverlening, ambacht etc. Dit is gunstig voor de wijkeconomie en het voorkomt verloedering. De bestemmingsverruiming geeft ook de mogelijkheid om bij eventuele toenemende belangstelling weer detailhandel terug te laten komen. De vestiging van detailhandel buiten de bestaande winkelgebieden is niet toegestaan. Uitzonderingen hierop vormen (conform de Verordening Ruimte van de provincie Zuid-Holland) onder voorwaarden perifere detailhandel, verkoop van consumentenartikelen bij sport-, culturele-, medische-, recreatie- en vrijetijdsvoorzieningen (mits het assortiment aansluit bij deze voorzieningen) en afleverpunten op bedrijfslocaties.

Centrumvisie Krimpen aan den IJssel

Krimpen aan den IJssel heeft een stedenbouwkundige visie ontwikkeld voor het centrumgebied van de gemeente. De visie is het antwoord van de gemeente op een aantal maatschappelijke opgaven, die zich de komende decennia naar verwachting zullen aandienen. De consument stelt steeds hogere kwaliteitseisen aan woning en woonomgeving. De veranderende rol van en behoefte aan maatschappelijke voorzieningen maken dat de locatie en inpassing opnieuw moeten worden beoordeeld.

In de Centrumvisie zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • 1. een compact centrum rondom een nieuw Raadhuisplein;
  • 2. residentieel wonen en wonen in appartementen in het groen;
  • 3. een vernieuwd en uitgebreid winkelcentrum;
  • 4. bestaande voorzieningen krijgen een (nieuwe) plek in het centrum;
  • 5. een betere bereikbaarheid voor voetgangers, fietsers, bussen en auto's.

De visie schetst een beeld dat wellicht over 20 à 30 jaar werkelijkheid kan zijn. Zij is nadrukkelijk niet bedoeld als blauwdruk voor een gedetailleerde ontwikkeling van het centrum. Het best kan de stedenbouwkundige visie nog worden omschreven als een mogelijk eindbeeld van de toekomstige ontwikkeling van het centrumgebied. Het voorliggende bestemmingsplan - dat een conserverend karakter heeft - voorziet niet in het verwezenlijken van dit eindbeeld.