direct naar inhoud van 5.3 Geluid
Plan: Valkenburg Dorp
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0537.bpVLKdorp-va02

5.3 Geluid

Beoogde ontwikkeling in relatie tot milieu

Het betreft een voornamelijk consoliderend plan met enkele kleine ontwikkelingen. Wat betreft deze ontwikkelingen verwijzen wij naar hoofdstuk 7.2. Hieronder zullen wij deze ontwikkelingen kort beschrijven met de eventuele gevolgen voor de geluidsbelasting.

Bouw woning aan De Hoop te Valkenburg

Het bouwen van een woning aan De Hoop te Valkenburg geeft een noodzaak tot een akoestisch onderzoek, omdat deze locatie in de geluidszone van de Katwijkerweg ligt.

Omdat de woning binnen de toetsingzone (art. 74 Wgh) ligt, is een akoestisch onderzoek noodzakelijk voor het bepalen van de gevelbelasting t.g.v. de doorgaande rijbaan Katwijkerweg/Hoofdstraat.

De Katwijkerweg en de Hoofdstraat zijn gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom en er geldt een maximale toegestane snelheid van resp. 50 km/uur en 30 km/uur.

De verkeersgegevens zijn ontleend aan “Werkgroep onderzoek verkeersaspecten bestemmingsplannen” resultaten modelberekeningen van Goudappel en Coffeng 2020 Referentie RVMK, etmaalintensiteiten weekdag, motorvoertuigen, d.d. augustus 2011.

De geluidsbelasting op de geprojecteerde woning is berekend met standaard rekenmethode II met gebruikmaking van het softwarepakket WinHavik versie 8.35.

Ten gevolge van het verkeer op de doorgaande rijbaan Katwijkerweg/Hoofdstraat wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden. De maximaal berekende geluidsbelasting bedraagt 47 dB.

Voor de volledigheid wordt verwezen naar separate bijlage 11: Akoestisch onderzoek Nieuwbouwwoning De Hoop.

Het voormalig gemeentehuis Valkenburg wordt verkocht en krijgt een andere functie

Het voormalige gemeentehuis aan 't Boonrak is in de verkoop, waaraan enkele voorwaarden zijn verbonden. Een van deze voorwaarden en uitgangspunten is dat dit pand geen hinder oplevert voor de omgeving. Onder "hinder" wordt hier ook verstaan: geluidhinder. Geluid is een relevant aandachtspunt bij een functiewijziging, daarbij rekening houdend met het feit dat in de huidige omgeving het achtergrondgeluid erg laag is.

Wanneer aan het gebouw een woonfunctie of een geluidgevoelige bestemming wordt gegeven dan is hoofdstuk VI van de Wet geluidhinder van toepassing en moet worden onderzocht of de geluidsbelasting voldoet aan de voorkeursgrenswaarde van die wet.

Vanuit het oogpunt van geluidsbelasting zijn er ten aanzien van de bestemming geen beperkingen, als het gaat om een horecafunctie, dan wel een kantoorfunctie.

De algemene milieubelasting van een dergelijke functie (hieronder valt ook de geluidsbelasting) voor de directe woonomgeving wordt uitgedrukt in een zogenaamde milieucategorie. De uitleg hierover staat in paragraaf 5.2.

Het voormalig gemeentehuis ligt niet binnen een onderzoekszone langs een weg en daarom is geen onderzoek naar de geluidsbelasting door wegverkeer nodig.

Beoogde bouw van woningen aan de Bloemenlaan te Valkenburg

Het bouwen van woningen aan de Bloemenlaan te Valkenburg geeft een noodzaak tot een akoestisch onderzoek omdat woningen zijn geprojecteerd binnen de onderzoekszone langs de Hoofdstraat.

Toetsingskader

Verkeer en industrie zijn geluidsbronnen met ruimtelijke relevantie. De Wet geluidhinder stelt kaders voor deze bronnen en normen voor de geluidsbelasting op de gevels van geluidsgevoelige objecten. Omdat de wet het bevoegd gezag toestaat om ontheffing van de voorkeursgrenswaarde te verlenen is lokaal geluidbeleid opgesteld.

Onderzoek

Wegverkeersgeluid

Bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan dienen wij aandacht te schenken aan het wegverkeersgeluid. De volgende zaken zijn relevant:

  • Dit bestemmingsplan is voornamelijk een consoliderend plan.
  • Er zijn enkele nieuwe locaties voor geluidsgevoelige bestemmingen opgenomen.
  • Er vinden geen wijzigingen plaats in de verkeersstromen.
  • Op grond van de Wet geluidhinder zijn woningen geïnventariseerd die een relatief hoge geluidsbelasting ondervinden. Deze woningen staan op de zogenoemde A-lijst. Die lijst bevat ook adressen langs de Hoofdstraat. Dit wegvak is inmiddels aangewezen als 30 km-gebied en daarom is de noodzaak tot saneren vervallen.

Voor de ontwikkellocatie Bloemenlaan blijkt uit akoestisch onderzoek dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB vanwege het wegverkeersgeluid niet wordt overschreden.

Uit akoestisch onderzoek is gebleken dat de gevelbelasting, na de wettelijke aftrek van 5 dB, niet hoger zal zijn dan 48 dB, dit is de voorkeursgrenswaarde. Er bestaan ingevolge de Wet Geluidhinder derhalve geen belemmeringen om de woning te realiseren.

Industriegeluid

In het plangebied zijn geen grote lawaaimakers in de zin van het Inrichtingen- en vergunningenbesluit milieubeheer toegestaan. Ook ligt het plangebied niet binnen een geluidzone rond een industrieterrein in de zin van de Wet geluidhinder.

Conclusie

Het plangebied ligt binnen zones langs wegen als bedoeld in de Wet geluidhinder. Er is door onderzoek vastgesteld dat de geluidsbelasting op gevels van geprojecteerde woningen aan de Bloemenlaan en De Hoop voldoen aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder.